Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kurs i ekologiskt byggande  (läst 6977 gånger)

Jordefamn

• Skåne
Re:Kurs i ekologiskt byggande
« Svar #20 skrivet: 15 okt-07 kl 12:05 »
Aha, det låter mycket lovande och lockande då! :D
Problemet blir väl att få ledigt (om jag nu får jobb i november och framåt, annars är det pengarna som är problemet) torsdag och fredag (och lördag om det inte går tåg sent).
Hur har du klarat tågresorna? Vilka tider är det ni börjar/slutar? De jag hittar är på mellan 7½ och 13½ timmar, men det kan det ju vara värt om kursen är så bra, och jag kan få ledigt/råd.

Clementine

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 16 okt-07 kl 19:47 »
Jag planerar att bygga hus. ska plugga lite på sånt man kan läsa sig till. men att få se det hela "live", prata med någon kunnig o få lite praktik känns rätt nödvändigt.
jag skulle va intresserad av en kurs på 2-3 veckor. så man kan få lite grunder. problemet e väl mycket med pengar oxå, ha råd att ta kursen. annars bor jag gladeligen i tält den tiden.

det e fortfarande ingen som har tips på nån kurs närmare skåne?
Jag har babylonsjukan!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #22 skrivet: 17 okt-07 kl 21:40 »
Problemet blir väl att få ledigt (om jag nu får jobb i november och framåt, annars är det pengarna som är problemet) torsdag och fredag (och lördag om det inte går tåg sent).
Hur har du klarat tågresorna? Vilka tider är det ni börjar/slutar? De jag hittar är på mellan 7½ och 13½ timmar, men det kan det ju vara värt om kursen är så bra, och jag kan få ledigt/råd.

De gånger jag åker ner är det (tyvärr) med bil. Tiderna är inget problem, men det är slitigt att köra nio timmar på onsdag kväll/natt och komma fram vid 01.00 bara för att stiga upp vid 07.00 igen för att åka till lektionerna. Det är mycket enklare på hemvägen eftersom man kan börja tidigare på dagen. Senast var det nysnö på vägen hem med lite is under på vissa ställen också. Det är så'nt man får räkna med, tyvärr.

Annars går det faktiskt att samåka. Första träffen åkte vi tre i bilen, så jag behövde inte köra särskilt mycket. Det är nästan bästa tipset för den som vill gå kursen men som har långt till Stjärnsund. Snacka med de kompisar som också vill lära sig bärkraftigt byggande och boende och se till att de också går kursen så att ni kan samåka. Man kan kanske skaffa sig nya vänner att samåka med här på alternativ.nu, vem vet?

Dagarna börjar vid nio på morgonen och slutar vid fem. Torsdagar brukar det vara (icke obligatoriska) föreläsningar och lördagarnas (icke obligatoriska) praktiska moment brukar räcka till fyra.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Clementine

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 18 okt-07 kl 20:20 »
ni norrlänningar e inte kloka!!!  :o     ;D
Jag har babylonsjukan!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #24 skrivet: 19 okt-07 kl 17:25 »
ni norrlänningar e inte kloka!!!  :o     ;D

De kloka förstår att sätta sina gränser och vi norrlänningar är galna nog att begripa storheten i att se bortom dem. ;) Båda synsätten har sina fördelar men personligen föredrar jag det senare...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Jordefamn

• Skåne
SV: Kurs i ekologiskt byggande
« Svar #25 skrivet: 01 maj-08 kl 10:30 »
Länken i det första inlägget fungerar inte längre, så jag tänkte lägga in en annan länk här, till Högskolan i Dalarna:
http://www.du.se/Templates/SyllabusPage____199.aspx?epslanguage=SV&kod=BY1002

Elp

SV: Kurs i ekologiskt byggande
« Svar #26 skrivet: 31 mar-09 kl 22:24 »
Jag skulle vilja bygga ett sånt här hobbithus http://www.simondale.net/house/.
Är det nån som vet om det finns byggda såna hus i Sverige nånstans eller folk som har kunskap om hur man bygger dem?? Bor uppe i Umeå och en viktig faktor är ju att det går att bygga så huset klarar kylan. Nån som vet hur man kan isolera ett sånt hus på ett ekovänligt sätt??

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser