Myror i komposten

Startat av tigermorran, 10 Jun-17 kl 20:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tigermorran

Om dethär hamnar på fel ställe ber jag om ursäkt å någon som kan får gärn flytta't. Hittade inget om kompost (vilket verkar underligt)

Iallafall... flyttade till hus med väl uppvuxen trädgård förra året, har inte en aning om va 75% i trädgården är eller hur de 2 olika komposterna fungerar.. MEN jag öppnade den ena häromdan för att lägga i lite ogräs (jag la i torra löv för några veckor sen) å det är FULLT av myror å något som ser ut som tjock äcklig spinn. Är det ok med myror i komposten? Om inte, går det att bli kvitt dem?

tropfrog

Myror i Komposten är väl inte så farligt egentligen. Men det tyder på att Komposten är för torr. I en lagom fuktig kompost skulle de aldrig bygga bo.

Jag skulle röra om alternativt vända Komposten och ge den en rejäl dusch.

Mvh
Magnus

kretslopp

Du har redan fått ett bra råd från toppfrog. Men eftersom det i bland kan vara svårt att blöta upp komposten (det rinner rakt igenom) ställer jag tidningar i blöt i en spann när dom är dyblöta lägger jag dom på komposten.
kretslopp

tigermorran

Tack så jättemycket för bra tips, mer fukt it is!  :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

864 Gäster, 1 användare (1 Dolda)