Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga sadelkammare  (läst 4388 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Bygga sadelkammare
« skrivet: 06 maj-07 kl 21:36 »
Ska bygga en sadelkammare på logen i direkt anslutning till stallet. Det ska bli ett uppvärmt (måttligt) utrymme. Golvet är gjutet men, nu dyker frågorna upp. Omkringliggande utrymmen är kalla på den kalla årstiden så hur tjock isolering kan behövas? Gäller både tak och väggar. Sen undrar jag om väggbeklädnad, i sadelkammaren hade jag tänkt att ha råspont men, ut mot logen vore det smidigare med någon sorts skiva. Vilken sort är bra att ha i ett sådant utrymme? Som jag förstått det ska man inte använda gips eller spånskiva.

Två av väggarna blir fristående, en blir mot stallväggens stående brädvägg och den sista blir mot ytterväggens skiftesverk. Hade tänkt göra även de två sista väggarna "fristående" och inte kloss på skiftesverket eller stallväggen. Tänkte att skiftesverket vill man ju inte låsa ifall man vill byta någon bräda någon gång och så tänkte jag att väggarna rör sig. Är det rätt tänkt? Vilket avstånd är lämligt mellan väggarna i så fall? Vill helst inte bygga alltför mycket mus- och råttbon.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

eka

• Värmland
Re:Bygga sadelkammare
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 22:40 »
Jag påstår inte att jag kan det här men kan komma med vad jag skulle göra.

Frågan är vad du menar med uppvärmt. Skall det inte frysa eller vill du ha +20?
Jag skulle lägga 120 i vägg och kanske det dubbla i taket. Lite beroende på hur du tänkte bygga taket.

Själv har jag byggt med spånskivor men är man orolig för limmet och vill ha något bättre att skruva i så använd byggplywood. 12mm är rätt prisvärt och jag använder denna ofta nu.

Svårt att säga om man skall bygga ihop eller inte men du har säkert rätt i att dessa väggar rör sig lite olika.
När de skulle bygga en klädkammare i ett uthus i mitt barndomshem så undrade jag varför snickarna lämnade smygarna som bildades efter ytterväggarna öppna. Jo råttor och möss gillar inte öppna utrymmen. Om vi tänker oss din yttervägg med en luftspalt så sätt inte igen hörnet så man kan se in i mellan. Då trivs inte råttorna där.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 16:50 »
Frågan är vad du menar med uppvärmt. Skall det inte frysa eller vill du ha +20?
Jag skulle lägga 120 i vägg och kanske det dubbla i taket. Lite beroende på hur du tänkte bygga taket.

Själv har jag byggt med spånskivor men är man orolig för limmet och vill ha något bättre att skruva i så använd byggplywood. 12mm är rätt prisvärt och jag använder denna ofta nu.

Svårt att säga om man skall bygga ihop eller inte men du har säkert rätt i att dessa väggar rör sig lite olika.
När de skulle bygga en klädkammare i ett uthus i mitt barndomshem så undrade jag varför snickarna lämnade smygarna som bildades efter ytterväggarna öppna. Jo råttor och möss gillar inte öppna utrymmen. Om vi tänker oss din yttervägg med en luftspalt så sätt inte igen hörnet så man kan se in i mellan. Då trivs inte råttorna där.

Tack för bra svar!

Med uppvärmt menar jag att det inte ska vara kallare än 10 plusgrader.

Taket hade jag tänkt bygga så att det blir en fortsättning på höloftet. Så det är meningen att det ska gå att gå på det. Funderar på att lägga ett lager med halmbalar på som extraisolering.

Byggplywood ska jag kolla lite närmare på. Behöver ju något som håller att skruva i. Får nog ändå göra någon slags förstärkning där sadlarna ska hänga för de väger ju en del.

Bra att veta det där med luftspalten. Råttor vill jag inte ha som gäster. Frågan är hur bred jag ska göra spalten? Några centimeter?

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 21:37 »
Luftspalten skulle jag nog göra betydligt bredare om man skall undvika husdjur. 10 cm så en katt kan gå in och vända och att man kan dra ett spår med kvasten när det blir för mycket "hömurk"

Halm på taket är nog ingen dum ide. Men där kommer kanske råttorna att trivas när det blir värme underifrån. Vill minnas att vi hade mycket av dem på "rännet"

När vi byggde ett av våra datarum ville jag inte ha gips för jag hade tänkt skruva en hel del på väggarna och hatar :P detta underlag.
Byggarna tog helt enkelt och skruvade upp dubbelgipset (byggnormen) som vanligt men på baksidan skruvade de upp plywood som mothåll. Går att hänga vad vill på dessa väggar.

Nu för tiden har jag alltid några skivor stående om man skall göra något.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 11 maj-07 kl 10:09 »
Måttet på luftspalten är noterat. Tänkte inte på det där med att råttor kanske skulle trivas bland halmbalarna. Får fundera vidare på det. Vi har två katter som håller efter bra. Men, när vi flyttade hit bodde det många råttor i uthusen. Efter intensiv bekämpning har de numera flyttat ner till "grannarna" i sommarstugeområdet...  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 2 användare
Galaxie, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser