Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 53451 gånger)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14063
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #240 skrivet: 05 jul-17 kl 19:56 »
volvo utvecklar fortfarande sina förbränningsmotorer men mer till den tunga trafiken.

Det är ett helt annat Volvobolag med andra ägare och bara namnet gemensamt med personbilsbolaget, som sysslar med tunga fordon nuförtiden.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #241 skrivet: 05 jul-17 kl 20:03 »
Ett barn förstår ju det osannolika i att alla skulle ha elbilar inom några år.
Hur ska de hinna fixa laddmöjligheter åt alla så fort?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17497
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #242 skrivet: 05 jul-17 kl 20:05 »
Gamla mobiler kunde man ladda varannan vecka.
Dagens krävs minst varje dag.

Bytade upp min mobil till en ny CAT s60. Den har upp till 18 dygns standbytid.
Men det innebär som regel att man inte använder telefonen speciellt mycket.
Jag testade häromdagen för skojs skull hur pass batteriet höll.
Streamade ljudbok hela dagen via blåtand, surfade en del och lät skärmen bara dimma och den klarade 10 tommare + och då hade den fortfarande 15% kvar.
Den gamla b15 klarade ungefär 6-7 timmar streaming via blåtand innan den tjöt och dog.

Så batterierna utvecklas och visst dom blir åter igen större.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14063
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #243 skrivet: 05 jul-17 kl 20:06 »
Motorvärmaruttag finns ju redan i stort sett överallt där folk kan tänkas nattparkera bilar utomhus (åtminstone i civiliserade delar av Sverige). Och de flesta har väl ett vägguttag tillgängligt i det egna garaget.
Det är få personbilar som har så långa dagliga körsträckor att man inte hinner ladda fullt med 2,3 kW som man kan ta ut ur ett vanligt enfasuttag under den del av dygnet då bilen ändå står oanvänd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17497
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #244 skrivet: 05 jul-17 kl 20:09 »
Ett barn förstår ju det osannolika i att alla skulle ha elbilar inom några år.
Hur ska de hinna fixa laddmöjligheter åt alla så fort?


Nja, det kan juh diskuteras om ett barn förstår det.
Men det finns inte en endaste chans att man kommer att ha bytt ut hela fordonsflottan på några år.
Och den möjlighet som finns är att man kommer att skatta ihjäl foslibränslefordonen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Gäst
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #245 skrivet: 05 jul-17 kl 20:57 »
 fordonsflottan kommer ju att bytas ut successivt,dvs när nybilsägaren byter ut sin bil nästa gång blir det kanske en elbil av någon sort. Men förbränningsbilen med bara förbränningsmotor kommer sannolikt snabbt att försvinna från tillverkningen beroende på priset på elbilen.sjunker priserna som prognosticerats väljer konsumenten nog den bil som är billigast i drift. Ja,skatter kommer att läggas tungt på fossilbränsle o utsläpp vilket kommer att straffa ut fossilbilarna.Skulle tro att marknaden ser helt annorlunda ut redan om 5-6 år.
Men det som man bör tänka och fundera på är att bensinen kan försvinna snabbare än man tror. Får inte mackägarna sålt soppan blir det mackdöd och ökad andel elbilar ger snabbt minus i deras kassa.
Så det kan bli turbulent och förlorarna är de som inte har råd att köpa en dyrare bil utan sitter med en förbränningsmotor med dyr och  långt till närmsta mack.
de rapporter jag läst ger detta scenario om 7-8 år,fossilbränslets kollaps. Inte på grund av brist på olja utan för dyra produktionskostnader och kraftigt minskad försäljning i detaljhandelsledet.Scenariot beräknas uppfyllas någonstans vid en elbilstäthet på 25-30%.
Men redan innan det händer lär banker o finansinstitut dra öronen åt sig. Scenariot ger då även en kollaps på andrahandsvärdet på förbränningsmotorbilar. Leasing och lån till bilen lär då bli svårt att få på denna biltyp.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 863
    • Västerbotten
    • arvestrands
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #246 skrivet: 05 jul-17 kl 21:31 »
fordonsflottan kommer ju att bytas ut successivt,dvs när nybilsägaren byter ut sin bil nästa gång blir det kanske en elbil av någon sort. Men förbränningsbilen med bara förbränningsmotor kommer sannolikt snabbt att försvinna från tillverkningen beroende på priset på elbilen.sjunker priserna som prognosticerats väljer konsumenten nog den bil som är billigast i drift. Ja,skatter kommer att läggas tungt på fossilbränsle o utsläpp vilket kommer att straffa ut fossilbilarna.Skulle tro att marknaden ser helt annorlunda ut redan om 5-6 år.
Men det som man bör tänka och fundera på är att bensinen kan försvinna snabbare än man tror. Får inte mackägarna sålt soppan blir det mackdöd och ökad andel elbilar ger snabbt minus i deras kassa.
Så det kan bli turbulent och förlorarna är de som inte har råd att köpa en dyrare bil utan sitter med en förbränningsmotor med dyr och  långt till närmsta mack.
de rapporter jag läst ger detta scenario om 7-8 år,fossilbränslets kollaps. Inte på grund av brist på olja utan för dyra produktionskostnader och kraftigt minskad försäljning i detaljhandelsledet.Scenariot beräknas uppfyllas någonstans vid en elbilstäthet på 25-30%.
Men redan innan det händer lär banker o finansinstitut dra öronen åt sig. Scenariot ger då även en kollaps på andrahandsvärdet på förbränningsmotorbilar. Leasing och lån till bilen lär då bli svårt att få på denna biltyp.

kan du inte för gångs skull länka till lite rapporter så man kan få läsa själv?

 

malarmaster

  • Gäst
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #247 skrivet: 05 jul-17 kl 22:28 »
Du hittar mängder med fakta i Ny teknik,slå fordon eller energi.
sedan har jag en del rapporter men de kan jag inte dela hur som helst då de ingår i mitt politiska arbete.Men det är rapporter från Naturvårdsverket,transportstyrelsen,riksdagens utredningsgrupp och andra källor. Men det mesta hittas på vanlig media ,ny teknik,dagens industri och andra som håller koll på vad som händer i företagsvärlden.sedan får man lägga ihop två och två,Volvo lägger ner sin  motorutveckling på dieselbilar kom för ett halv år sedan,stod i vanliga media.Geely bygger ny batterifabrik med kapacitet för 1 miljon bilar.Stod för några veckor sedan. Lägger man ihop det betyder det elbilar vilket jag skrev om för några dagar sedan och i morse kom pressrealesen att volvo cars nu går över till just elbilar 2019.Att man också lanserar ett helt nytt bilmärke(Polestar)  och ser det som Volvos prestigemärke där man skall bygga typ Teslabilar,alltså lyxiga premiumbilar stod också i vanlig media. Finns ett reportage i just Ny teknik.Sedan hör man ju hela tiden rykten om än det ena  och där man kan kolla vidare. Jag har ett jättestort kontaktnät,även inom fordonsindustrin och inte bara inom politiken.Så man får ju ibland höra vad som det snackas om på div. styrelsemöten....
Fossilbränslenas framtid ligger i högsta grad på regeringens bord och det är just olika rapporter som de flesta politiker med kontakter i riksdagen har tillgång till.
Jag är bara rädd för att det kan komma en kollaps alltför fort vilket leder till stora problem.Folk verkar inte förstå att det verkligen är dags att tänka framåt om de skall/behöver köra bil.Ny bil skulle jag absolut inte investera i de närmsta åren...

simon.arvestrand

  • Inlägg: 863
    • Västerbotten
    • arvestrands
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #248 skrivet: 05 jul-17 kl 22:36 »
Att Volvo lägger ner utveckling av diesel bil betyder ju inte att förbränningsmotorns utveckling slutar.
Sitter själv på mycket info som jag inte får prata om men rätt säkert är att den inte försvinner på ett bra tag. Dock blir det problem för dom som vill köra på fosila bränslen helt klart.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14063
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #249 skrivet: 05 jul-17 kl 22:46 »
Det kan förtjäna att upprepas att man inte ska stirra sig blind på bara vad som händer på personbilssidan, det är ju långt ifrån den enda bransch där förbränningsmotorer används.

malarmaster

  • Gäst
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #250 skrivet: 05 jul-17 kl 23:09 »
men utvecklingen är lika på tunga sidan. diesel (fossilt) kommer ju knappast att tillåtas så länge till.Man kan visserligen köra med biobränslen men de kommer aldrig att bli världsbränslen,alltså behövs en annan teknik.En lastbilstillverkare kan inte göra motorer för en begränsad marknad utan måste se globalt.
Bränslecellen finns ju redan i produktion i en del fabrikat. även svenska bilar har ju gått på export till bl.a schweitz.likaså är fartygsindustrin också inne i ett förändringsarbete där just el ingår.
Men personbilssidan är ju det som folk berörs mest av,vi har många miljoner bilar i Sverige.bilar som kanske alltför snart måste bort.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1470
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #251 skrivet: 06 jul-17 kl 09:29 »
Ett barn förstår ju det osannolika i att alla skulle ha elbilar inom några år.
Hur ska de hinna fixa laddmöjligheter åt alla så fort?

alla som bor i villa har redan så de klarar sig, och vi har redan kommit fram till att energimängden inte är ett problem.
Så.. vad var nu problemet igen..
 ;)


malarmaster

  • Gäst
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #252 skrivet: 06 jul-17 kl 09:43 »
ladda är nog inget problem. det de flesta värjer sig emot är tanken på att man måste investera i ny teknik.särskilt de med dålig ekonomi som idag kör omkring i bilar på sluttampen. ett förståeligt problem men miljön är faktiskt viktigare än privatekonomin.Nu är det svårt att säga vad en elbil faktiskt kommer att kosta ny om låt säga 5 år.Prognoserna säger lika som en bensinbil i samma storlek men frågan är om de verkligen kan sjunka så mycket på några år.
alternativet är alltså att köra begagnade bensin/dieselbilar trots höga skatter o bränslepriser tills det dyker upp elbilar på beg.marknaden.Det finns ju faktiskt ett litet utbud redan idag och priserna är inte avskräckande.men för de med så dålig ekonomi att man inte kan investera (med hjälp av lån,leasing m.m) i varken en ny eller beg.bil så får man ställa frågan hur de idag har råd att ha bil?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #253 skrivet: 06 jul-17 kl 10:47 »
alla som bor i villa har redan så de klarar sig, och vi har redan kommit fram till att energimängden inte är ett problem.
Så.. vad var nu problemet igen..
 ;)

Vad säger folk efter vägen, när man stannar hos dom och laddar?
Hur många stopp och hur lång tid tar det att åka 150 mil?

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #254 skrivet: 06 jul-17 kl 11:00 »
Hur många stopp och hur lång tid tar det att åka 150 mil?


och hur många gör det? och hur ofta?

Den normala personbilen i Sverige kör ungefär 100 mil i månaden, eller 5 mil om dagen om man räknar på 20 resdagar/arbetsdagar (vilket stämmer ganska bra överens med statistiken som finns "I genomsnitt är de resor vi gör med bil till och från jobbet eller skolan 27 kilometer, enkel väg" (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-lang-ar-resan-till-jobbet))

Citat från: http://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/korstrackor-2016.pdf?
En personbil körde i genomsnitt 1 224 mil under år 2016. Den genomsnittliga körsträckan har varit oförändrad sedan 2013, men har minskat med drygt 90 mil motsvarande 7 procent sedan toppnoteringen 2008


givetvis finns alltid undantag, men i det stora hela så bör man förhålla sig till den stora massan när man pratar lämplighet och inte specialfall

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #255 skrivet: 06 jul-17 kl 11:05 »
och hur många gör det? och hur ofta?

Den normala personbilen i Sverige kör ungefär 100 mil i månaden, eller 5 mil om dagen om man räknar på 20 resdagar/arbetsdagar (vilket stämmer ganska bra överens med statistiken som finns "I genomsnitt är de resor vi gör med bil till och från jobbet eller skolan 27 kilometer, enkel väg" (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-lang-ar-resan-till-jobbet))

givetvis finns alltid undantag, men i det stora hela så bör man förhålla sig till den stora massan när man pratar lämplighet och inte specialfall

Jag pratar inte specialfall.

Men nu bor inte alla nära storstäder.
I Norrland har många 20 - 30 mil in till en stor stad.
Pendla 10 mil enkel väg till jobb är inte heller ovanligt. Ofta går det fortare än att förflytta sig några mil i Stockholm.
Har släkt och vänner 25 - 50 mil bort.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #256 skrivet: 06 jul-17 kl 11:07 »
givetvis finns alltid undantag, men i det stora hela så bör man förhålla sig till den stora massan när man pratar lämplighet och inte specialfall
[/quote]

...och hur ser "den stora massan" ut bland alternativs läsare.


Jörgen
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #257 skrivet: 06 jul-17 kl 11:40 »
Men nu bor inte alla nära storstäder.

tittar man per län så är det faktiskt personbilarna i Stockholms län som har längst körsträcka per år... medelkörsträckan för personbilar i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland ligger under snittet för riket... så de som kör så långt som du påstår ofta är en minoritet (annars skulle det givetvis synas i statistiken)

en modern elbil har räckvidd så att du skulle kunna åka till dina vänner/släkt och ladda bilen i deras bostad innan du åker hem och det är inget som helst problem att ladda den hemma över natten om du "bara" har 10 mil till jobbet (men återigen, medelbilen i Norrland kör även den ca 5 mil om dagen ungefär 20 dagar i månaden (om man antar arbetspendlade och att folk normalt sett jobbar 5 dagar i veckan), statistiken är tydligt och det kan inte vara många som pendlar på det sättet du säger - om merparten (eller ens en större del) pendlade 20 mil om dagen till arbetet så skulle det synas i statistiken)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #258 skrivet: 06 jul-17 kl 11:51 »
givetvis finns alltid undantag, men i det stora hela så bör man förhålla sig till den stora massan när man pratar lämplighet och inte specialfall


...och hur ser "den stora massan" ut bland alternativs läsare.


Jörgen

Antar att de bor i tätbefolkade trakter, med korta avstånd.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #259 skrivet: 06 jul-17 kl 11:59 »
tittar man per län så är det faktiskt personbilarna i Stockholms län som har längst körsträcka per år... medelkörsträckan för personbilar i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland ligger under snittet för riket... så de som kör så långt som du påstår ofta är en minoritet (annars skulle det givetvis synas i statistiken)

en modern elbil har räckvidd så att du skulle kunna åka till dina vänner/släkt och ladda bilen i deras bostad innan du åker hem och det är inget som helst problem att ladda den hemma över natten om du "bara" har 10 mil till jobbet (men återigen, medelbilen i Norrland kör även den ca 5 mil om dagen ungefär 20 dagar i månaden (om man antar arbetspendlade och att folk normalt sett jobbar 5 dagar i veckan), statistiken är tydligt och det kan inte vara många som pendlar på det sättet du säger - om merparten (eller ens en större del) pendlade 20 mil om dagen till arbetet så skulle det synas i statistiken)

Den statistik du hänvisar till, vet jag inte vad det är.

Men det är ju känt att man kan visa vad man vill med statistik.

Visa vilken elbil man kan köpa idag till rimlig kostnad, som man kan ta sig 50 mil på en laddning med.
Och när man ändå åker så långt, så vill man ju givetvis ta med sig lite saker. Så den bör kunna lasta 500 kg och vara en riktig kombi.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser