Ska bygga en sadelkammare på logen i direkt anslutning till stallet. Det ska bli ett uppvärmt (måttligt) utrymme. Golvet är gjutet men, nu dyker frågorna upp. Omkringliggande utrymmen är kalla på den kalla årstiden så hur tjock isolering kan behövas? Gäller både tak och väggar. Sen undrar jag om väggbeklädnad, i sadelkammaren hade jag tänkt att ha råspont men, ut mot logen vore det smidigare med någon sorts skiva. Vilken sort är bra att ha i ett sådant utrymme? Som jag förstått det ska man inte använda gips eller spånskiva.
Två av väggarna blir fristående, en blir mot stallväggens stående brädvägg och den sista blir mot ytterväggens skiftesverk. Hade tänkt göra även de två sista väggarna "fristående" och inte kloss på skiftesverket eller stallväggen. Tänkte att skiftesverket vill man ju inte låsa ifall man vill byta någon bräda någon gång och så tänkte jag att väggarna rör sig. Är det rätt tänkt? Vilket avstånd är lämligt mellan väggarna i så fall? Vill helst inte bygga alltför mycket mus- och råttbon.