Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91551 gånger)

x-lab

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #120 skrivet: 30 okt-17 kl 15:14 »

En liten sak som man inte ska glömma bort... *dessa* långtidsarbetslösa brukar inte vara av *A* kvalitet om vi säger de fint...
Helt klart finns det bra folk men nånting gör att man är långtidsarbetslös. ..

det har du rätt i, arbets skygg eller bara lat, men bara för att man inte passar in i ett fack i samhället så innebär det inte att man är kass. så man får ha lite tro på ungdomarna samt lite av en gammbler

x-lab

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 30 okt-17 kl 15:18 »
TS vill ha hjälp med att testa ett nytt byggande i syfte att pressa priser. Ett bra initiativ men man bör också vara realist. personligen backar jag ut ett sådant projekt när man börjar tala om att ta in okvalificerad arbetskraft  och inte bry sig om det regelverk som finns inom flera områden. Det är ingen sommarstuga eller friggebod som skall byggas utan 50 lägenheter.
ta in okvalificerad arbetskraft ät i mina ögon bara ett sätt att dumpa löner. TS vill dessutom ha olika stöd från samhället för att kunna göra detta.
några stycken här i tråden ifrågasätter detta handlande och TS svar är ytterst svävande.
Sedan förstår jag faktiskt inte syftet med byggandet. Skall det leda till ett billigare byggande med nya metoder som övriga kan ta till sig måste man följa de avtal o regler som finns.  Eller har man bara en vision,ett engångsbyggande ?
Nu tror jag att resan slutar vid bygglovsansökan när man måste redovisa konstruktionen,energiberäkning,brandsäkerhet och bullernivåer. uppfylls inte de enligt gällande standard blir det nej.
TS har ju inte heller redogjort för anställningsförhållanden. Är han arbetsgivaren till de som skall jobba på bygget?  Alla anställningsformer bygger på att det finns en arbetsgivare,en ansvarig för säkerhet och byggregler och finanser.  Tar man in underentreprenörer är man även ansvarig för dessa.
Så jag ser inte att tråden vandrat iväg,det handlar om att TS har svårt att redovisa sina tankar och därför blir ifrågasatt inom vissa bitar.

Men nu får du faktiskt skärpa dig.. Vem har sagt något om att pressa priser,anst folk i en oseriös firma, fuska med regler eller allt annat som ni anklagar mig för. Det är inte jag som formulerar mig dåligt eller smiter undan från frågor, det är ni som inte fattar nytänkande

x-lab

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 30 okt-17 kl 15:22 »
Kanske har missat men  vem står för alla skruvdragare. Sågar. Hörselskydd. Kläder. Skor.

Ja du den har jag bara dkicket en snabb tanke på, men ett alt skkulle kunna vara AF eller att dom själva får lösa det. Men som sagt var ingen direkt funderare har jag lagt ner på det

x-lab

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 30 okt-17 kl 15:24 »
Har inte den här tråden redan dött?
Tycker den handlar mest om bråk angående regler och arbetskraft i stället för hur nya idéer om att bygga ser ut.

TACK :)

malarmaster

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 30 okt-17 kl 16:12 »
Ja du den har jag bara dkicket en snabb tanke på, men ett alt skkulle kunna vara AF eller att dom själva får lösa det. Men som sagt var ingen direkt funderare har jag lagt ner på det
nu är det väl inte arbetsförmedlingen som är arbetsgivare och det är väl knappast heller personalen själva som skall lösa verktygsfrågan. Snickare håller oftast med handverktyg själva,man får oftast en viss summa genom avtalet för att lösa det.likaså arbetskläder,skyddsutrustning m.m. Men det gäller alltså snickare som är utbildade och har en anställning. Samma gäller målare och elektriker. tyngre verktyg typ större sågar m.m står arbetsgivaren för.

Frågan som jag ställer mig är vem är arbetsgivaren? TS verkar inte vilja vara det men någon måste ju sköta ruljangsen och ha ansvaret.Åtminstone måste försäkringsbiten vara täckt och avtalsbiten.
Vad är det nya i ditt projekt? Jag vill gärna veta hur man kan pressa priser på nybyggnation där just lönekostnader är den stora biten.
Du säger att vi inte förstår ditt nytänkande,vänligen förklara det då . Byggbranschen är nämligen kraftigt reglerad genom olika regelverk och branschkrav från olika håll så vad är det du tjänar in så stora belopp som du säger på.

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #125 skrivet: 30 okt-17 kl 18:12 »
nu är det väl inte arbetsförmedlingen som är arbetsgivare och det är väl knappast heller personalen själva som skall lösa verktygsfrågan. Snickare håller oftast med handverktyg själva,man får oftast en viss summa genom avtalet för att lösa det.likaså arbetskläder,skyddsutrustning m.m. Men det gäller alltså snickare som är utbildade och har en anställning. Samma gäller målare och elektriker. tyngre verktyg typ större sågar m.m står arbetsgivaren för.

Frågan som jag ställer mig är vem är arbetsgivaren? TS verkar inte vilja vara det men någon måste ju sköta ruljangsen och ha ansvaret.Åtminstone måste försäkringsbiten vara täckt och avtalsbiten.
Vad är det nya i ditt projekt? Jag vill gärna veta hur man kan pressa priser på nybyggnation där just lönekostnader är den stora biten.
Du säger att vi inte förstår ditt nytänkande,vänligen förklara det då . Byggbranschen är nämligen kraftigt reglerad genom olika regelverk och branschkrav från olika håll så vad är det du tjänar in så stora belopp som du säger på.

Ju mer man försöker sig på att begripa planen med bygget, så ökar bara frågetecknen. Elen ska installeras lagenligt tex, men installatörerna ska inte vara behöriga. Jojo.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

x-lab

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 31 okt-17 kl 08:42 »

Om du inte har läst all frågor/svar i tråden så förstår jag att du inte hänger med.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #127 skrivet: 31 okt-17 kl 14:20 »
Det verkar vara en hel del trä som det ska byggas med. Hur gör man då om det bara finns 3 *byggare* att tillgå och stomen är rest och det regnar.
Vem kör iväg o köper pressning och vem bekostar detta och med vems bil?

Sjaunja

• -
« Svar #128 skrivet: 31 okt-17 kl 15:08 »
Och vem kommer med konstruktiva idéer om hur dom vill samarbeta med TS, i en tråd på ett internetforum?   ::)

tropfrog

• Västergötland
« Svar #129 skrivet: 31 okt-17 kl 15:19 »
Och vem kommer med konstruktiva idéer om hur dom vill samarbeta med TS, i en tråd på ett internetforum?   ::)

Jag ser inte en enda i tråden som är intresserad av att samarbeta. Kanske för att de flesta vill ha lön för mödan om de lägger ner tid och energi på något? Kalkylen har ju inte tagit med några konsultarvoden. Nä, min amatörmässigga bedömning är att potatisodling ger bättre payback.

Mvh
Magnus

Sjaunja

• -
« Svar #130 skrivet: 31 okt-17 kl 15:53 »
Det här är något så ovanligt som ett humanistiskt projekt som har människors bästa som mål, inte vinning som prio ett. Visst finns det människor som visat intresse att medverka. Nog kan jag begripa att den gängse entreprenören har svårt att applicera nytänk, men prova att se möjligheter för en stund.  :)

Skröpeltorparn

• Uppland
« Svar #131 skrivet: 31 okt-17 kl 16:09 »
Hej

Skall jag ha lust att hjälpa till behövs en betydligt högre grad av konkretion från trådskaparen. Att när frågorna blir många sluta svara och istället prata om bristande visioner ger inget seriöst intryck. Det enda tekniska nytänkande som nämnts är en färg som sågas av de seriösa tester som finns. Annars verkar nytänkandet vara att utnyttja bidrags och utbildningssystemen för att låta någon annan betala.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #132 skrivet: 31 okt-17 kl 16:46 »
Det här är något så ovanligt som ett humanistiskt projekt som har människors bästa som mål, inte vinning som prio ett. Visst finns det människor som visat intresse att medverka. Nog kan jag begripa att den gängse entreprenören har svårt att applicera nytänk, men prova att se möjligheter för en stund.  :)

Det är absolut så att en god gärning också kan upplevas som personlig vinning/lön för mödan för utövaren.

Men det är nog så att de flesta alternativare inte riktigt har tid att engagera sig i andras välstånd utan egen vinning. Många har nog fullt upp med att ordna mat för dagen. Tyvärr så kan man inte äta varken hus, andra människors bästa eller värdegrunder.

Jag ser precis som du den fina tanken som ligger bakom. Men för att människor skall kunna låsa upp sin tid i den utsträckning som krävs så gäller att de antingen redan har så att de klarar sig under perioden eller betalning i kontanter eller andra medel. Det senare är väldigt svårt att försvara hos skattemyndigheten.

En god tanke, en vision utesluter inte per automatik realism.

Mvh
Magnus

Thomas_

• Skåne
« Svar #133 skrivet: 31 okt-17 kl 17:35 »
Det verkar vara en hel del trä som det ska byggas med. Hur gör man då om det bara finns 3 *byggare* att tillgå och stomen är rest och det regnar.
Vem kör iväg o köper pressning och vem bekostar detta och med vems bil?

Köra? De nyanlända på bygget sätter väl sig och väntar på bussen om de behöver investera i en och annan presenning??  8)

För att inte tala om statistiken för sjukdagar per månad......
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Pettson2

• Skåne
« Svar #134 skrivet: 31 okt-17 kl 20:26 »
Hej!

Jag har följt tråden och gillar tanken på ett billigare byggande. Många människor är idag utan bostad p.g.a. höga bostadspriser/låg betalningsförmåga. Kan någon lösa problemet kan denne utan tvekan sägas ha gjort en god gärning.

Tyvärr har jag inte genom att läsa tråden förstått har man skall gå tillväga.
Men jag uppmuntrar i allra högsta grad den som vill försöka.

Positiva förslag är vad jag önskar.

Jörgen
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Thomas_

• Skåne
« Svar #135 skrivet: 31 okt-17 kl 20:31 »
Tyvärr har jag inte genom att läsa tråden förstått hur man skall gå tillväga.

Det har troligtvis ingen som läst hela tråden förstått, så du kan vara lugn...  ;)

malarmaster

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 01 nov-17 kl 07:37 »
kontentan av tråden är hittills att vi fått en lista på material som skall användas men inget mer.Hur byggkostnaden skall kunna så låg som TS beskriver antyds genom att han tydligen vill att samhället skall stå för personal och löner. nu går det ju inte till så i verkligheten. Hur detta skall kunna implimenteras inom den svenska byggsektorn i syfte att få ner priserna ges inga svar på. Jag trodde i början att det var genom någon genialisk byggmetod som sparar in arbete men så är det alltså inte.
traditionellt byggande med gratis? arbetskraft som dessutom inte alls behöver vara byggare eller inneha kunskaper. Är detta visionen för ny svensk byggindustri?

det ges inte heller någon info om hur fastigheten kommer att se ut,kostnader för utemiljö,parkeringar m.m ev. gemensamhetsutrymmen,t.ex tvättstuga,torkrum,förråd,soprum. trapphus då det är i två plan,brandsäkerhet. Allt det kring själva lägenheten som behövs för ett drägligt boende.
Men allt är ju enligt TS löst (kan vara problem med våtutrymmen dock) så det är bara för honom att börja bygga och visa att det minsann går.
Personligen skulle jag inte satsa 5 spänn på ett projekt som inte kan redovisa något mer än materialkostnader . Och som jag tidigare skrivit,det är inte dessa kostnader som är väsentliga utan det är det andra,lönekostnader,maskinkostnader,olika krav på utförande,auktorisationer,regelverk som måste följas,projekteringskostnader,anslutningsavgifter m.m som kostar. fråga vilken erfaren byggmästare som helst som bygger flerfamiljshus.....

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #137 skrivet: 01 nov-17 kl 07:41 »
Kanske missat de också men hur är de med uppvärmning?

malarmaster

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 01 nov-17 kl 17:34 »
Kanske missat de också men hur är de med uppvärmning?
finns en antydning om kulvert så kan man gissa på fjärrvärme? men kostnaderna för detta finns inte med i kalkylen. inte heller något om energiåtervinning från ventilation eller elpaneler på taket som snart blir lagkrav. miljötänket är överhuvudtaget inte med i kalkylerna.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #139 skrivet: 01 nov-17 kl 21:28 »
finns en antydning om kulvert så kan man gissa på fjärrvärme? men kostnaderna för detta finns inte med i kalkylen. inte heller något om energiåtervinning från ventilation eller elpaneler på taket som snart blir lagkrav. miljötänket är överhuvudtaget inte med i kalkylerna.
Jösses vad du vet mycket om framtida krav.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser