Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma växthus  (läst 2154 gånger)

offgrid.se

• Södermanland
    • Offgrid.se
Värma växthus
« skrivet: 18 aug-17 kl 20:09 »
Hej,

Söker efter goda råd när det gäller att effektivt värma växthus.
Första året jag har växthus.

Har idag en elfläkt på 2000 watt och en termostat för att reglera värmen nu när hösten är på väg, men detta kommer ju bli ganska dyrt om vi vill köra växthuset fram till november.

Tänkte att man kunde leda frånluften från huset till växthuset. Någon som ser ett problem med det?

Annan lösning skulle vara en luftvärmepump, men finns det några som är avsedda för små ytor ca 15 kvadrat.

Några andra förslag eller tips? Jag kan inte vara den första som tänkt på detta.

Maila mig gärna

info@offgridsweden.se
växthuset kan ses på youtube.offgrid.se
Följ mig gärna på http://youtube.offgrid.se

TW

• Finland
SV: Värma växthus
« Svar #1 skrivet: 18 aug-17 kl 21:39 »
En kamrat har en vedkamin med murad skorsten mitt i sitt växthus. Hans växthus är också kring 15 kvadratmeter.

Annars fungerar det bra men elden brinner ut för snabbt och när elden har brunnit ut blir järnkaminen kall. Han borde antingen ha någon sorts långsamt brinnande underförbränning eller en magasinerande eldstad där för som han har det nu måste han stiga upp mitt i natten och gå ut och lägga på mer ved.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 sep-17 kl 08:23 »
Maila i stället för att skriva här? :)

Kamin är bra. Gärna med mycket sten runt omkring som håller värmen länge. Vatten är också bra accumlulator. Men ska man hålla värmen samt kostnaden nere måste man ha ett isolerat växthus.

Vi eldar samt använder värmefläkt för att hålla borta den första frosten. Sen brukar vi ge upp eftersom vi har ett oisolerat växthus som är väldigt dragigt. Blir det ej en varm och solig höst brukar inte alla vindruvor och andra växter mogna. Men de senaste två åren har varit fina. Vi får se hur det blir i år.

oskarsoderberg

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 feb-18 kl 10:00 »
Intressant att leda frånluften från huset till växthuset, något jag själv funderar över. Det borde vara ett bra sätt att förlänga säsongen och dessutom säkerställa en bra fuktfri miljö i växthuset.

kretslopp

• 67 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-18 kl 13:36 »
Sara i Skillnadens  Trädgård, har en varmbänk i växthuset. Har du tillgång till hästskit så är det ett bra alternativ. Jag såg att hon har en bra beskrivning  hur den ska göras.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 feb-18 kl 21:22 »
Frånluften är ju ett bra sätt att både få värme och koldioxid till växthuset, och kostar ju bara en fläkt och ett rör/slang.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser