Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91551 gånger)

malarmaster

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #140 skrivet: 02 nov-17 kl 07:15 »
Jösses vad du vet mycket om framtida krav.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
jobbar med frågan politiskt och ser  vad som händer i Europa redan. tyskarna har redan lag på att husen skall vara elproducenter. framtida byggnader kommer att i stort vara självförsörjande på el och i viss mån värme. Gäller bara att utnyttja befintlig teknik och skärpa lagen. Skall sverige kunna komma ner i de utsläppsnivåer som det är sagt är det hög tid att köra hårt.Inte bara bilar utan allt måste skärpas upp.finns flera lagförslag på g i riksdagen.
Därför var det en besvikelse att se att TS projekt går åt andra hållet,inga nyheter här utan en återgång till sämre byggnation på flera områden.pressa priser är högintressant och därför var det med en viss förväntan man började läsa tråden,men inga lösningar eller förklaringar ges. Hysch hysch av för mig obegriplig anledning.

x-lab

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 02 nov-17 kl 11:21 »
Hej

Skall jag ha lust att hjälpa till behövs en betydligt högre grad av konkretion från trådskaparen. Att när frågorna blir många sluta svara och istället prata om bristande visioner ger inget seriöst intryck. Det enda tekniska nytänkande som nämnts är en färg som sågas av de seriösa tester som finns. Annars verkar nytänkandet vara att utnyttja bidrags och utbildningssystemen för att låta någon annan betala.

Kritiken gällande färgen kommer från endast en person (Profs Folke Björk på KTH) där Svendenius har sågat honom nere vi fotknölarna (Björk ringde upp Svendenius efter att han hade sågat Björk och inderekt kallat Björk för okunnig och icke på läast. Efter samtalet har inte Björk kommit med ett ända uttalande vad jag kunnat hitta  (det var ca 2-3 År sedan....Vaeför??) om man lässer Borkyrkas slut rapport och verkligen läser den så ser man att åtgärderna som visa plockar fram är gjorda andra år , och inte i samband med målbibgen , detta ser man även på¨Q1-Q4.
K-fast i Eskilstuna renoverade ett omr för ett ant år sedan där dom la ner ca 45 miljoner och fick bidrag på ca 2 Miljarder kr där dom bla tilläggs isolera alla fastigheter (MDH var med och gjorde beräkningar samt ställde upp med en jämförelse mellan Lagersberg )K-fasr) och Roberttorp (Thermoskydd) (här har ni en målarmästare, professorer och andra som uttalar sig https://www.youtube.com/watch?v=xzZRSD1iDec) Där vissar det sig att tilläggs isoleringen gjorde en kostnadsbesparing på ca 22% (utlovat enl Björks räknesätt) 52 % vilket är helt uppåt väggarna och Roberttorp fick en energibesparing på 18% , nu ska man även ta hänsyn till att tilläggsisolering kostade 2500 kr/Kvm och thermoskyddet kostade 500Kr/Kvm. Seriösa tester vet du inget om. anser att kunderna vet mer om hur det funkar än Profissorer och dom som anv. Thord Af Klintenberg har gjort en test  men han säger att färgen inte isolerar något alls... det vert vi och alla som har något vet att 0,3 mm inte kan isolera. men det var beviset han plockade fram.... sen tycker ni at min idee är undli, den vet jag kan räcka til ett testg.
Sen vent är självdrag, i bad blir det en freqves styrd fläkt med batt backup varvatten solfångare och ev en vindsnurra på ca 1-3 Kw ska göra lite tester med en sheffildfångare på 600w-1Kw. Sen pratar ni hela tiden om vem och vad, Vem är jag  (äger bygger förvaltar) sen säger/tror/tycker ni att underhålls kostnaderna blir höga... Hur blir dom höga? Sen tycker/tror ni att allt är bidrag...nämn en/ett företag som tackar nej till lönebidrag? Att fpå ungdomar som redan är utan för hela skyddsnätet att göra något konstruktivt ias för att bara sitta hemma och få sov bidrag. inget av det ni säger övernsstämmer med värkligheten, ni säger att jagmed min ide bara blir en kostnad för samhället i och maed att jag anv dom möjligheter som staen har givit mig/oss. Så om ni inte kan tänka igenom min idee och hur jag ev kan tänka...fråaga inte eller kom med urusla /förutfattade meniongar.
Nu har ni fått så mkt info och kan man inte ta det vidare här ifrån så behöver ni inte kritisera

x-lab

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 02 nov-17 kl 11:27 »
jobbar med frågan politiskt och ser  vad som händer i Europa redan. tyskarna har redan lag på att husen skall vara elproducenter. framtida byggnader kommer att i stort vara självförsörjande på el och i viss mån värme. Gäller bara att utnyttja befintlig teknik och skärpa lagen. Skall sverige kunna komma ner i de utsläppsnivåer som det är sagt är det hög tid att köra hårt.Inte bara bilar utan allt måste skärpas upp.finns flera lagförslag på g i riksdagen.
Därför var det en besvikelse att se att TS projekt går åt andra hållet,inga nyheter här utan en återgång till sämre byggnation på flera områden.pressa priser är högintressant och därför var det med en viss förväntan man började läsa tråden,men inga lösningar eller förklaringar ges. Hysch hysch av för mig obegriplig anledning.

Om du jobbar med dessa frågor politisk... då förstår jag att du inte fattar... pratade med en kommun ordf för ca 10 år sedan och talade om för honom hur det skulle bli om ca 8-10 år fråmåt i tiden. han trode inte att det skulle bli så illa för dom gjorde så mkt för ungdomar då. jag hade en annan uppfattning och sa att om dom inte tog mina ord på allvar skulle det vara så illa att man inte kan vända trenden. Idag skjuts det nästan  varje dag och nu kan man inte göra något i min stad.. politiker fattar inte så mkt som dom tror. Det ni får höra och se är inget mott att uppleva..... där gör ni era misstag.... ni vet inget ellerkan inget om värden hur den ser ut för dom som är utsatta för den. Inte enns jag kan föreställa mig hur det är idag (fast jag har ett bronkit förflutet). Så du kan lägga ner din fantasi

ensamhet

• Lappland
« Svar #143 skrivet: 02 nov-17 kl 12:08 »
Om du jobbar med dessa frågor politisk... då förstår jag att du inte fattar... pratade med en kommun ordf för ca 10 år sedan och talade om för honom hur det skulle bli om ca 8-10 år fråmåt i tiden. han trode inte att det skulle bli så illa för dom gjorde så mkt för ungdomar då. jag hade en annan uppfattning och sa att om dom inte tog mina ord på allvar skulle det vara så illa att man inte kan vända trenden. Idag skjuts det nästan  varje dag och nu kan man inte göra något i min stad.. politiker fattar inte så mkt som dom tror. Det ni får höra och se är inget mott att uppleva..... där gör ni era misstag.... ni vet inget ellerkan inget om värden hur den ser ut för dom som är utsatta för den. Inte enns jag kan föreställa mig hur det är idag (fast jag har ett bronkit förflutet). Så du kan lägga ner din fantasi

Sicken käftsmäll till politiskt engagerade. En del tycker nog att det var bra medan andra tycker motsatsen.

x-lab

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 02 nov-17 kl 13:19 »
Sicken käftsmäll till politiskt engagerade. En del tycker nog att det var bra medan andra tycker motsatsen.

Gillar inte folk som vill flasha med sin etikett, har haft en del med den kat att göra genom åren tyvärr (ok alla är inte riktigt lika okunniga inom verkligheten, men dom flest går på vad forskare och andra personer som inte vistas i verkligheten och ser sakerna för vad dom är. du kan inte nämna en ända politiker som sagt att dom hade fel (detta gäller i stor utsträckning dom som är lite högre utb) blir dom testade och de vissar sig att dom hade fel så skyller dom på antingen andra eller på hur saken såg ut just då...nästan aldrig att dom gjort fel

tropfrog

• Västergötland
« Svar #145 skrivet: 02 nov-17 kl 13:35 »
Jag förstår inte riktigt syftet med denna tråden. Ett internet forum är en plats för diskussion. Jag ser ingen sådan. Det förekommer en hel del konkreta frågor till TS, men svaret är hela tiden att frågeställaren är dum och inte förstår någonting. Faktum är att utbildade mäniskor är dumma och förstår ingenting, en viss professor är dum och förstår ingenting, politiker är dumma och förstår ingenting osv. TS måste besitta en övernaturlig intelligens som kan göra dessa antaganden utan att en skämmas för sitt beteende. Eller så är det själva skammen i sig som är själva problemet.

Är det mer än jag som ser klara likheter med argumentationen hos en viss världsförbättrare i samhällsforumet?

MVH
Magnus

tropfrog

• Västergötland
« Svar #146 skrivet: 02 nov-17 kl 13:44 »
Gillar inte folk som vill flasha med sin etikett, har haft en del med den kat att göra genom åren tyvärr (ok alla är inte riktigt lika okunniga inom verkligheten, men dom flest går på vad forskare och andra personer som inte vistas i verkligheten och ser sakerna för vad dom är. du kan inte nämna en ända politiker som sagt att dom hade fel (detta gäller i stor utsträckning dom som är lite högre utb) blir dom testade och de vissar sig att dom hade fel så skyller dom på antingen andra eller på hur saken såg ut just då...nästan aldrig att dom gjort fel

Forskning handlar om att undersöka verkligheten och dela med sig av den till fortsatt forskning. Visst har felaktigheter publicerats genom tiderna, men alla spelregler för forskare handlar om att i största möjliga utstreckning undvika just det. Forskning är i långt längre utstreckning en beskrivning av verkligheten än någon ensam individ någonsin kan säga sig stå för. Om du söker sanningar så finns det egentligen inga säkrare metoder än att gå tillbaka till publicerade vetenskapliga artiklar.

Vad bra att du ser det som ett gott personlighetsdrag att erkänna sina fel, jag håller med detta fullständigt. Om man erkänner sina fel så lär man av sina misstag. Så därför har jag några personlighetsutvecklande frågor till dig:

Vilka fel och misstag har du gjort under tiden du planerat, beräknat och skissat på detta projektet? Vad har du lärt dig av det?

Vilka fel och misstag har du gjort i kommunikationen i denna tråden? Vad har du lärt dig av det?

Hur skall du hantera misstag som görs i själva genomförandet? Av dig? Av andra?

MVH
Magnus

x-lab

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 02 nov-17 kl 14:04 »
Jag förstår inte riktigt syftet med denna tråden. Ett internet forum är en plats för diskussion. Jag ser ingen sådan. Det förekommer en hel del konkreta frågor till TS, men svaret är hela tiden att frågeställaren är dum och inte förstår någonting. Faktum är att utbildade mäniskor är dumma och förstår ingenting, en viss professor är dum och förstår ingenting, politiker är dumma och förstår ingenting osv. TS måste besitta en övernaturlig intelligens som kan göra dessa antaganden utan att en skämmas för sitt beteende. Eller så är det själva skammen i sig som är själva problemet.

Är det mer än jag som ser klara likheter med argumentationen hos en viss världsförbättrare i samhällsforumet?

MVH
Magnus

Kan hålla med om att det  bliit snedvridet under (diss) men det är inte jag som drar det fel, jag ville bara få lite tips och råd gällande en test, sen är det dom andra som gör antaganden samt (drar in delar som jag inte har pratat om. men men det är väl jag som inte kan uttryck mina funderingar eller hålla humöret i shak

x-lab

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 02 nov-17 kl 14:14 »
Forskning handlar om att undersöka verkligheten och dela med sig av den till fortsatt forskning. Visst har felaktigheter publicerats genom tiderna, men alla spelregler för forskare handlar om att i största möjliga utstreckning undvika just det. Forskning är i långt längre utstreckning en beskrivning av verkligheten än någon ensam individ någonsin kan säga sig stå för. Om du söker sanningar så finns det egentligen inga säkrare metoder än att gå tillbaka till publicerade vetenskapliga artiklar.

Vad bra att du ser det som ett gott personlighetsdrag att erkänna sina fel, jag håller med detta fullständigt. Om man erkänner sina fel så lär man av sina misstag. Så därför har jag några personlighetsutvecklande frågor till dig:

Vilka fel och misstag har du gjort under tiden du planerat, beräknat och skissat på detta projektet? Vad har du lärt dig av det?

Vilka fel och misstag har du gjort i kommunikationen i denna tråden? Vad har du lärt dig av det?

Hur skall du hantera misstag som görs i själva genomförandet? Av dig? Av andra?

MVH
Magnus

Mina misstag under tiden jag har planerat detta lila projekt är att inte se viljan hoss andra och se att dom inte resonerar som mig. sen att förstå (som en ga kolega har gett indikation till (antingen är jag extremt sma i GBG för ca 1520 år sedan. en grupp ubfgdommar fick en industri lokal och fick bygga en ungdomsgård har jag för mig. tyvärr lades den rt/ligger före i tiden eller en komplett idiot) gränsen är hårfin. har alltid sätt/vetat i förväg i stort och grovt hur saker blir/ser ut efter en tid. mitt nuvarande projekt har faktiskt funnits  (inte som detta men en bit på  väg) tyärr så lades det projektet ner pga ekonomiska skäll,vet inte om det var att lokalen skulle anv till något annat eller om kostnaderna vart  för höga för ungdommarna. summa summarum var iaf ungdomarna tyckte det var ett jätte bra alternativ för dom som inte orkade plugga. Och det är grundtanken med detta projekt och inget annat

x-lab

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 02 nov-17 kl 14:16 »

MVH
Magnus

ok dom frågorna har jag i såna fall missat? kan du säga vem som frågade?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #150 skrivet: 02 nov-17 kl 14:42 »
Det finns många frågor om du går tillbaka.

Bland annat undrade jag hur mycket kapital som du räknar med att behöva innan byggstart och var det kapitalet skall komma ifrån.

Mvh
Magnus

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #151 skrivet: 02 nov-17 kl 14:45 »
....Sen vent är självdrag, i bad blir det en freqves styrd fläkt med batt backup varvatten solfångare och ev en vindsnurra på ca 1-3 Kw ska göra lite tester med en sheffildfångare på 600w-1Kw....

De känns lite som att gå bakåt i tiden men solfångare är inte billiga i inköp  och inte vindkraftverk heller.
varför finns inte dessa poster med i beräkningen?
Hur är tanken att uppvärmningen sker under vintern?
« Senast ändrad: 02 nov-17 kl 14:58 av Alexn72 »

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #152 skrivet: 02 nov-17 kl 14:55 »

Att engagera sig för ungdommarna är det nog inte någon här som tycker är dåligt, problemet är att bygga på ett sätt som avviker så mycket från vad som är beprövat.

Det kanske hade varit bättre att etablerar kontakt med befintliga byggbolag och göra en deal att ungdommarna eller vilka det nu är får koppla  elen i ett av rummen så kan fortfarande byggbolaget jobba i alla andra rum.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #153 skrivet: 02 nov-17 kl 15:01 »
... blir dom testade och de vissar sig att dom hade fel så skyller dom på antingen andra eller på hur saken såg ut just då...nästan aldrig att dom gjort fel
Mina misstag under tiden jag har planerat detta lila projekt är att inte se viljan hoss andra och se att dom inte resonerar som mig. ....

Många vill du väl men ställer relevanta frågor

Skröpeltorparn

• Uppland
« Svar #154 skrivet: 02 nov-17 kl 15:06 »
Hej

Några frågor till som varit uppe:
Ljudislering mellan lägenheterna? Bor i gammat timmerhus och kan direkt säga att lite kraftigare virke i normal vägg/innertakkonstruktion inte alls klarar kraven för lägenhetsskiljande isolering.
Brandisolering, varje lägenehet måste vara sin egen brandcell, numer även vindsutrymmet upp till yttertak.
Takplank, jag antar att du menar innertaket då? Om det är 7 kr/kvm kan jag få köpa lite kvm 1"x6" av dig för det priset?
Golv 63 kr kvm? hur mycket får jag köpa av dig för det priset?
Har du någonsin frågat en aktiv snickare om att jobba med ohyvlat virke? Det accepteras inte.

x-lab

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 02 nov-17 kl 15:58 »
Hej

Några frågor till som varit uppe:
Ljudislering mellan lägenheterna? Bor i gammat timmerhus och kan direkt säga att lite kraftigare virke i normal vägg/innertakkonstruktion inte alls klarar kraven för lägenhetsskiljande isolering.
Brandisolering, varje lägenehet måste vara sin egen brandcell, numer även vindsutrymmet upp till yttertak.
Takplank, jag antar att du menar innertaket då? Om det är 7 kr/kvm kan jag få köpa lite kvm 1"x6" av dig för det priset?
Golv 63 kr kvm? hur mycket får jag köpa av dig för det priset?
Har du någonsin frågat en aktiv snickare om att jobba med ohyvlat virke? Det accepteras inte.

Jag hoppas att jag inte skrivit 1"6 7 kr/Kvm, det är 7 kr M, kollade nu och det är 63 Kr/kvm (och med golvspån ligger det på ca 120Kr/kvm, det finns inga sådana krav när det kommer till brandceller för en fastighet med 2Plan bara , dessa regler kommer in först när det blir 2½- därför tar jag ingen hänsyn till detta (men i och med att jag anv Thermoskydd upp når jag iaf till svårantändligt i hela huset vilket andra fastigheter inte upp nå till. Virket jag tänker anv är K14 vilket analysen visar att jag kommer att uppnå en bra stabilitet på väggar och tak, dok inte på bjälklag, vilket jag tittar på idag (kommer bara att anv K14 kvalitet.För takplank är för yttertak, där jag sedan kommer att lägga papp och tillsist kommer att målas med Thermoskydd. Håller med om att kraftigare virke inte kan redusera extremt mkt ljud, men kraftigt virk + Thermoskydd och naturfiber (cellulossa) hoppas jag ska dämpa ganska mkt.
Ja jag har frågat en hel del snickare och nyggföretag om ohyvlat, och dom säger att hyvlat är deras val pga att man inte kan köpa ohyvlat på brädgårdar, i annat fall spelar det inte dom någon roll.
Jag frågade min lev och jag kan best 10,000 m 1*6 med 6 mån framförhållning , och det gick alldeles utmärkt. jag köper allat mitt virke till mkt låga priser (K14 ohyvlat)

x-lab

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 02 nov-17 kl 16:04 »
De känns lite som att gå bakåt i tiden men solfångare är inte billiga i inköp  och inte vindkraftverk heller.
varför finns inte dessa poster med i beräkningen?
Hur är tanken att uppvärmningen sker under vintern?

Även på vintern finns det sol ok inte lika mkt ,men jag har inte tittat så otroligt noga på hur och var man sk värma vatten och fastigheten, mer bara tagit fram rammen för byggt. Solfångare är inte så dyra som du tror, jag titae för ca 6-8 år sedan på att ta hem en 20-fot med ca 70 fångare med vaccumrör, och det skulle kosta då ca 120,000 kr (verknings graden låg på ca 85 % (har hört om ett företag i Sverige som boostade deras solfångare och fick ut en ganska ansenlig + effekt.
Som sagt vinterhalvåret et jag inte riktigt än. har en del ideer om hur. Hur menar du går bakåt i tiden med solfångare?

ensamhet

• Lappland
« Svar #157 skrivet: 02 nov-17 kl 16:07 »
Hur går det med golvet för 63 kr?
Vad är det för golv och kan man köpa via dig?

x-lab

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 02 nov-17 kl 16:07 »
Det finns många frågor om du går tillbaka.

Bland annat undrade jag hur mycket kapital som du räknar med att behöva innan byggstart och var det kapitalet skall komma ifrån.

Mvh
Magnus

För det första ska jag bygga ett duschrum med mitt byggsätt (detta för att kunna plocka bort den stora tunga posten,) sen om det funkar kommer jag att ta ett lån från en bank där jag får rabatt på låneräntan iom att jag bygger ekologisk . för hela bygget kommer jag själv att bekosta på alla sätt med eget kapital

x-lab

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 02 nov-17 kl 16:11 »
Att engagera sig för ungdommarna är det nog inte någon här som tycker är dåligt, problemet är att bygga på ett sätt som avviker så mycket från vad som är beprövat.

Det kanske hade varit bättre att etablerar kontakt med befintliga byggbolag och göra en deal att ungdommarna eller vilka det nu är får koppla  elen i ett av rummen så kan fortfarande byggbolaget jobba i alla andra rum.

I början pratade jag med en del byggbolag , men där vart det kalla handen. sen är inte konstruktionen ny (man byggde på detta vis runt sekelskiftet (dessa fastigheter sår än i dag, dom nya står inte ens 50 år) men för att komma upp i bra energivärden och ljud, fukt, mögel samt brand så anv 2000-talets tekn

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser