Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp m hönshus.  (läst 3182 gånger)

Tösen2

• Västmanland
Hjälp m hönshus.
« skrivet: 25 sep-17 kl 15:42 »
Vi håller på och bygger ett förråd till hönshus och har en mindre lekstuga oisolerad m tunna bräder och en större lekstuga som är isolerad.
Dels funderar vi mycket på om vi ska isolera förråd o lilla lekstugan eller om miljön blir bättre m oisolerat?
Vi måste göra ngn form av innerväggar m skivor då det är för mycket springor annars ( visserligen dragfria men sådana kvalster gillar).
Vi har spontade spånskivor och gipsskivor hemma o skulle vilja använda oss av material vi har pga dålig ekonomi.
Golven i lekstugorna är tätt trägolv, husen står på lekablock.
Vi ska sätta nät runt husens nederkant så inga djur kan gå under huset.
Huset i förrådet har stora glipor så där måste vi göra ngt.
Tanken är att prova sand som golvmaterial då det sedan även går att odla i sand.
Som ventilation har vi bla tänkt biltemas solcellsfläktar dom ska man ju tex även kunna ha i djurtransporter.
Räcker inte der blir det vanlig ventilation också.
Men nu till mina frågor:
Ska vi isolera mellan yttervägg o innerskivor?
Eller ska vi nöja oss m ytterpanel vindpapp o innerskiva?
Ska vi det river vi ut isoleringen i stora lekstugan, innerväggen där består av typ laminatgolvskivor så vi skulle vilja ha en slätare yta.
Hur gör vi m golven? I förrådet, kan vi lägga oå spånskivor o sedan en plastmatta?
Tror att golvet i lilla lekstugan är lackat m hårt lack, det har hållt sig fint ett år nu.
Men vi har fått in röda hönskvalster där ( i mindre mängd) så vi måste fixa till det på ngt sätt inför vintern.
Bild ett insidan av stora lekstugan, bild två golvet i förrådet.

Postat med Alternativ.nu´s app

Tösen2

• Västmanland
SV: Hjälp m hönshus.
« Svar #1 skrivet: 25 sep-17 kl 15:43 »
Vi håller på och bygger ett förråd till hönshus och har en mindre lekstuga oisolerad m tunna bräder och en större lekstuga som är isolerad.
Dels funderar vi mycket på om vi ska isolera förråd o lilla lekstugan eller om miljön blir bättre m oisolerat?
Vi måste göra ngn form av innerväggar m skivor då det är för mycket springor annars ( visserligen dragfria men sådana kvalster gillar).
Vi har spontade spånskivor och gipsskivor hemma o skulle vilja använda oss av material vi har pga dålig ekonomi.
Golven i lekstugorna är tätt trägolv, husen står på lekablock.
Vi ska sätta nät runt husens nederkant så inga djur kan gå under huset.
Huset i förrådet har stora glipor så där måste vi göra ngt.
Tanken är att prova sand som golvmaterial då det sedan även går att odla i sand.
Som ventilation har vi bla tänkt biltemas solcellsfläktar dom ska man ju tex även kunna ha i djurtransporter.
Räcker inte der blir det vanlig ventilation också.
Men nu till mina frågor:
Ska vi isolera mellan yttervägg o innerskivor?
Eller ska vi nöja oss m ytterpanel vindpapp o innerskiva?
Ska vi det river vi ut isoleringen i stora lekstugan, innerväggen där består av typ laminatgolvskivor så vi skulle vilja ha en slätare yta.
Hur gör vi m golven? I förrådet, kan vi lägga oå spånskivor o sedan en plastmatta?
Tror att golvet i lilla lekstugan är lackat m hårt lack, det har hållt sig fint ett år nu.
Men vi har fått in röda hönskvalster där ( i mindre mängd) så vi måste fixa till det på ngt sätt inför vintern.
Bild ett insidan av stora lekstugan, bild två golvet i förrådet.

Förrådsgolvet kom visst inte m först

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser