Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91559 gånger)

Visionaryrealist

SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #60 skrivet: 27 okt-17 kl 20:44 »
Tar man ett socialt ansvar genom att anställa människor under slavliknande förhållanden??
Om det är mig du vill ha svar av så.... självklart är svaret på den frågan. Nej.
Mitt inlägg är inte stöd för nån. Jag tror att TS inte alls tänker att upplägget skall vara dåligt för nån. Tolkar idén som ett socialt upplägg som skall kunna ge t.ex. nyanlända invandrare både jobb, möjlighet till utveckling, inkomst, och i slut ändan även ett eget boende.

Om det är möjligt eller bra vet jag inte. Det tror jag inte TS eller nån annan vet heller. 

Däremot tror jag att en vänlig ton och saklig kritik i lugnt tempo kan klargöra om TS har en vinnande ide och vilka brister som finns som måste överbryggas eller tänkas om.

Postat med Alternativ.nu´s app

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #61 skrivet: 27 okt-17 kl 20:44 »
Ursäkta anställa??

Konsultuppdrag då, inte mycket bättre. Människor i vårt land som arbetar med sina händer tex, är värda en skälig lön anser jag. Det finns liksom ett minimum för levnadsstandard som kan vara humant att låta personalen få uppleva.

Vilka tankar har du om arbetsmiljöfrågorna, eller om andra nödvändiga myndighetskontakter? Bygglov, konstruktionsritningar osv? Jag förmodar att du lägger till i kalkylen efterhand som du upptäcker viktiga pusselbitar som saknas?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 27 okt-17 kl 20:47 »

Var vänlig och följ regeln på detta forum om "god ton"

Frågan är inte ställd i icke god ton. Vad du läser in mellan raderna får stå för dig.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 27 okt-17 kl 20:49 »
Vidare så, elen i bygget - tänker du följa lagen om behöriga installatörer eller ej?

Visionaryrealist

« Svar #64 skrivet: 27 okt-17 kl 21:05 »
Frågan är inte ställd i icke god ton. Vad du läser in mellan raderna får stå för dig.
Ok. Men många inlägg låter faktiskt rätt sura. Lite bror duktig. Man vet vad som är rätt och TS är bara nån som hittat på nått tok.  Hur det än är så tror jag att det alltid är bättre att försöka formulera sig sjysst eller avstå.

x-lab

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 27 okt-17 kl 21:34 »
Konsultuppdrag då, inte mycket bättre. Människor i vårt land som arbetar med sina händer tex, är värda en skälig lön anser jag. Det finns liksom ett minimum för levnadsstandard som kan vara humant att låta personalen få uppleva.

Vilka tankar har du om arbetsmiljöfrågorna, eller om andra nödvändiga myndighetskontakter? Bygglov, konstruktionsritningar osv? Jag förmodar att du lägger till i kalkylen efterhand som du upptäcker viktiga pusselbitar som saknas?

För det första så är jag inget som ni kanske har stött på tidigare inget vinst intresse, inget utnytjande av dom som har det sämst (detta är ett profit tänkande) dom går under projekt anst. fram tills dom har byggt LGH , sen får dom en lgh att bo i om dom vill, med låg hyra (vilket ingen annan kan uppbringa), sen kommer en av dom att få anst som vaktmästare och hälften av lgh går ut till bostadskön . folk har i ca 30 år sagt till mig att skaffa mig en bättre utb...varför för att tänka kortsiktigt som alla andra med högre utb??
« Senast ändrad: 27 okt-17 kl 21:44 av x-lab »

x-lab

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 27 okt-17 kl 21:47 »
Ok. Men många inlägg låter faktiskt rätt sura. Lite bror duktig. Man vet vad som är rätt och TS är bara nån som hittat på nått tok.  Hur det än är så tror jag att det alltid är bättre att försöka formulera sig sjysst eller avstå.

Vad är det för något som är tok? bara för att saker inte är testade förr betyder  inte det att det är fel...eller ??

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #67 skrivet: 27 okt-17 kl 22:03 »
 Byggde här ett badrum. Det står på betongplatta. tror den blev 15 tjock med golvvärme. Tjockleken för att lagra värmen. Ytterväg träpanel, läckt vindpapp. Gullfiber sekunda. Luftspalt 5cm mellan isolering och tegel invändigt. Putsad. Bara kakel i duschen runt handfatet o toan. Nån typ av sten klinker på golvet. Ytbehandlat med silicat färg (öppen ytbehandling fukt kan vandra) och till detta ingen ventilation. Taket isolerat med kutterspån vindpapp ingen plast.
 Tanken är att då golvet har värme o teglet suger fukten behåller o släpper efterhand som luftfuktigheten minskar. Ingen fukt tätning med duk eller primer mellan kakel o tegel inte häller på golvet men god lutning för avrinning. Inget flytspackel. Golvlutningen gjord i betongen.
 Säkerligen inte godkänt av några byggnormer. Ej häller försäkrat.
 Tiden må utvisa om det kommer att fungera i längden. Ventilation är förberedd och går upp till vinden men ej genom taket. Absolut ingen fläkt varken nu eller senare.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Visionaryrealist

« Svar #68 skrivet: 28 okt-17 kl 02:09 »
Vad är det för något som är tok? bara för att saker inte är testade förr betyder  inte det att det är fel...eller ??
Läs igen, så ser du, att jag inte säger att det är tok.
Jag syftar på den ton som ofta syns i många trådar där andras åsikter dumförklaras.

ensamhet

• Lappland
« Svar #69 skrivet: 28 okt-17 kl 09:19 »
Varför provar du inte din ide på ett mindre projekt, med 2-4 lägenheter och ser vad det blir för kostnader i slutänden. Då kan du ju bygga själv och sen kan du räkna på vad det skulle kosta med anställda eller vad någon nu vill kalla dom.

Thomas_

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 28 okt-17 kl 10:17 »
Vidare så, elen i bygget - tänker du följa lagen om behöriga installatörer eller ej?

x-lab

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 28 okt-17 kl 10:21 »
Varför provar du inte din ide på ett mindre projekt, med 2-4 lägenheter och ser vad det blir för kostnader i slutänden. Då kan du ju bygga själv och sen kan du räkna på vad det skulle kosta med anställda eller vad någon nu vill kalla dom.

Pricis vad jag skall göra nu i vår, kolla om duschrummet skulle kunna funka. om det gör det finns det inget i konstruktions väg som inte funkar, har redan börjat tala med utbildnings ansvariga och att göra ett sådant projekt. det finns en del frågor kvar att lösa upp innan. men det går å rätt håll iaf fast långsamt

x-lab

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 28 okt-17 kl 10:22 »

Där har jag en del uppslag som är intressanta som jag kollar upp. Ja det blir enl lag och regler som allt kommer att göras

x-lab

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 28 okt-17 kl 10:27 »
Jag syftar på den ton som ofta syns i många trådar där andras åsikter dumförklaras.

ag har inget i mot åsikter eller att det finns brister i mina argument. men att personer som har en kundskap inom ett vist omr så kategoriskt sär nej eller det går inte får mig att tända till. dom ider som jag förespråkar/tar upp är aldrig testad förr och ändå blir det  nej och det går inte. är kanske så att jag lässer med taggarna utåt , vilket gör att jag hugger innan någon hinner klanka ner på det som aldrig är prövat. Vi alla är offer för systemet tyvärr

Thomas_

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 28 okt-17 kl 10:28 »
Vad räknar du med att en behörig elektriker kommer att begära i månadslön?

x-lab

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 28 okt-17 kl 10:29 »

Man vet vad som är rätt och TS är bara nån som hittat på nått tok. 
Tycker det står här att jag bara hittar på tok

x-lab

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 28 okt-17 kl 10:30 »
Vad räknar du med att en behörig elektriker kommer att begära i månadslön?

Inte en krona, planerar inte att ta in någon AB elektriker

malarmaster

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 28 okt-17 kl 10:38 »
Hur vet du att det blir sämre std med mitt byggande?och vad vet du hur jag tänkt det hela? om du bara förutsätter med din erfarenheter är du ganska fel ute.  som jag har påskiner i trådbeskrivningen så är detta helt nytt sätt, dvs ga tankegångar gäller inte här
den kalkyl du länkade till saknade massor av detaljer hur du tänkt dig inredning m.m. enklaste tänkbara ikeakök t.ex är sämre standard,vad skall du ha på golven,hur ser våtrummen ut? ingår tvättmaskin eller blir det gemensam tvättstuga? ingetdera går att läsa ut i din kalkyl som bara är en uppräkning av materialpriser.
Papptak= mer underhållskostnader,fasadmaterial sägs inget om,inte heller om fönster,plåtarbeten m.m
de byggen som görs idag på s.k  "basboende" t.ex IKEAs Bo klok ger en lägre standard men fullt godtagbar i syfte att pressa hyror. Dock ger det faktiskt inte särskilt uppseendeväckande siffror på hyresnivån då just materialkostnaden inte är den stora kostnaden i ett bygge. ser man dessutom framåt för ägaren/investeraren är valet av material viktigt.  Sämre materialval ger oftast mer underhållskostnader i långa loppet och ökat underhåll ger hyreshöjningar.
Då du inte redovisar ditt "nya" tänkande  (de flesta byggbolag som driver eget byggande gör allt för att förbilliga) får man gå på vad som gäller i branschen och  vad regelverk m.m säger.
De siffror du angett är helt orealistiska för ett färdigt hus då du "glömt" bort stora delar av byggkostnader. personalkostnader är en sådan där du tror att outbildad arbetskraft kan bygga hus i stor skala. frånsett att det bryter mot både lagar men också fackliga avtal är det samma våta dröm som oseriösa företagare har,att ha personal antingen subventionerad av staten eller lågavlönade  okvalificerade . dessa företag finns redan och har stora kvalitetsproblem och stor andel reklamationer som ger stora merkostnader för kund och stat.(se t.ex fuskbyggarna tv4 ) ARN har massor av ärenden.Nu stoppas också billig arbetskraft från övriga EU då man kommit överens om att löner i det land man jobbar i skall gälla.Det lär fördyra ytterligare något.
Byggen oavsett skall utföras av utbildad personal inom respektive yrkesgrupp,följa regelverk och godkänd standard. då blir det väl genomförda byggen med svensk kvalite som ger ägaren låga kostnader i framtiden.
avseende materialpriser så tror jag inte att du har så bra koll där heller. S.k listpriser gäller ut mot kund,en byggfirma har kraftiga rabatter på material och i en offert på ett nybygge avspeglar det sig. Jag själv ger t.ex  ungefär 300 kronor för 10 liter  takfärg (nordsjö,alcro) i affären kostar samma burk 900. Senast igår inhandlade jag 30m2 golvgips  och fick 30% rabatt på listpriset vilket ger ett pris mycket lägre än t.ex byggmax pris ut till kund.
vill man pressa priser på byggande är det snarare andra åtgärder som behövs och de inbegriper oftast de regelverk som kraftigt fördyrar byggande.Likaså är markpriser och anslutningsavgifter en stor post. Din plan på att bara bygga i två plan skulle t.ex inte godkännas i många kommuner. det är slöseri på mark och idag gäller att bygga på höjden.
Många kommuner går idag in för förtätning,dvs mer byggvolym på en tomt som redan är bebyggd. Innebär oftast rivning av äldre fastigheter för att få plats med större hus.
orsak till detta är oftast markbrist och för att kunna utnyttja bef. infrastruktur istället för att bygga/exploatera nya områden.
vinsten är att man får effektivare byggnader,tyvärr oftast på bekostnad av äldre arkitektur och stadsmiljö.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #78 skrivet: 28 okt-17 kl 11:01 »
 Malarmester skriver
......
Byggen oavsett skall utföras av utbildad personal inom respektive yrkesgrupp, följa regelverk och godkänd standard. då blir det väl genomförda byggen med svensk kvalite som ger ägaren låga kostnader i framtiden.
....
 Och då kan det inte bli fel?
Har någon hört talas om färg, isoleringar som gjorts av behörigt folk som blitt fel?
Rättsprocesser för att det blivit fel.
Hus som möglar.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Thomas_

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 28 okt-17 kl 11:13 »
Malarmester skriver
......
Byggen oavsett skall utföras av utbildad personal inom respektive yrkesgrupp, följa regelverk och godkänd standard. då blir det väl genomförda byggen med svensk kvalite som ger ägaren låga kostnader i framtiden.
....
 Och då kan det inte bli fel?
Har någon hört talas om färg, isoleringar som gjorts av behörigt folk som blitt fel?
Rättsprocesser för att det blivit fel.
Hus som möglar.

Naturligtvis kan det bli fel ändå. Men faktum är att då regelverk och arbetsmiljö osv följs, så är antalet "fel" oerhört mycket lägre än då folk i marginalerna byggt.

Att som TS säga att elen ska installeras av installatör som följer lagar och regler, men sedan säga att behörig elektriker inte ska anlitas, det luktar milt uttryckt gravad hund. Att uppmuntra till lagbrott har gjorts tillräckligt på detta forum anser jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser