Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91562 gånger)

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #40 skrivet: 27 okt-17 kl 15:32 »
Lite?

Visst, arbetsgivaravgift tillkommer självklart. Vad blir din nya summa på sista raden nu för bygget per m2?

Instegsjobb?! Hur många timmar behöver en sådan individ för att producera samma resultat som en hantverkare typ ID06 uträttar på en arbetstimme? 4? Fler? Framförallt, hur många människor med instegsjobb klarar en enda förman med att ha hand om, för att det ska vara ett effektivt arbetsledarskap? Vad kalkylerar du förmännens månadslöner till inklusive arbetsgivaravgifter och semestertillägg? Hur många språk flytande krävs vid anställningen av förmannen? Eller ska tolkar användas? Kostnad?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

x-lab

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 27 okt-17 kl 16:02 »
Lite?

Visst, arbetsgivaravgift tillkommer självklart. Vad blir din nya summa på sista raden nu för bygget per m2?

Instegsjobb?! Hur många timmar behöver en sådan individ för att producera samma resultat som en hantverkare typ ID06 uträttar på en arbetstimme? 4? Fler? Framförallt, hur många människor med instegsjobb klarar en enda förman med att ha hand om, för att det ska vara ett effektivt arbetsledarskap? Vad kalkylerar du förmännens månadslöner till inklusive arbetsgivaravgifter och semestertillägg? Hur många språk flytande krävs vid anställningen av förmannen? Eller ska tolkar användas? Kostnad?

Tiden är inte den viktig delen, detta är inget byggprojekt i ordets rätta bemärkelse. det är inget vinst drivande som jag tittar på detta projekt (den delen kommer långt senare). Alla företag som tittar på profit går i dom allra flesta fall under (detta kommer senare)

Thomas_

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 27 okt-17 kl 16:27 »
Alla företag som tittar på profit går i dom allra flesta fall under (detta kommer senare)

Profit = vinstdrivande eller hur? Vilken källa har du för detta väldigt märkliga uttalande?? De allra allra flesta företag i Sverige som är vinstdrivande går inte under, snarare tvärtom. De företag som däremot inte tittar på profit går oftare omkull. Du är välkommen ut i den hårda verklighetens skola om du skulle vilja...  ;)

Visionaryrealist

« Svar #44 skrivet: 27 okt-17 kl 16:39 »
Att gå med vinst är väl ett mycket bra sätt att inte gå under. Problematiken är väl mer när ägarna väljer att använda vinsten till annat än att bygga företagen starkare. 
Det verkar ju tyvärr vara i ropet och Sverige har varit en fin spelplan för dessa profitörer ett tag nu.

Dock tror jag att T.S. inte alls är sådan utan räknar med att eventuell överskott skall återinvesteras.

Postat med Alternativ.nu´s app

tropfrog

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 27 okt-17 kl 17:14 »
Av världens 100 äldsta företag är 100 st vinstmaximerande. Det tycker jag visar att det är en bra strategi för att överleva.

Rätt betalt till de som investerar är lika viktigt som rätt betalt till de som arbetar. Ett företag kan inte utvecklas utan kapital, inte heller utan rätt personal.

Vilka investeringar krävs för att sjösätta detta? Och var skall detta kapital hittas utan att driva vinstdrivande organisation? Hur många arbetstimmar räknar du per lägenhet? Har du funderat på over-head kostnaderna?

Även om du lyckas med din kalkyl på personal och material så kommer det att spricka på kapital och administration. Det ökar kostnaderna med10-25%.I byggsektorn i den övre häraden.

Mvh
Magnus

x-lab

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 27 okt-17 kl 19:11 »
Profit = vinstdrivande eller hur? Vilken källa har du för detta väldigt märkliga uttalande?? De allra allra flesta företag i Sverige som är vinstdrivande går inte under, snarare tvärtom. De företag som däremot inte tittar på profit går oftare omkull. Du är välkommen ut i den hårda verklighetens skola om du skulle vilja...  ;)

Titta på volvo, saab sj sas osv dom går under eller köps upp av andra , Eriksson bacco ASEA det bara går vidare och vidare, dom drar ner på kostnader (personal får gå) om man inte ser det så är man förblinda av media, vvs företaget gick nder som jag jobbade på  (fast han vaen av dom större i Sverige Mellansvensk rör ab) det bara fortsätter, selga ( eriksson och ASEA lila barn inom elbranschen) konsum tempo (ok dom finns kvar) posten hur mkt mer underlag behövs? nästan alla företag som drivs i profit spår går i stora hela sämre än dom som inte lägger profit i första rum. Det är det jag anser efter alla turer jag vart med om. ser där i mot en annan väg, lägga profit i 2 el 3 lådan och rikta in sig mer på humanitet och sunt t
änkande. sen vet inte jag om det är bättre väg at gå , men profit är inget jag strävar efter i 1:a hand iaf

Thomas_

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 27 okt-17 kl 19:23 »
Hahaha, Postnord och Coop mfl omnämns. detta är ju praktexempel på icke privata bolag. Coop som drivs i "kommunist-tänk" och kooperativt, eller statliga Postnord.... De blöder bokstavligt talat miljoner och åter miljoner!

I det verkliga och faktiska samhället, där jag lever, så går i runda slängar 90% av alla bolag med vinst. Hört talas om Gnosjö tex?

Att drömma om att förverkliga en idé med slavliknande anställningar är inte sunt anser jag.

Sjaunja

• -
« Svar #48 skrivet: 27 okt-17 kl 20:07 »
ser där i mot en annan väg, lägga profit i 2 el 3 lådan och rikta in sig mer på humanitet och sunt t
änkande. sen vet inte jag om det är bättre väg at gå , men profit är inget jag strävar efter i 1:a hand iaf

Du är före din tid, ditt sätt att tänka är klokt och fler kommer att driva företag på det sättet framöver är min övertygelse. Gammelrävarna kommer aldrig att förstå vinsten med detta då ekonomisk vinst och avkastning är prio ett för dom. Hade jag bott närmare hade jag gärna engagerat mig i projektet.

x-lab

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 27 okt-17 kl 20:11 »
Hahaha, Postnord och Coop mfl omnämns. detta är ju praktexempel på icke privata bolag. Coop som drivs i "kommunist-tänk" och kooperativt, eller statliga Postnord.... De blöder bokstavligt talat miljoner och åter miljoner!

I det verkliga och faktiska samhället, där jag lever, så går i runda slängar 90% av alla bolag med vinst. Hört talas om Gnosjö tex?

Att drömma om att förverkliga en idé med slavliknande anställningar är inte sunt anser jag.

Gnosjö gjorde amaturer förr iaf men vad dom gör idag vet jag inte. Nåväl är inte intresserad av profit i starten (när fastigheterna är byggda vet jag inte var jag står) det mesta ger sig själv islut ändan. Ger iaf inget för profiten som så. att göra ågra extra kronor brukar kosta mkt mer i slutänden (då menar jag förtroende kapitalet) kan så vara att en mkt stor del av företag går bra, men ger inte mkt för det iaf. sån är jag. Eriksson ASEA är definitivt privata

x-lab

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 27 okt-17 kl 20:15 »
Jag upplever x-labs inlägg knappast som humantänk utan tvärtom. Man vill bygga med en dålig standard för att pressa priser med hjälp av outbildad personal och åsidosättande av de flesta regelverk.
det jag saknar i kalkylen och den materialuppräkning som länkades till är inredningsmaterial,isolering,ventilation,värmesystem,värmeåtervinning,markberedning ,brandklassning,fönster o dörrar,yttre miljö och vilka markpriser som gäller.
Sedan tillkommer diverse avgifter såsom bygglov,anslutningsavgifter till VA och el. bygglov lät bli svårt att få om man inte följer regelverk,likaså finansiering.
Men det värsta är i min mening att man tycker det är rimligt att folk skall jobba för 6000 i månaden.
just idag rapporteras att man stängt ute 52 byggjobbare från en arbetsplats för att de saknade utbildning i arbetssäkerhet. Byggplatsolyckorna är alldeles för många redan,hur blir det om man skickar ut folk som aldrig sett en hammare?

Framtidens byggen kommer knappast att bli som x-lab tror. Folk vill inte ha lägre standard,tvärtom. Och att bygga smålägenheter förstår jag inte,det är större som efterfrågas.
kul dock att man ifrågasätter dagens byggindustri,det behövs nya ideer men de lär inte kläckas här. det är ny teknik som gäller,teknik som reducerar byggarbetstiden,det är nämligen den som kostar,inte några plankor hit eller dit.

Hur vet du att det blir sämre std med mitt byggande?och vad vet du hur jag tänkt det hela? om du bara förutsätter med din erfarenheter är du ganska fel ute.  som jag har påskiner i trådbeskrivningen så är detta helt nytt sätt, dvs ga tankegångar gäller inte här

Visionaryrealist

« Svar #51 skrivet: 27 okt-17 kl 20:21 »
Att hitta den positiva balansen mellan det vinstdrivande företagandets drivkraft och det socialt ansvarstagande initiativets humanitet är inte många som klarar.
Men att försöka är alltid värt. För dom som knäcker den koden gör världen  bättre enligt mig.

x-lab

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 27 okt-17 kl 20:22 »
Att gå med vinst är väl ett mycket bra sätt att inte gå under. Problematiken är väl mer när ägarna väljer att använda vinsten till annat än att bygga företagen starkare. 
Det verkar ju tyvärr vara i ropet och Sverige har varit en fin spelplan för dessa profitörer ett tag nu.

Dock tror jag att T.S. inte alls är sådan utan räknar med att eventuell överskott skall återinvesteras.

Ja kan hålla med om att det är en bra buffert för nästa projekt, men som jag nämnt i dom sista ine vid senare tillfälle. I början är det mer som en ekonomisk förening (inget vinst utag, bara få allt att gå runt) jag har en plan  (i hövet) som jag försöker följa, sen får man se hur det blir. Alla mina siffror är dom jag har kunnat få fram utan att gå ut som ett företag, sen har jag inte alla siffror eller kunskapen inom alla omr. Men jag tar dom siffror jag kan och gör något med dom (ingen kan allat, vet allt 90% av ett företag är mer eller mindre en gissning så) Det mesta inom teori är jag ganska dålig på utan är mer en praktisk och nyfiken person (gör sällan som bättre vetande säger utan provar nya sätt/metoder

x-lab

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 27 okt-17 kl 20:24 »
Att hitta den positiva balansen mellan det vinstdrivande företagandets drivkraft och det socialt ansvarstagande initiativets humanitet är inte många som klarar.
Men att försöka är alltid värt. För dom som knäcker den koden gör världen  bättre enligt mig.

UPPMUNTRANDE :)

x-lab

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 27 okt-17 kl 20:25 »

Du är före din tid, ditt sätt att tänka är klokt och fler kommer att driva företag på det sättet framöver är min övertygelse. Gammelrävarna kommer aldrig att förstå vinsten med detta då ekonomisk vinst och avkastning är prio ett för dom. Hade jag bott närmare hade jag gärna engagerat mig i projektet.

Lite gran som jag har nämnt vid något tillfälle. Tack för att du uppmärksammade det

Thomas_

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 27 okt-17 kl 20:28 »
Gnosjö gjorde amaturer förr iaf men vad dom gör idag vet jag inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosj%C3%B6andan

Thomas_

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 27 okt-17 kl 20:29 »

Tar man ett socialt ansvar genom att anställa människor under slavliknande förhållanden??

Sjaunja

• -
« Svar #57 skrivet: 27 okt-17 kl 20:35 »
Tar man ett socialt ansvar genom att anställa människor under slavliknande förhållanden??

Var vänlig och följ regeln på detta forum om "god ton"

x-lab

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 27 okt-17 kl 20:36 »
Av världens 100 äldsta företag är 100 st vinstmaximerande. Det tycker jag visar att det är en bra strategi för att överleva.

Rätt betalt till de som investerar är lika viktigt som rätt betalt till de som arbetar. Ett företag kan inte utvecklas utan kapital, inte heller utan rätt personal.

Vilka investeringar krävs för att sjösätta detta? Och var skall detta kapital hittas utan att driva vinstdrivande organisation? Hur många arbetstimmar räknar du per lägenhet? Har du funderat på over-head kostnaderna?

Även om du lyckas med din kalkyl på personal och material så kommer det att spricka på kapital och administration. Det ökar kostnaderna med10-25%.I byggsektorn i den övre häraden.

Mvh
Magnus

Ja om man nu hela tiden måste gemföra allt med stor,större störst så blir det ganska kort tråd. Mig veterligen har väldigt få här ett företag med ett vinstuttag på mer än kanske 1 miljon. Men jag har haft fel förr.Känns inte så jätte intressant att veta vad NASA Appel och andra giganter gör för pengar, inte heller vem som tjänar mest här eller hur mkt man har på banken. Kort och gott skiter i pengar som en sttus symbol.... för det hjälper inte mig eller någon annan just här och nu. jag frågade en fråga bara och nu är vi inne på företagande och inte på in fråga eller hur /vad jag kanske ska kolla mer på eller hur? vad? När? vilka? jag har deklarerat ganska bra om min grund ide så jag hoppas på att vi kan släppa detta med stor större störst och att glädje kalkyl eller inte personal kostnad ellerinte arbetsgivar avg eller inte osv osv. kan jag få ett konkret sxempel på vad som funkar och inte funkar.(kommer att göra en test med den mest kritiska delen i lgh och det är duschen (där kommer jag att bygga en egen dusch , huset är inte byggt än, men jag har räknat med att 20,000 kr skall räcka för duschen, huset, golv,väggar ovj tak, fuktsäkrat och med alla armaturer) vist ja inkl kulvert (den räknar jag med bör kosta ca 5,000 för ca 22 M (nej jag köper inte färdig kulvert)

x-lab

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 27 okt-17 kl 20:37 »

Ursäkta anställa??

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser