Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91562 gånger)

tropfrog

• Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #100 skrivet: 28 okt-17 kl 18:05 »
Du sitter alltså på kapitalet för att bekosta byggnationen av ditt projekt, du har ordnat med arbetskraft, du har en plats att genomföra det på.

Så vad väntar du på? Kör hårt och överbevisa skeptikerna! Det tycker åtminstone jag är ett bättre sätt att bemöta kritik än att förklara för dem att de inte förstår något/ tänker fel. Det slutar bara med att du skapar mer motstånd till ditt projekt.

Heja,heja!

Mvh
Magnus

x-lab

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 28 okt-17 kl 18:20 »
Du sitter alltså på kapitalet för att bekosta byggnationen av ditt projekt, du har ordnat med arbetskraft, du har en plats att genomföra det på.

Så vad väntar du på? Kör hårt och överbevisa skeptikerna! Det tycker åtminstone jag är ett bättre sätt att bemöta kritik än att förklara för dem att de inte förstår något/ tänker fel. Det slutar bara med att du skapar mer motstånd till ditt projekt.

Heja,heja!

Mvh
Magnus

kanske något i det tipset. ska fundera starkt på det.

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #102 skrivet: 29 okt-17 kl 13:42 »
Jag kommer att anv skolor/utb instetut för El.VVS och VENT där (mina) killar får en grundstudie i dom olika yrkena, på så sätt kommer inte dessa kat att kosta något då dom är (elever) i en skola sas. Nu har jag ordnat boende, inkomst och utbs platform för mina killar. kostnads fritt, samhälls ekonomiskt och regelrätt!!

Finns det någon kommun i hela Sverige som skulle tillåta att obehörig personal installerar elen i bygget? En student som läser till elektriker är inte behörig som installatör.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #103 skrivet: 29 okt-17 kl 16:49 »
Det spelar liksom inte någon roll vilka invändningar ni kommer med. TS tänker annorlunda. Det bästa för alla är byggstart. Så kommer det att visa sig vem som tänkt på allt.

Mvh
Magnus

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #104 skrivet: 29 okt-17 kl 20:15 »
För den som ska arbeta där spelar det roll. För den som ska hyra en bostad där spelar det roll. För de som ska försäkra stället spelar det roll. För kommun och myndighet spelar det roll.
Eller hur?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

malarmaster

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 29 okt-17 kl 22:05 »
helt rätt. både kommun och försäkringsbolag ställer krav på utförande och olika auktorisationer.
El får bara behöriga installatörer röra,folk under utbildning saknar behörighet. Behörighet får man efter skolutbildning + lärlingsutbildning.
lika när det gäller VVS,försäkringsbolagen kräver säker vatten intyg, dvs att det är en auktoriserad firma som gjort jobbet. Intygen gäller bara de arbeten som företaget gjort själva. Inte heller här får alltså amatörer koppla rör. det sker då på husägarens/byggherrens ansvar och inga försäkringar gäller framtida vattenskador.
Detta är dock löst enligt TS,det finns tydligen någon specialregel för undantag här.
Min tro är att TS glider lite på sanningen,hans kunskaper om byggbranschen är inte heltäckande. Få se när byggfacket rasar in på bygget för att kontrollera att gubbarna har nödig utbildning.
Skulle det vara så enkelt att pressa byggpriser som beskrivs skulle detta redan vara prövat. I åratal har man ju importerat arbetskraft anställd av utlandsbaserade företag för att pressa lönekostnader. Det är slut med detta iom EU-beslut att lönenivån i landet man jobbar i skall gälla som minimilön.byggpriserna ser alltså ut att öka i framtiden då Sverige har de högsta bygglönerna i Europa.
Jag räknar offerter varje vecka på byggprojekt och det är alltid löner och maskiner som kostar,material står bara för en liten kostnad i sammanhanget.
Just lönebiten verkar TS tro att den går att pressa. Jag tror annat när verkligheten sätter in i form av fack och myndigheter.

Sjaunja

• -
« Svar #106 skrivet: 29 okt-17 kl 22:16 »
Jag skrev här för ca 6-8 mån sedan om att jag skulle vilja ha någon med mig för en lgh koncept och ett nytt sätt att nygga som är betydligt billigare än dagens sätt. Är det någon som är intresserad?

Halloj alla trevliga och konstruktiva skribenter i tråden! Detta är en påminnelse om TS första inlägg och trådens ämne👍🏼

Visionaryrealist

« Svar #107 skrivet: 29 okt-17 kl 23:19 »

Halloj alla trevliga och konstruktiva skribenter i tråden! Detta är en påminnelse om TS första inlägg och trådens ämne[emoji1360]
;)

Postat med Alternativ.nu´s app

malarmaster

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 30 okt-17 kl 07:11 »

Halloj alla trevliga och konstruktiva skribenter i tråden! Detta är en påminnelse om TS första inlägg och trådens ämne👍🏼
TS vill ha hjälp med att testa ett nytt byggande i syfte att pressa priser. Ett bra initiativ men man bör också vara realist. personligen backar jag ut ett sådant projekt när man börjar tala om att ta in okvalificerad arbetskraft  och inte bry sig om det regelverk som finns inom flera områden. Det är ingen sommarstuga eller friggebod som skall byggas utan 50 lägenheter.
ta in okvalificerad arbetskraft ät i mina ögon bara ett sätt att dumpa löner. TS vill dessutom ha olika stöd från samhället för att kunna göra detta.
några stycken här i tråden ifrågasätter detta handlande och TS svar är ytterst svävande.
Sedan förstår jag faktiskt inte syftet med byggandet. Skall det leda till ett billigare byggande med nya metoder som övriga kan ta till sig måste man följa de avtal o regler som finns.  Eller har man bara en vision,ett engångsbyggande ?
Nu tror jag att resan slutar vid bygglovsansökan när man måste redovisa konstruktionen,energiberäkning,brandsäkerhet och bullernivåer. uppfylls inte de enligt gällande standard blir det nej.
TS har ju inte heller redogjort för anställningsförhållanden. Är han arbetsgivaren till de som skall jobba på bygget?  Alla anställningsformer bygger på att det finns en arbetsgivare,en ansvarig för säkerhet och byggregler och finanser.  Tar man in underentreprenörer är man även ansvarig för dessa.
Så jag ser inte att tråden vandrat iväg,det handlar om att TS har svårt att redovisa sina tankar och därför blir ifrågasatt inom vissa bitar.

Sjaunja

• -
« Svar #109 skrivet: 30 okt-17 kl 07:31 »
Sedan förstår jag faktiskt inte syftet med byggandet.

Att man inte förstår något kan vara trist dock verkar det vara kul att gå ihop med andra och bita nytänkare i hasorna. Innovatörer är konstruktiva, ser inte hinder utan lösningar, har ett mål och tar sig oförtrutet dit. Det är fina grejer det!

x-lab

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 30 okt-17 kl 08:55 »
TS vill ha hjälp med att testa ett nytt byggande i syfte att pressa priser. Ett bra initiativ men man bör också vara realist. personligen backar jag ut ett sådant projekt när man börjar tala om att ta in okvalificerad arbetskraft  och inte bry sig om det regelverk som finns inom flera områden. Det är ingen sommarstuga eller friggebod som skall byggas utan 50 lägenheter.
ta in okvalificerad arbetskraft ät i mina ögon bara ett sätt att dumpa löner. TS vill dessutom ha olika stöd från samhället för att kunna göra detta.
några stycken här i tråden ifrågasätter detta handlande och TS svar är ytterst svävande.
Sedan förstår jag faktiskt inte syftet med byggandet. Skall det leda till ett billigare byggande med nya metoder som övriga kan ta till sig måste man följa de avtal o regler som finns.  Eller har man bara en vision,ett engångsbyggande ?
Nu tror jag att resan slutar vid bygglovsansökan när man måste redovisa konstruktionen,energiberäkning,brandsäkerhet och bullernivåer. uppfylls inte de enligt gällande standard blir det nej.
TS har ju inte heller redogjort för anställningsförhållanden. Är han arbetsgivaren till de som skall jobba på bygget?  Alla anställningsformer bygger på att det finns en arbetsgivare,en ansvarig för säkerhet och byggregler och finanser.  Tar man in underentreprenörer är man även ansvarig för dessa.
Så jag ser inte att tråden vandrat iväg,det handlar om att TS har svårt att redovisa sina tankar och därför blir ifrågasatt inom vissa bitar.

Fattar inte att sk utbildade personer inte kan läsa...HAR INTE bORTSÄTT FRÅN GÄLLANDE KRAV ELLER REGELVERK!!!! LÄS ALLT IGEN, eller går det för fort för dig?? dålig syn eller allmänt inte ointresserad av svaren eller för upptagen med att höra din egen röst??

x-lab

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 30 okt-17 kl 08:57 »
Finns det någon kommun i hela Sverige som skulle tillåta att obehörig personal installerar elen i bygget? En student som läser till elektriker är inte behörig som installatör.

Du kan inte heller läsa tydligrn, läs svaren och fundera lite sj...utb/skolor!! var är outbildad personal??

x-lab

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 30 okt-17 kl 08:58 »
För den som ska arbeta där spelar det roll. För den som ska hyra en bostad där spelar det roll. För de som ska försäkra stället spelar det roll. För kommun och myndighet spelar det roll.
Eller hur?

Tomas Thomas det verkar inte fins något hopp för dig!!

x-lab

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 30 okt-17 kl 09:01 »
helt rätt. både kommun och försäkringsbolag ställer krav på utförande och olika auktorisationer.
El får bara behöriga installatörer röra,folk under utbildning saknar behörighet. Behörighet får man efter skolutbildning + lärlingsutbildning.
lika när det gäller VVS,försäkringsbolagen kräver säker vatten intyg, dvs att det är en auktoriserad firma som gjort jobbet. Intygen gäller bara de arbeten som företaget gjort själva. Inte heller här får alltså amatörer koppla rör. det sker då på husägarens/byggherrens ansvar och inga försäkringar gäller framtida vattenskador.
Detta är dock löst enligt TS,det finns tydligen någon specialregel för undantag här.
Min tro är att TS glider lite på sanningen,hans kunskaper om byggbranschen är inte heltäckande. Få se när byggfacket rasar in på bygget för att kontrollera att gubbarna har nödig utbildning.
Skulle det vara så enkelt att pressa byggpriser som beskrivs skulle detta redan vara prövat. I åratal har man ju importerat arbetskraft anställd av utlandsbaserade företag för att pressa lönekostnader. Det är slut med detta iom EU-beslut att lönenivån i landet man jobbar i skall gälla som minimilön.byggpriserna ser alltså ut att öka i framtiden då Sverige har de högsta bygglönerna i Europa.
Jag räknar offerter varje vecka på byggprojekt och det är alltid löner och maskiner som kostar,material står bara för en liten kostnad i sammanhanget.
Just lönebiten verkar TS tro att den går att pressa. Jag tror annat när verkligheten sätter in i form av fack och myndigheter.

Har redan talat med en del kommuner, dom är inte helt i mot upplägget eller tillvägagångssättet, inte smart att skylla på instanser  för att för att försöka få lite medhåll. Sa redan i början av tråden att jag kollat med en del instanser och org, men som alla nybörjar som bara följer med och inte tänker så blir det lite galet

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #114 skrivet: 30 okt-17 kl 13:12 »
Ok det har förändrats lite under tiden jag kollat annat,
https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anstall-med-stod/Rakna-ut-ersattning.html#stod=3 Denna länk går till  Af och är en berkning på hur /vad man skall bet. delta är exkl Arbetsgivaravgift . Men som jag talade om för dig så kollar jag en del andra vinklingar och möjligheter. och dom är jag inte klar med, så när jag är klar så kommer jag att visa dom för den som jag kommer att samarbeta med.

En liten sak som man inte ska glömma bort... *dessa* långtidsarbetslösa brukar inte vara av *A* kvalitet om vi säger de fint...
Helt klart finns det bra folk men nånting gör att man är långtidsarbetslös. ..

Visionaryrealist

« Svar #115 skrivet: 30 okt-17 kl 13:14 »
Hallå alla! Försök att hålla lite god ton så inte det bara blir tråkiga anklagelser i tråden. Annars kanske ni kan försöka bara låta bli att skriva för ett tag.

Alla har sin utgångspunkt och verklighetssyn. Och alla sina brister och poänger.  Att då kunna samtala är minst lika viktigt som de tekniska lösningarna och svaren. För annars dör tråden och ingen har riktigt vunnit nått....

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #116 skrivet: 30 okt-17 kl 13:22 »
Du kan inte heller läsa tydligrn, läs svaren och fundera lite sj...utb/skolor!! var är outbildad personal??

Ganska många elektriker har ingen egen behörighet. Dvs de är bara elektriker mellan 8-16 på jobbet. Därefter upphör deras befogenheter
Går man på skola och lär sig grunderna så finns det en person som har behörigheten och lär ut. Även om man kan ha 1 lärare på 10 elever ute på plats så   
Tror jag att man är inne och drar snett i många lagar o regler.
Var går då gränsen för skola och företag?
Man kan altså starta en skola och bygga hus med personer under utbildning och tjäna pengar på det.

Visionaryrealist

« Svar #117 skrivet: 30 okt-17 kl 13:30 »
Ganska många elektriker har ingen egen behörighet. Dvs de är bara elektriker mellan 8-16 på jobbet. Därefter upphör deras befogenheter
Går man på skola och lär sig grunderna så finns det en person som har behörigheten och lär ut. Även om man kan ha 1 lärare på 10 elever ute på plats så   
Tror jag att man är inne och drar snett i många lagar o regler.
Var går då gränsen för skola och företag?
Man kan altså starta en skola och bygga hus med personer under utbildning och tjäna pengar på det.
Tror skolor ofta är ute på företag och gör jobb som sedan deras lärare godkänner. Jag har haft ett sånt upplägg vid några tillfällen.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #118 skrivet: 30 okt-17 kl 13:38 »
Har redan talat med en del kommuner....

Kanske har missat men  vem står för alla skruvdragare. Sågar. Hörselskydd. Kläder. Skor. 

ensamhet

• Lappland
« Svar #119 skrivet: 30 okt-17 kl 14:09 »
Hallå alla! Försök att hålla lite god ton så inte det bara blir tråkiga anklagelser i tråden. Annars kanske ni kan försöka bara låta bli att skriva för ett tag.

Alla har sin utgångspunkt och verklighetssyn. Och alla sina brister och poänger.  Att då kunna samtala är minst lika viktigt som de tekniska lösningarna och svaren. För annars dör tråden och ingen har riktigt vunnit nått....

Har inte den här tråden redan dött?
Tycker den handlar mest om bråk angående regler och arbetskraft i stället för hur nya idéer om att bygga ser ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser