Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ogräsrecept?  (läst 11666 gånger)

Elektra

Ogräsrecept?
« skrivet: 06 maj-07 kl 10:03 »
Ogräs är ju något som man inte behöver odla och som brukar kunna finnas gott om varesig man vill eller inte, men han ni några goda recept att dela med er av? Jag läste i en tidning nyss att blomknopparna hos maskros smakar broccoli om man kokar dem och att rötterna kunde skalas och kokas som sparris.   8) Kirskål vet jag att man kan stuva som vanlig kål, nässlor blir goda soppor, bröd och som te, men vad har ni mer för tips?
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Sommartorparn

Re:Ogräsrecept?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-07 kl 10:13 »
Du kan använda vanliga spenatrecept och byta ut spenaten i varje fall mot nässlor, kanske också mot kirskål o dyl. Sen finns det massor av böcker om vilka ogräs man kan äta. Håller just på att testa mig igenom. Återkommer kanske.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 06 maj-07 kl 10:37 »
Har ätit kirskål två dagar i rad nu. Curry ena dagen och wok andra. Har jag färsk getost att tärna i curryn, blir det som palak ponir. Under hela säsongen har vi nog en näve kirskål i allt.

Maskrosblommor är gott att panera mjölk-vetemjöl m. salt & peppar-uppvispat ägg-ströbröd och steka. Tycker smaken mer liknar skockor.

Stuvad målla är det finaste som finns. När man hittar ställen där det växer rikligt.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 06 maj-07 kl 11:45 »
älggrässkotten kan man använda som sparris också.. dock tycker jag inte alls de är lika goda som sparris  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 06 maj-07 kl 21:26 »
Man kan alltså äta kirskål. Har lite väl mycket av det på ett ställe i trädgården. Att äta upp det hade kännts som en trevlig hämnd.  8) Vad smakar det som och hur använder man det? Som spenat eller något annat?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 06 maj-07 kl 22:00 »
Alltså, jag tror nu att jag vet hur kirskål ser ut. Har kollat alla möjliga böcker och studerat plantan. Det enda som inte stämmer är att den ska lukta persilja/selleri (eller har jag fel på luktsinnet??). Och så står det i alla böcker att man måste vara mer än 100% säker för den kan blandas ihop med vissa gifta växter, som dock inte alls ser ut som den växt jag menar, i alla fall. Så för säkerhets skull ska jag försöka få tag på någon som har kirskål i trädgården. Det blir väl nästa års fluga efter detta årets "nässelfeber".

sivan48

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-07 kl 00:16 »
Gör som fransmännen:sätt en hink över maskrosorna.  Plocka de bleka bladen efter ett tag,och ät dom som delikatess!Perfekt nu på våren...

sivan48

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 07 maj-07 kl 00:28 »
Lite kirskålsrecept (från en finsk sida)

SåS

2 dl kirskål (200 g)
1 ägg
1/2 tsk salt
1/2 tsk fransk senap
2 tsk vitvinsvinäger
3 dl olja
1 dl creme fraiche
1/2 tsk salt
svartpeppar

Förväll och passera kirskålen. Mixa ägg, salt, senap och vinäger 10 sek. i matberedaren, eller med elvisp. Tillsätt oljan droppvis under ständig mixning. Tillsätt kirskålen och creme fraichen. Krydda med salt och svartpeppar. Serveras t.ex. till kyckling och potatis

KIRSKåLSGRATÄNG

4 dl kokt ris el. korngryn
1,5 dl smältost
2 stora, finhackade lökar
2 ägg
1 dl mjölk
1 dl kirskål
1 dl persilja
salt

Blanda alla ingredienser väl i en ugnsfast form och gratinera ca 1 timme i 200 grader.

KIRSKåLSSOPPA

5 dl kirskål + kokvatten
1 dl vatten + 2 grönsaksbuljongtärningar
2 msk vetemjöl
1 dl grädde
Riven muskotnöt el. kummin

Koka kirskålen, låt rinna av och strimla. Släng kokvattnet. Blanda mjölet med grädden och rör ned det i buljongen tillsammans med kirskålen. Koka ca 10 minuter, krydda.

sivan48

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 07 maj-07 kl 00:35 »
NATAGRÄS ( Stellria media)

Natagräset är ett litet, 8-15 cm högt ogräs, som med sina små, vita blommor ser ut som en liten brudbukett. Natagräset kan ätas och passar i soppor och stuvningar.

Natagräset plockas tidigt, helst förrän blommorna slagit ut. Vid tillagning krymper växten ihop, så det behövs mycket av växten för en middag.

NATAGRÄSSOPPA

2 nävar natagräs
2 potatisar
1 l mjölk
Salt, peppar, socker

Smörstekta brödkrutonger

Koka natagräset och den tunnt skivade potatisen mjuka i litet mjölk. Purea och tillsätt resten av mjölken. Låt koka upp och krydda. Servera med brödbitar som stekts i fett.

NATAGRÄSSTUVNING

Natagräs
1 msk matfett
salt, peppar
kryddkrasse

Skölj natagräset noggrant. Stek i  fettet tills natagräset är mjukt. Krydda, servera till stekt fisk

sivan48

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 07 maj-07 kl 00:40 »
VITPLISTER (Laminum album)

Vitplistret känns igen med att den påminner om brännässlan. Skillnaden är dock märkbar, förrutom att vitplistret, till skillnad från brännässlan, inte bränns, så har den vita, läppformade blommor. Vitplistret blir 20-50 cm högt.

Vitplistret innehåller 130 mg C-vitamin/100 g. Vitplistrets närmaste släkting rödplistret (Laminum purpureum)har liknande egenskaper, den är dock mindre (10-25 cm hög). Vit- och rödplister används på samma sätt som brännässlan.

Bladen plockas på försommaren, då de kan användas färska på smörgåsar och i sallader.

PLISTERSALLAD

4 msk strimlade vit- och rödplisterblad
tomatklyftor
gurktärningar
vårkål el. annan sallad i strimlor
sås:
1 dl lättgrädde
0,25 dl äppelvinättika el. citronsaft
honung, salt, körvel

Blanda alla salladsingredienser. Rör ihop ingredienserna till såsen och häll den ovanpå salladen.

SNABBSOPPA

1 l grönsaks- el. köttbuljong
4 msk vitplisterblad och -skott
1 dl dill el. körvel
4 msk röd- el. gullök

Blanda alla ingredienser, utom den finhackade löken och låt koka ca 5 min. Servera soppan med löken och finklippt dill.

GRÖNA PLÄTTAR

1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
0,5 tsk salt
2 ägg
5 dl mjölk
0,5 tsk oregano
4 msk vitplisterblad

Blanda ihop smeten och låt den svälla ca 2 timmar. Vitplistret tillsätts strax före stekning. Stek i välsmord plättlagg.

ÖRTOMELETT

4 ägg
riven muskotnöt
körvel, salt
4 msk vit- och rödplister, nässlor

Blanda ägg, kryddor och salt. Stek omeletten i smör tills den har en vacker brun färg. Strö örterna på den färdiga omeletten. Servera med sallad och tomatklyftor.

sivan48

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-07 kl 01:42 »
Men kolla för guds skull  upp växterna med nån som kan detta,så att du är 100% säker på vad du äter !!!
Vissa växter är möjliga att förväxla med giftiga nämligen.... ::)

sivan48

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 maj-07 kl 05:26 »
Nässelgnocchi

Koka potatisen mjuk och mosa den.
Skölj nässlorna noga och koka dem 5 min i lättsaltat vatten. Häll bort vattnet och hacka nässlorna fint.
Mosa ihop potatis och nässlor, tillsätt ägg, muskot, salt och peppar. Knåda i lite mjöl i taget tills degen slutar klibba. Den ska vara mjuk och smidig.
Dela degen i fyra delar och rulla varje del till en 2 cm tjock rulle. Skär skivor och rulla varje skiva till en liten boll. Tryck till bollarna med tummen så att det bildas en liten grop.
Koka i saltat vatten tills gnocchin flyter upp, då är den klar. Servera med varm tomatsås eller kall yoghurtsås med ogräs.

Yoghurtsås med rölleka

Hacka späda blad av rölleka fint. Rör ned i tjock turkisk yoghurt. Tillsätt flingsalt och svartpeppar. Låt såsen stå svalt en stund innan servering.

----------------------------------------------------------------------------
rökt mat + kirskål = supergott!

Kirskål är ett utmärkt ogräs att ta vara på, men se till att bara plocka skotten - de stora plantorna är inte alls lika goda. Smaken påminner lite om blekselleri med tydliga lakritstoner.

Kirskålsufflé
2 pers

2,5 l kirskål (löst packad)
2,5 dl vätska (hälften grädde, hälften kokspad från kirskålen)
3 msk vetemjöl
1 msk
3 äggulor
ca 1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 krm nyriven muskotnöt
7 äggvitor
3 msk maizena

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en stor suffléform med mjöl, ställ den i kylen en halvtimme och smörj den sedan igen. Mjöla den och ställ tillbaka den i kylen tills det är dags att använda den.

Förväll kirskålen i lite vatten. Låt rinna av och spara kokvattnet. Hacka kirskålen grovt och lägg åt sidan.

Blanda grädde och kirskålkokspad i lika proportioner. Tillsätt vetemjöl och smör och koka upp. Låt svalna en aning. Blanda ned äggulorna och rör om (antingen i vattenbad eller genom att flytta kastrullen av och på en platta på lägsta värme) tills du har en tjock kräm. Blanda ned kirskålen och smaka av med salt, vitpeppar och riven muskot.

Vispa äggvitorna tillsammans med maizenan tills du kan vända äggvitorna uppochned utan att få någonting i huvudet eller golvet. Offra först en tredjedel av äggviteskummet genom att röra ned det i ägggulekrämen. Blanda försiktigt ned resten av äggvitan i två omgångar - det ska bara bli nätt och jämnt blandat.

Fyll suffléformen med smeten och dra ett streck i smeten längs kanten på formen (på det viset stiger sufflén uppåt . Grädda i 25 minuter. Öppna inte ugnsluckan förrän du ska ta ut sufflén, utan nöj dig med att spana på pösandet genom ugnsluckans glas.

Rökt fisk till?

-------------------------------------------------------------------------

sivan48

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 07 maj-07 kl 06:12 »
Ogräspesto

1 liter färska blad av kirskål, plister och nässla
2 stora pressade vitlöksklyftor
100 g malda valnötter eller pinjenötter
½ - 1 dl olivolja
1-2 dl riven parmesanost

Förväll bladen. Låt rinna av i en handduk.
Mixa blad, vitlök och nötter i en matberedare. Tillsätt oljan i fin stråle medan beredaren arbetar.
Stanna och rör ned parmesanosten.

Nässelkräm

Plocka små nässlor och repa av bladen.
Låt bladen koka några minuter i vatten. Häll bort vattnet och pressa ur vätskan ur bladen.
Tillsätt rejält med finklippt gräslök eller finhackad purjolök, salta och
blanda ut med crème fraiche.
Servera till rökt kött eller rökt fisk och potatis

--------------------------------------------------------------------------
Maskrosbiffar

Lägg utslagna blommor i lite ättikssprit blandat med vatten i ca 30 min. Eventuella småkryp lämnar då blomman.
Skölj bort spriten noga och låt blommorna ligga i kallt vatten i 10 minuter.
Häll lite mjöl och en gnutta salt och vitlökspeppar i en plastpåse. Lägg blommorna i påsen och skaka den så blommorna blir panerade.
Bryn blommorna i olja eller smör i stekpanna i 5-7 min.

Nässelpytt

Plocka små nässlor och repa av bladen.
Stek hackad gul lök några minuter i olja och tillsätt sedan nässelbladen. Stek dem till nässelbladen hårdnat.
Smaksätt med vitlök och salt och servera till grillat kött och potatis.

Vilda piroger

1 paket smördeg
1 liter förvällda gröna blad av nässlor och kirskål
½ hackad lök
100 g fetaost
250 g kesella
2 msk fransk senap
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk salt, 1 krm svartpeppar
1 ägg till pensling

Kavla ut smördegen och skär i rutor, 10x10 cm.
Krama ur bladen, fräs i smör eller olja tillsammans med lök. Låt svalna.
Tärna fetaosten och blanda med grönfräset, kesella, senap, vitlök och kryddor.
Klicka ut fyllningen på varje ruta och nyp ihop till en trekant. Nagga kanten med gaffel.
Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter.
--------------------------------------------------------------------------

Elektra

« Svar #13 skrivet: 07 maj-07 kl 06:46 »
Oj vad många recept du har letat fram! :D Finns nog hopp om mitt grönsaksland trots allt, med så här mycket ätbart kan jag lugna mitt samvete att det är ätbart allt som "odlas" där.  ;)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Gryning

• Mirandas have
« Svar #14 skrivet: 07 maj-07 kl 07:48 »
sivan48, vilken receptskatt du har! Har du testat alla recepten själv? Din favorit?

Elektra: Jag ville bara tillägga att man kan äta bladen på svinmålla också. Delikata, som spenat, men utan den kärva oxalsyra-smaken. Bladen är lite köttiga och känns lena. Skölj dem och låt dem koka försiktigt i sin egen vätska tillsammans med en smörklick ochg ät som tilbehör. Eller använd dem varhelst du annars använder gröna blad.

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 07 maj-07 kl 08:10 »
Ängssyra och harsyra är gott också. Brukar växa både här och där.

HARSYREGLASS

2 l harsyra
3 äggulor
1 dl socker
3 dl tjock grädde

Vispa äggulor och socker pösigt. Häll 1 l harsyra i taget i en mixer och blanda med litet av de vispade äggen. Finfördela med hjälp av mixern.
Upprepa med den andra litern harsyra.
Blanda harsyremassan med den uppvispade grädden. Häll i form för infrysning, eller använd glassmaskin.

ÄNGSSYRESOPPA

2 dl ängssyreblad
1 msk matfett
1 1/2 dl buljong
vitt bröd
1 äggula

Koka ängssyran i fettet ca 5 min. Häll på buljongen och red den med fint strimlat bröd och äggulan. Krydda med salt och peppar.
Variant: red med en kokt, mosad potatis.

ÄNGSSYRESTUVNING

Ängssyra
1 msk smör
2 msk vin
salt
socker

Hacka ängssyran fint. Fräs den tillsammans med de övriga ingredienserna. Servera t.ex. till fisk.

ÄNGSSYRA I VITSåS

1/4 kg ängssyra

vitsås: 1 msk smör
30 g vetemjöl
3 dl mjölk

Gör såsen genom att blanda smör och vetemjöl i en panna, tillsätt mjölken under kraftig omrörning. Tillsätt ängssyran, låt såsen koka 4-5 min och smaksätt med salt.

()http://www.abo.fi/~kpurasjo/natur.htm

Stensöta är annars perfekt godis.  Kanske man skulle kunna göra ngn slags lakritsglass av den?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

sivan48

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 07 maj-07 kl 16:27 »
nej, Gryning,har inte testat alla recept själv....
De flesta är från goglande på nätet.
Om man söker på ätbart ogräs...osv..edible weeds,så får man upp över en million! tips...
Jag älskar nässlor,och äter det ofta som spenat och torkat i bröd...Pajer är gott....Att ständigt .klippa ner nässlorna,för att hålla dom fräscha och låga i nitrat.är en bra ide tror jag...
Äter dagligen typ Ledins Hälsomål>Torkade nässlor,vetegroddar,nyponmjöl,linfrön,torkade bär (och ½tsk psylliumfrön för perfekt mage....Man kan torka grobladsfrön för samma effekt...ska ta reda på exakt,och återkommer om det)
De närmsta åren ska jag koncentrera mej på odlingen av ogräset och utvecklandet av tillvaratagandet...
Både frön, blommor,blad o rötter...Samtidigt med marktäckning metoder...Det ena utesluter inte det andra !
Ett av Universum lagar:Det finns ett överflöd av det vi behöver...

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 07 maj-07 kl 17:01 »
Hittade denna när jag sökte efter lite "ogräs". Mycket informativ sida.. Finns även på danska.

Plants for a future -edible, medicinal and useful plants for a healthier world:
 http://www.pfaf.org/

Dessutom kan man ta växter från krukväxterna och blanda i salladen eller dyligt.. såsom Hibiscus och pelargoner.
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 17:15 av Sirpusbollen »

sivan48

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 24 maj-07 kl 01:26 »
Ängssyra
Rumex rugosus
Ängssyra är fleråriga plantor i familjen Polygonaceae. Det finns flera arter med varierande syrainnehåll, vilket ger dem olika användningsområden.

Ängssyra används både som grönsak och kryddört. Som namnet antyder är ängssyrans smak mycket syrlig. Den mildaste arten är Rumex rugosus och den passar bäst som grönsak. Plantans blad bereds som spenat, används i soppor, serveras till fisk eller som krydda i marinader.

Den vanligaste arten är Rumex acetosa som även förekommer i det vilda. Den är syrligast och innehåller mycket oxalsyra.(så undvik den,eller ät extra kalk!)
Från denna ängssyra används endast unga blad och de smakar bäst som krydda till sallader och fiskrätter.

från svt1

sivan48

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 24 maj-07 kl 07:14 »
                          Mat till Midsommar?

Kirskålssoppa
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
400 g  späda kirskålsblad
1 st  lök
2,5 dl  matlagningsgrädde
3 dl  mjölk
  olja
  salt
  peppar
  paprikapulver
 Gör så här:
Lägg kirskålen i kokande vatten och förväll de några minuter. Spola sedan av de i iskallt vatten och krama ur de ordentligt. Hacka löken fint och stek i lite olja. När löken blivit mjuk blandas den finhackade kirskålen och grädden samt lite vatten och får koka ihop några minuter. Salta och peppra. Värm mjölken under kraftig vispning så att det bildas mycket skum, blanda sedan soppa och mjölk i tallrikarna och garnera överst med skum pudrat med paprikapulver.

eller

Kirskålspaj

Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
3 st  ägg
2 dl  lätt creme fraiche
1 st  hackad lök
500 g  kirskål, förvälld och hackad
300 g  lax, i små kuber
150 g  chevre, i tunna skivor (eller annan ost, riven)

Gör så här:
pajskal, med lite grahamsmjöl och vetekli i .
fyllning enligt ovan.
Förgrädda pajskalet, blanda fyllningen, och lägg osten ovanpå. Grädda i 200 grader i 30 minuter, tills den stelnat

från gröna rum,tv-programet

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare
ärt, Sågarens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser