Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91544 gånger)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #220 skrivet: 03 nov-17 kl 18:53 »
 På tal om det nya i byggandet:
På radio i dag
Smarta kylskåp kan innebära säkerhetsrisk
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skröpeltorparn

• Uppland
« Svar #221 skrivet: 03 nov-17 kl 19:04 »
Ärt detta kanske borde vara en egen tråd men jag får omedelbart två frågor:
Jag har ett jobb med någon enstaka kund i Sverige annars spridda över världen. Hur skall jag samla poäng?
Dessutom förklara skillnaden att jobba i ditt poängsystem och att svartjobba? Du rundar Moms och skatt någon annan får betala in så pengar finns till sjukvård, vägar,skolor och bidrag till de som vill bygga utan att betala riktiga löner.

x-lab

• Gäst
« Svar #222 skrivet: 03 nov-17 kl 19:28 »
Ärt detta kanske borde vara en egen tråd men jag får omedelbart två frågor:
Jag har ett jobb med någon enstaka kund i Sverige annars spridda över världen. Hur skall jag samla poäng?
Dessutom förklara skillnaden att jobba i ditt poängsystem och att svartjobba? Du rundar Moms och skatt någon annan får betala in så pengar finns till sjukvård, vägar,skolor och bidrag till de som vill bygga utan att betala riktiga löner.

et var en tanke, alla saker kommer av en tanke . fattarinte att man redan börjar frågo om en 100% teoretisk tanke..

ensamhet

• Lappland
« Svar #223 skrivet: 03 nov-17 kl 20:12 »
Fan va ni är skickliga!
Få ihop drygt 3 sidor på en dag, med inget annat än tjat, gnat, tjafs, trams och ältande.

x-lab

• Gäst
« Svar #224 skrivet: 03 nov-17 kl 20:22 »
Fan va ni är skickliga!
Få ihop drygt 3 sidor på en dag, med inget annat än tjat, gnat, tjafs, trams och ältande.

nja inte är det skikligt inte, mer bara att tråden tappar focus

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #225 skrivet: 04 nov-17 kl 07:47 »
Även på vintern finns det sol ok inte lika mkt ,men jag har inte tittat så otroligt noga på hur och var man sk värma vatten och fastigheten, mer bara tagit fram rammen för byggt. Solfångare är inte så dyra som du tror, jag titae för ca 6-8 år sedan på att ta hem en 20-fot med ca 70 fångare med vaccumrör, och det skulle kosta då ca 120,000 kr (verknings graden låg på ca 85 % (har hört om ett företag i Sverige som boostade deras solfångare och fick ut en ganska ansenlig + effekt.
Som sagt vinterhalvåret et jag inte riktigt än. har en del ideer om hur. Hur menar du går bakåt i tiden med solfångare?
Jag tänkte mer med självdrag och bakåt i tiden
Solcellerna ska inte bara köpas in. Du ska dra rör. Nånform av expantionskärl. Pump. Styrsystem. Säkerhetsventiler. Och sen ska värmen komma till användning dvs du behöver en radiator eller en vvb med slinga.

x-lab

• Gäst
« Svar #226 skrivet: 04 nov-17 kl 08:37 »
Jag tänkte mer med självdrag och bakåt i tiden
Solcellerna ska inte bara köpas in. Du ska dra rör. Nånform av expantionskärl. Pump. Styrsystem. Säkerhetsventiler. Och sen ska värmen komma till användning dvs du behöver en radiator eller en vvb med slinga.

sjdrag är ju ett bevist koncept, även i flerbostads hus så, ja rör och allt det har jag tittat på, även påinköp av solfångare och solceller men dessa har jag inte kalkulerat med då det inte är konstruktion, har dragit det så långt gällande energi att jag har tittat på rötkammare och värma vatten med rågas. merparten av all VVS och komponeter är jag halvägs med, det blir inte så dyrt/extra kostnader, då man får med en hel del av komponenter vid köp av fångarna, en motströnsväxlar kostar i runda tal ca 5000 Kr  , accank på ca 15000 Lhar jag kollat på lite olika lösningar och där kan jag komma undan med ca 10,000 kr för en tank på ca 2 Kbm, sen är det isolering som skall på  och det är inte så dyrt, säg att en kompl actank  (om man gör en del själv) kan kosta ca 15,000 för 50 Lgh

ensamhet

• Lappland
« Svar #227 skrivet: 04 nov-17 kl 08:56 »
där kan jag komma undan med ca 10,000 kr för en tank på ca 2 Kbm, sen är det isolering som skall på  och det är inte så dyrt

Nu räknar du högt i motsats till vad många har tyckt om dina andra uträkningar.
Du kan få köpa diverse ämnen till acktankar billigare av mig, även om jag gör klar dom utan isolering, så blir en på 3 Kbm billigare

x-lab

• Gäst
« Svar #228 skrivet: 04 nov-17 kl 09:24 »
Nu räknar du högt i motsats till vad många har tyckt om dina andra uträkningar.
Du kan få köpa diverse ämnen till acktankar billigare av mig, även om jag gör klar dom utan isolering, så blir en på 3 Kbm billigare

Ja vist räknar jag kanske lite högt, men det är bättre att ta i än att vara på marginalen, min kalkyl baserar sig på dom priser/kostnader jag som privat kan få tag på utan rabatter

ensamhet

• Lappland
« Svar #229 skrivet: 04 nov-17 kl 09:37 »
Du räknar högt 1800 på ohyvlat resvirke med, i går köpte jag bara ett litet paket råspont 17x120 och det kostade ca 1590 kubiken inklusive moms och kvitto

x-lab

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 04 nov-17 kl 09:58 »
Du räknar högt 1800 på ohyvlat resvirke med, i går köpte jag bara ett litet paket råspont 17x120 och det kostade ca 1590 kubiken inklusive moms och kvitto

ja det var hyfsat pris för 421 M

tropfrog

• Västergötland
« Svar #231 skrivet: 04 nov-17 kl 15:32 »
et var en tanke, alla saker kommer av en tanke . fattarinte att man redan börjar frågo om en 100% teoretisk tanke..

Tanken har tänkts flera gånger om de senaste 1000 åren. Det går ju förstås att fortsätta att filosofera kring såna saker. Men nu är du ju nära byggstart och då är det hög tid att börja att konkretisera kring saker och tänka på fungerande praktiska lösningar.

Mvh
Magnus

tropfrog

• Västergötland
« Svar #232 skrivet: 04 nov-17 kl 15:44 »
Klart där är en risk.
Devalvering.
 Men tänk nu: DU har skog, såg och tid. Du sågar till banken. du tar inget för varken tid el material. Då skulle det ge dej fler poäng än om du tog ut 1/2 "riktpriset". Du tar inget för du planerar ett bygge o vill samla poäng till att få el o vatten installerat......

Synpunkter för ett sådant system skulle säkert skatteverket ha och det är ju motiverat. Vi vill ju ändå behålla skolan o det där.

Men tänk att kunna ha ett alternativ än att göra pengar via det vanliga jobbet. Här skulle ju ens tillgångar i form av material gynna en utan mellanhänder.

Devalvering har inte förekommit i Sverige på 25 år och kommer med sannolikhet inte att ske någonsin igen. Systemet med fasta växelkurser visade sig inte fungera så bra med chockräntor som resultat. Nu när valutans växelkurs är fri slipper vi både chockräntor och devalvering. Det är de flesta överens om är bra.

Som jag förstår det så teoretiserar du kring ett annat ekonomiskt system med fasta växelkurser. Enda skillnaden är att ni kallar valutan för poäng istället för kronor. Du har också en bank som skall hantera poängen. Det du får blir ju bara samma system som vi hade innan 1992 fast med en valuta som inte ännu är allmänt accepterad. Det tolkar jag som en sämre lösning än fast växelkurs för en allmänt accepterad valuta. Devalvering kommer att bli fullständigt nödvändigt för att försvara valutan på sikt.

Mvh
Magnus

malarmaster

• Gäst
« Svar #233 skrivet: 04 nov-17 kl 16:52 »
Devalvering har inte förekommit i Sverige på 25 år och kommer med sannolikhet inte att ske någonsin igen. Systemet med fasta växelkurser visade sig inte fungera så bra med chockräntor som resultat. Nu när valutans växelkurs är fri slipper vi både chockräntor och devalvering. Det är de flesta överens om är bra.

Som jag förstår det så teoretiserar du kring ett annat ekonomiskt system med fasta växelkurser. Enda skillnaden är att ni kallar valutan för poäng istället för kronor. Du har också en bank som skall hantera poängen. Det du får blir ju bara samma system som vi hade innan 1992 fast med en valuta som inte ännu är allmänt accepterad. Det tolkar jag som en sämre lösning än fast växelkurs för en allmänt accepterad valuta. Devalvering kommer att bli fullständigt nödvändigt för att försvara valutan på sikt.

Mvh
Magnus
Finns massor av trådar i olika sajter som diskuterar samma sak,att ersätta pengar med annat som fungerar precis likadant.
Jag fattar liksom inte poängen.... 
Vi kommer istället att gå till en gemensam valuta så småningom. Allmänt accepterade är ju framförallt dollarn men också euron. det blir väldigt enkelt att handla om alla har samma system och det är ju detta valuta går ut på.
Jag har fått ett gammalt mynt av grannen,en lokal valuta som gällde i Alvesta kommun. det fanns samma tankar på 60-70-talen framförallt hos de lokala köpmännen att det var ju bra att låsa upp kunder med att ha en valuta som bara gällde inom kommunen,det innebär ju att grannkommunen inte får ta del av handeln. Det rann givetvis ut i sanden efter några år då folk faktiskt vill handla i valfri butik. Flera kommuner i landet prövade iden men det var egentligen bara nackdelar jämfört med den vanliga kronan som var gångbar överallt.
Nu är det alltså poäng och man vill bli upplåst mot en t.ex bank. valfrihet,hört talas om det?

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #234 skrivet: 04 nov-17 kl 17:15 »
Att jag skrev bank var för att då skulle det kunna verka på håll. Inte bara "om jag drar din el så drar du mitt vatten".
Bara en tanke.
Men som jag skrev det går nog inte.
Men då jag ännu inte ligger i graven o gärna drömmer så satte sig bokstäverna så.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

x-lab

• Gäst
« Svar #235 skrivet: 04 nov-17 kl 21:12 »
Tanken har tänkts flera gånger om de senaste 1000 åren. Det går ju förstås att fortsätta att filosofera kring såna saker. Men nu är du ju nära byggstart och då är det hög tid att börja att konkretisera kring saker och tänka på fungerande praktiska lösningar.

Mvh
Magnus

Helt enig där, därför börjar jag med att göra en test byggnad , denna är enbart duschen . får jag den att funka med dom material och lösningar som jag tänkt anv så är jag hemma

x-lab

• Gäst
« Svar #236 skrivet: 04 nov-17 kl 21:15 »
Finns massor av trådar i olika sajter som diskuterar samma sak,att ersätta pengar med annat som fungerar precis likadant.
Jag fattar liksom inte poängen.... 
Vi kommer istället att gå till en gemensam valuta så småningom. Allmänt accepterade är ju framförallt dollarn men också euron. det blir väldigt enkelt att handla om alla har samma system och det är ju detta valuta går ut på.
Jag har fått ett gammalt mynt av grannen,en lokal valuta som gällde i Alvesta kommun. det fanns samma tankar på 60-70-talen framförallt hos de lokala köpmännen att det var ju bra att låsa upp kunder med att ha en valuta som bara gällde inom kommunen,det innebär ju att grannkommunen inte får ta del av handeln. Det rann givetvis ut i sanden efter några år då folk faktiskt vill handla i valfri butik. Flera kommuner i landet prövade iden men det var egentligen bara nackdelar jämfört med den vanliga kronan som var gångbar överallt.
Nu är det alltså poäng och man vill bli upplåst mot en t.ex bank. valfrihet,hört talas om det?

Vill inte diskutera Pengar/bitcoin/finanser/aktier detta får ni göra i ett annat forum

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #237 skrivet: 04 nov-17 kl 21:36 »

Vi kommer istället att gå till en gemensam valuta så småningom.

Wow! Vet du det också! Din kunskap om framtiden är fantastisk !

Jag själv använder ordval som "jag tror " m.m eftersom jag omöjligt kan veta saker om framtiden så jag är imponerad av dig som vet så mycket om den.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

tropfrog

• Västergötland
« Svar #238 skrivet: 05 nov-17 kl 00:04 »
Helt enig där, därför börjar jag med att göra en test byggnad , denna är enbart duschen . får jag den att funka med dom material och lösningar som jag tänkt anv så är jag hemma

Allvarligt talat. Du skall bygga ett flerbostadshus och du tror att du är hemma när du byggt ett badrum??? Det är inte sant, ditt testbadrum är inte ens en procent av vad som krävs innan du är hemma.

Mvh
Magnus

x-lab

• Gäst
« Svar #239 skrivet: 05 nov-17 kl 08:54 »
Allvarligt talat. Du skall bygga ett flerbostadshus och du tror att du är hemma när du byggt ett badrum??? Det är inte sant, ditt testbadrum är inte ens en procent av vad som krävs innan du är hemma.

Mvh
Magnus

Om mitt koncept funkar i ett badrum så vet jag att fukten inte kommer att ställa till med något otrevligt så som mögel, förruttnelse osv. bad rummet är i dom allra flest fall det mest kritiska. resten vet jag redan att där funkar det så

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser