Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91565 gånger)

x-lab

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #200 skrivet: 03 nov-17 kl 11:11 »
Nej, det jag kan utläsa av den mycket knapphändiga informationen är att du valt en papp för ett tak där den inte är godkänd. Jag försöker förstå varför.

Det ska målas då blir det bättre än när det är ren papp

x-lab

• Gäst
« Svar #201 skrivet: 03 nov-17 kl 11:12 »
Du tycks tro att man kan bygga med obehöriga installatörer, och tycks inte förstå att det är emot lagen. Din uppfattning om vad en behörig installation kostar är milavis ifrån verklighetens byggen.

Du har inte läst tidigare inlägg som jag svarat på inkl det jag skrev till dig i PM

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #202 skrivet: 03 nov-17 kl 11:12 »
Tro vad du ill, mitt test hus går mkt fort att sätta ihop utan förkunskaper. Symd bara att du känner dig hotat och du tror att ditt arbete kommer att försvinna pga av mig. men jag kan trygga dig i att så blir det inte

Den uppfattningen stämmer absolut inte med min! Jag är inte på något endaste sätt rädd för att dina "drömmar" skulle hota mitt kundunderlag eller min sysselsättning över huvud taget. Inte om de mot förmodan skulle bli verklighet heller.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
« Svar #203 skrivet: 03 nov-17 kl 11:14 »
Du har inte läst tidigare inlägg som jag svarat på inkl det jag skrev till dig i PM

Jag har läst allt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

x-lab

• Gäst
« Svar #204 skrivet: 03 nov-17 kl 11:16 »
Den uppfattningen stämmer absolut inte med min! Jag är inte på något endaste sätt rädd för att dina "drömmar" skulle hota mitt kundunderlag eller min sysselsättning över huvud taget. Inte om de mot förmodan skulle bli verklighet heller.

Varför då vara så imot nytänkande eller alternativa vägar? det är bara dom sista 40-åren vi haft dom enorma kostnaderna för renovering av miljonprogrammet och merparten av fastigheterna som byggs dom sista 40 åren. innan var det inte mkt fel. Då byggd man för att det skulle hålla, idag bygger man man för att renovera efter ca 10 år

x-lab

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 03 nov-17 kl 11:17 »
Jag har läst allt.

omöjligt dåvet du att jag tänkte måla det

Thomas_

• Skåne
« Svar #206 skrivet: 03 nov-17 kl 11:19 »
Jag har sett nog av arbetsplatsolyckor, av besvikna kunder efter svartarbetares missöden,av utnyttjande av samhällets svagaste osv. Min förhoppning är att några följare av tråden inser att idén är fullständigt felaktig.

Thomas_

• Skåne
« Svar #207 skrivet: 03 nov-17 kl 11:20 »
omöjligt dåvet du att jag tänkte måla det

Jag har läst att du tänker måla det. Men jag hittar inget som säger att det skulle bli ett godkänt tak på så låg lutning. Tvärtom...

x-lab

• Gäst
« Svar #208 skrivet: 03 nov-17 kl 11:21 »
Jag har sett nog av arbetsplatsolyckor, av besvikna kunder efter svartarbetares missöden,av utnyttjande av samhällets svagaste osv. Min förhoppning är att några följare av tråden inser att idén är fullständigt felaktig.

Har fått motsatsen av några. det är bara du och malarnaster som intefattar grund tanken tyvärr. Ingen reflektion på mitt tidigare inlägg gällande mitt låga förtroende på utb folk?

x-lab

• Gäst
« Svar #209 skrivet: 03 nov-17 kl 11:24 »
Jag har läst att du tänker måla det. Men jag hittar inget som säger att det skulle bli ett godkänt tak på så låg lutning. Tvärtom...

Har en hel bok som intygar det,Enegimyndigheten MDH, MBC i Eskilstuna (ok detta är en jund) Fortifikationsverket Lomma 2,500 Kvm Tak ca 6 år sedan, platt inga lekage eller skador. hur mkt mer vill du ha?

x-lab

• Gäst
« Svar #210 skrivet: 03 nov-17 kl 11:25 »
Då är vi 2 med den erfarenheten då, och allt är gjort som det skall göras, men ändå funkar det inte...Undra varför??

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #211 skrivet: 03 nov-17 kl 12:02 »
 Skulle det inte kunna gå att bygga upp en bygg bank?
 En bank där både material o arbetstimmar satsas.
Svårigheten är ju avstånden o var bo när man är på annan ort.
Även en elektriker vill skapa hem. För trångt i säkringsskåpet. Säg nu att denne är i banken. tar del i ett av bankens bygge. Gör sitt jobb. Får ej pengar men poäng. Han vill bygga tar då av sina poäng för att "betala" andara bank kunder.
 Har du skog o sågar kan du ställa detta till förfogande till banken o få poäng.

Nä föresten det går inte?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

x-lab

• Gäst
« Svar #212 skrivet: 03 nov-17 kl 12:28 »
Även en elektriker vill skapa hem. För trångt i säkringsskåpet. Säg nu att denne är i banken. tar del i ett av bankens bygge. Gör sitt jobb. Får ej pengar men poäng. Han vill bygga tar då av sina poäng för att "betala" andara bank kunder.

Grundtanken är inte så dum, tål en funderare :)

tropfrog

• Västergötland
« Svar #213 skrivet: 03 nov-17 kl 12:48 »

Du talar alltså om att byta ut pengar mot poäng som betalningsmedel? Vad skulle fördelen med det vara?

Mvh
Magnus

x-lab

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 03 nov-17 kl 12:52 »
Du talar alltså om att byta ut pengar mot poäng som betalningsmedel? Vad skulle fördelen med det vara?

Mvh
Magnus
lite likt Bitcoin :) ser inga hinder där, sen om det är lagligt eller inte låter jag andra avgöra.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #215 skrivet: 03 nov-17 kl 12:55 »
slipp apengar
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

x-lab

• Gäst
« Svar #216 skrivet: 03 nov-17 kl 13:50 »

x-lab

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 03 nov-17 kl 13:51 »
tror denna tråd har gått i graven nu, inga mer funderingar så ..

tropfrog

• Västergötland
« Svar #218 skrivet: 03 nov-17 kl 15:38 »
slipp apengar

Pengar är bara ett annat ord för betalningsmedel. Bitcoin är också betalningsmedel. Poäng i ett betalsystem är också betalningsmedel.

Byteshandel gör iofs också bytesvaran till betalningsmedel. Med den skillnaden att den inte går att sätta in på bank och därmed verkar för en avsvalning i ekonomin. Det är liksom inte lönt att arbeta tills man har 10000 tomater, för man hinner inte omsätta dem innan de blir förstörda.

Ett poängsystem med ett konto med saldo har fler likheter med pengar än olikheter. Nackdelen för en individ med poäng istället för pengar torde vara osäkerheten i poängen framtida värde.

Men jag är ju utbildad, så jag antar att jag inte fattar något :)

Mvh
Magnus

Mvh
Magnus

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #219 skrivet: 03 nov-17 kl 15:51 »
 Klart där är en risk.
Devalvering.
 Men tänk nu: DU har skog, såg och tid. Du sågar till banken. du tar inget för varken tid el material. Då skulle det ge dej fler poäng än om du tog ut 1/2 "riktpriset". Du tar inget för du planerar ett bygge o vill samla poäng till att få el o vatten installerat......

Synpunkter för ett sådant system skulle säkert skatteverket ha och det är ju motiverat. Vi vill ju ändå behålla skolan o det där.

Men tänk att kunna ha ett alternativ än att göra pengar via det vanliga jobbet. Här skulle ju ens tillgångar i form av material gynna en utan mellanhänder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser