Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma växthus  (läst 9412 gånger)

Ollefund

• Västmanland
SV: Värma växthus
« Svar #20 skrivet: Igår kl. 14:05 »
Alldeles riktigt orangerier är en sak, växthus är en annan sak. När jag hade mitt tunnelväxthus provade jag att ha automatisk luftning i dörren. Sen grävde jag ner ett par rätt långa slingor med dräneringsrör som började utanför växthuset i markhöjd, fortsatte sen i en slinga under backen på knappt en halv meter och släppte upp dessa i markhöjd i motsatta änden mot dörren. Vattentanken placerade jag inne i växthuset. Det jag vann på denna anordning var att jag fick en rätt jämn temperatur med värmelagring både mark och i vattentank luften sögs in utifrån leddes ner i jorden under växthuset och släpptes ut i fall tempen var hög genom dörren. Provade aldrig att anlägga sk varmbänkar men det hade säkert ökat värmen i växthuset vilket hade behövts på hösten. Det jag tyckte blev för jobbigt för mig var vattningen. Dels skulle jag pumpa upp 1000l vattentanken för hand sen skulle det pytsas ut till plantorna. Var väl lite för snål för att köpa en solcellsdriven automatisk bevattning. Men värmelagringen funkade rätt bra. I min enfald satte jag en backventil på den stora ventilen tanken var att när lufttrycket i vattentanken ökade skulle det höjda lufttrycket pressa ut vattnet till de olika plantorna. Sen när undertryck bildades på nätterna när det var kallare i växthuset skulle luft sugas in genom backventilen på toppen av vattentanken. Hade kanske behövt en backventil på vattensidan också så att inte vattenslangarna sög luft vid undertryck utan bara den backventilen som satt på toppen av vattentanken.Hur som helst tröttnade jag och sålde rubbet till en snubbe på Vinön.

Ollefund

• Västmanland
SV: Värma växthus
« Svar #21 skrivet: Igår kl. 17:52 »
Men en sak som jag lyckades komma tillrätta med var läckage i skarven mellan matarvattenslangen och droppbevattningslangarna använde mig av ett sk buntband som jag borrade ett hål i knappt så stort som droppbevattningsslangen stoppade ner droppbevattningsslangen i det hålet och vidare ner i matarvattenslangen sedan spände jag bara buntbandet runt hela matarvattenslangen vilket fick till följa att matarvattenslangen krympte i omkrets på det stället och därmed tätade vattenläckaget mellan droppbevattningsslangen och matarvattenslangen

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser