Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för mjölk/laktos intolleranta!!  (läst 2087 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Tips för mjölk/laktos intolleranta!!
« skrivet: 08 maj-07 kl 21:31 »
Hejsan.
Jag har en dotter som har gluten och så är hon allergisk mot mjölk och soja protein. Som ni förstår så blir man ju ganska begränsad när det kommer till matlagning. Jag kan tipsa om en kanonbra sida där man kan beställa produkter och få det hemskickat direkt i brevlådan, det ni ;).
www.allergimat.com
Där kan man beställa pulver som blandas med vatten och  man kan göra glass, fil, youghurt, cremefraiche och en mängd annat men det här är mina och min dotters favoriter. Det finns även "riktig" grädde som man kan vispa så hårt att man kan spritsa på tårtor med den och allt är mjölkprotein/laktos fritt :D.
Jag blev själv så lycklig när jag hittade den här sidan att jag vill sprida min glädje vidare till andra med samma behov. Tänk er att som förälder kunna servera sitt barn riktig glass istället för isglass som hon ätit sen hon var tre år(hon är idag åtta år). Hon blev så glad att äntligen få äta "samma" som sina syskon ;D
Mvh Anette
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 21:40 av Jonny & Anette »
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Tips för mjölk/laktos intolleranta!!
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 10:47 »
Tål hon getmjölk?

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Tips för mjölk/laktos intolleranta!!
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 13:20 »
Nä tyvärr så tål hon inte getmjölk heller för det är mjölkproteinet hon blir sjuk av :(. Om man enbart är laktosintollerant så kan man tåla getmjölk då den mjölken inte innehåller samma sorts laktos som komjölk. Vet inte riktigt igentligen hur det ligger till men det var vad min dotters dietist på sjukhuset sa i alla fall. Har vi tur så övergår min dotters allergi till laktosintollerans när hon blir äldre och då ska jag skaffa mjölkgetter och lära mig mjölka innan nån hinner säga getmjölk ens ;D
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Melica

  • Inlägg: 447
Re:Tips för mjölk/laktos intolleranta!!
« Svar #3 skrivet: 27 maj-07 kl 23:19 »
Min son är allergisk mot komjölksprotein, han har alltid kunnat äta rena får- och getostar, fast han reagerat direkt på vanlig ost. Getmjölk har jag tyvärr inte fått tag i. Det verkar variera, både mellan de allergiska personerna, och mellan vilken läkare/dietist man pratar med. Jag har till och med träffat en läkare som inte visste skillnaden mellan mjölkproteinallergi och laktosintolerans!
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 23:20 av Melica »
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Fru Längtan

  • Gäst
Re:Tips för mjölk/laktos intolleranta!!
« Svar #4 skrivet: 11 aug-07 kl 11:10 »
Får gå in och kolla, har en son som inte tål mjölkprotein. Klarar inte röda saker heller.

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
Re:Tips för mjölk/laktos intolleranta!!
« Svar #5 skrivet: 12 aug-07 kl 20:15 »
mina 2 älsta barn tål inte mjölk och soja protein, dottern tål inte heller rött, men av misstag så fick hon jordgubbar å reagerade inte! men det gjorde hon få gele hallon, så vi funderar på om det är det syntetiska färgämnet som är boven??
www.allergimat.se är en kanon bra sida.
sen svenska celiaki förbundet har inte bara gluten utan även mjölk å soja med. Såg där att det fanns läger för barn med dom allergierna...
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare
Oskari, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser