Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grävmaskin...  (läst 7370 gånger)

Bianca Castafiore

  • Inlägg: 3009
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
grävmaskin...
« skrivet: 20 maj-17 kl 20:25 »
Jag funderar åter över att införskaffa en grävmaskin, någon som vet mer om vad man borde satsa på om budget är begränsad?
Tänkte mig en mindre (dock ej för liten), eller medelstor maskin.

Hur får jag hit maskinen??
Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

ensamhet

  • Inlägg: 3799
    • Lappland
SV: grävmaskin...
« Svar #1 skrivet: 20 maj-17 kl 20:33 »
Om den inte väger mer än 12 ton och är högre än 3,1 meter flyttar jag den gratis åt dig inom Sverige, om du hjälper mig att laga lastbilen.

skräptanten

  • Inlägg: 3736
  • Liten gård, möe arbete
    • Småland
SV: grävmaskin...
« Svar #2 skrivet: 20 maj-17 kl 20:36 »
Här får du ett koppel följdfrågor:
Hur begränsad är budget, ungefär?
Och vad ska du ha grävmaskinen till? Och måste det vara just en grävmaskin, går det kanske lika bra med en traktorgrävare eller grävlastare?
Band eller hjul?
Mindre eller medelstor, hur definierar du det? (Min egen personliga definition på "liten maskin" är under 15 ton, men du kanske inte håller med 8) ...)

Du får hem den mha ett åkeri som också pysslar med entreprenad och har maskinflak till lastväxlare, bärgningsbil kan också funka, men är det modell större är det maskintrailer som gäller. Eller fixa ensamhetens lastbil...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torpjens

  • Inlägg: 2151
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: grävmaskin...
« Svar #3 skrivet: 20 maj-17 kl 22:16 »
1,5 ton är en liten maskin. Har kört en del med sån och det behövs inte mycket förrän den börjar hoppa och man kan dra omkull den. Dessutom är den så smal att du inte kan gränsla ett dike med den och då blir det hopplöst att rensa diken tycker jag. En 3 ton är markant kraftigare och kan göra mycket mer. Jag har aldrig kört såna stora som skräptanten skriver om.


Min känsla är att man får mer grävkraft per krona om man köper en ren grävare jämfört med traktorgrävare eller grävlastare.


Arbetet är förstås avgörande men för dikesgrävning/rensning och jordbruksgrävning tror jag bandgående är bättre än hjulgående.


Gummilarver är dyra, även till en liten 1,5 ton-maskin.


Kolla att alla cylindrar är täta och att den inte sjunker om du släpper spakarna.


Det går bra att gräva med flerspakssystem om man inte ska jobba med det.

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 11538
    • Medelpad
SV: grävmaskin...
« Svar #4 skrivet: 20 maj-17 kl 23:35 »
Jag har märkt att småmaskiner upp till 1,6 ton, som man alltså kan transportera på släpvagn efter något personbilsliknande och kunna köra lagligt med BE-körkort, ligger betydligt högre i pris än lite större minigrävare (3-4 tonsklass) i motsvarande ålder och skick.

Mer en del års erfarenhet av att ha en minigrävare men ingenting annat, så skulle jag vilja säga att om man redan har t ex en jordbrukstraktor med frontlastare så kan man ha god nytta av minigrävaren. Men om man bara tänker hålla sig med en enda maskin på gården så är nog en traktorgrävare att föredra. Traktorgrävaren är inte optimal för någon slags arbete, men med en sådan klarar man ändå både själv grävjobbet och att flytta omkring uppgrävda massor.
Det är ganska drygt att larva 50 meter fram och tillbaks med minigrävaren med en enda storsten i skopan varje gång.

Jag har en känsla av att de minsta minigrävarna ofta är klent byggda för att hålla ner vikt och pris, det är större risk för problem med sprickor i utsatta delar än på lite större maskiner.

Bianca Castafiore

  • Inlägg: 3009
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #5 skrivet: 21 maj-17 kl 09:42 »
Tänkte mig främst för markarbeten inom jordbruket, tex underhåll av dammar, flytta jord, stenblock, mm.
Det är ganska tung lerjord där.

Har tillgång till jordbrukstraktorer och annat där.

Ser gärna att den är hyggligt enkel och billig att reparera.

Går det att hitta någonting vettigt inom säg, 50K?

-----

Vad är det för fel på din lastbil?  :)

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

ensamhet

  • Inlägg: 3799
    • Lappland
SV: grävmaskin...
« Svar #6 skrivet: 21 maj-17 kl 11:22 »
Den med lastväxlare är ramren och alt ska flyttas över från en annan lastbil.
Den andra går att köra men behöver en allmän genomgång innan besiktning. Samt renovera eller byta motor och flaket behöver ses över, samt bygga uppkörningsramper.

Bianca Castafiore

  • Inlägg: 3009
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #7 skrivet: 21 maj-17 kl 19:26 »
Lät faktiskt ganska skoj, skall avgjort höra av mig om det blir tillfälle, när taket är klart... Men törs inte lova något.  :)

Antar det är veteran det gäller?


Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

ensamhet

  • Inlägg: 3799
    • Lappland
SV: grävmaskin...
« Svar #8 skrivet: 21 maj-17 kl 19:30 »
Lät faktiskt ganska skoj, skall avgjort höra av mig om det blir tillfälle, när taket är klart... Men törs inte lova något.  :)

Antar det är veteran det gäller?

Lasväxlaren Volvo F88 -66
Den andra Scania 110 -70

Bianca Castafiore

  • Inlägg: 3009
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #9 skrivet: 21 maj-17 kl 19:32 »
Ah, då är de ju moderna jämfört med de vi har på jobbet...  8)
Men antar de är från samma epok då det ännu gick att meka med standard delar på dem, idag ser det ju ut som en rymdraket under huven på dem...  ;D
Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

Brukspatronen

  • Inlägg: 775
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #10 skrivet: 21 maj-17 kl 20:43 »
Har själv en 13-tonnare för liknande uppgifter. Funkar utmärkt till det mesta men eftersom jag håller på med en hel del nyodling så hade jag gärna haft en större maskin att bryta stubbar med. Ditt stora problem är nog budgeten, för den summan får du bara en gammal rishög som behöver en grundlig renovering.

Bianca Castafiore

  • Inlägg: 3009
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #11 skrivet: 22 maj-17 kl 08:53 »
Om man gick upp till 150, skulle det vara rimligt?
håller mest på med viltvattnen, samt markplaning, mm
Samt flytta stenar emellanåt.

Så, det mesta är att skyffla lera.

Nackdelen med nyare maskiner är att de kan vara extremt dyra att reparera om något går sönder, därav min fundering.
12-15 ton låter som en ganska vettig storlek.
Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

Brukspatronen

  • Inlägg: 775
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #12 skrivet: 22 maj-17 kl 17:44 »
Om man gick upp till 150, skulle det vara rimligt?
håller mest på med viltvattnen, samt markplaning, mm
Samt flytta stenar emellanåt.

Så, det mesta är att skyffla lera.

Nackdelen med nyare maskiner är att de kan vara extremt dyra att reparera om något går sönder, därav min fundering.
12-15 ton låter som en ganska vettig storlek.
Man får ju en betydligt fräschare maskin för de pengarna. Men samtidigt är det fortfarande en gammal maskin med många timmar bakom sig så vissa reparationer/renoveringar måste man räkna med. Nackdelen med en grävmaskin är att om fel del rasar kan det bli väldigt dyrt också...

Reservdelar är nog inte direkt billigare till en gammal maskin men kan vara svårare att få tag på. Å andra sidan så slipper du "avancerad" elektronik så du kan göra mer på egen hand.

En skaplig Åkerman H7B eller kanske C skulle nog vara en bra maskin för de pengarna. Finns hyggligt med reservdelar och stort kunnande framförallt på forumet Maskinisten.

Bianca Castafiore

  • Inlägg: 3009
  • Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #13 skrivet: 22 maj-17 kl 19:18 »
Min praktiska erfarenhet av skogsmaskiner och moderna lastbilar, mm är att när maskiner med modernare konstruktion är slutkörda så får man en kedja av saker som rasar efter varandra, detta är som regel inte lönsamt att reparera på en maskin som används i riktiga entreprenadjobb, därför skrotas de ut och säljs billigt.

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

Brukspatronen

  • Inlägg: 775
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #14 skrivet: 22 maj-17 kl 20:41 »
Min praktiska erfarenhet av skogsmaskiner och moderna lastbilar, mm är att när maskiner med modernare konstruktion är slutkörda så får man en kedja av saker som rasar efter varandra, detta är som regel inte lönsamt att reparera på en maskin som används i riktiga entreprenadjobb, därför skrotas de ut och säljs billigt.
Det kan ligga mycket i det. Jag tror inte vi kommer ha så många femtio år gamla maskiner som rullar om femtio år som vi har idag direkt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 12760
  • Raka puckar!
    • -
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

Brukspatronen

  • Inlägg: 775
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #16 skrivet: 23 maj-17 kl 08:00 »
Jag skulle fundera på en gammal bröyt.
Värdens enklaste grävare.

https://www.google.se/search?q=br%C3%B6yt&rlz=1C9BKJA_enSE590SE590&oq=br%C3%B6it&aqs=chrome.1.69i57j0l2.5780j0j7&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=Gyt6lFea6JXfsM:
De är cool som sjutton och "enkel" att flytta men jag tror att en bandgående är ett måste för TS med tanke på hans uppgifter om han ska hålla sig flytande...

ensamhet

  • Inlägg: 3799
    • Lappland
SV: grävmaskin...
« Svar #17 skrivet: 23 maj-17 kl 08:06 »
Jag lånade en Mitsubishi ca 14 tons bandgrävare ett tag. Gissar på att det var en -90 talare.
Jag tycker den var bra. Startade utan motorvärmare när det var -30 och den drog mindre än hälften i bränsle, jämfört med en lika stor åkerman.

Brukspatronen

  • Inlägg: 775
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: grävmaskin...
« Svar #18 skrivet: 23 maj-17 kl 08:44 »
Jag lånade en Mitsubishi ca 14 tons bandgrävare ett tag. Gissar på att det var en -90 talare.
Jag tycker den var bra. Startade utan motorvärmare när det var -30 och den drog mindre än hälften i bränsle, jämfört med en lika stor åkerman.
Skeptisk till att den skulle dra hälften med bränsle. Dels är en H7:a en större maskin. Sedan får man ha i beräkningarna att man som nybörjare har ett lägre tempo och därför drar mindre bränsle.

Det är stor skillnad för mig i bränsleförbrukning nu jämfört när jag köpte maskinen för drygt ett år sedan. Då kunde jag köra några timmar på en dunk med diesel, idag när jag gör ett tyngre arbete så räcker en dunk med lite tur ett par timmar. Kör också Japanskt, en Komatsu pc130.

ensamhet

  • Inlägg: 3799
    • Lappland
SV: grävmaskin...
« Svar #19 skrivet: 23 maj-17 kl 09:31 »
Skeptisk till att den skulle dra hälften med bränsle. Dels är en H7:a en större maskin. Sedan får man ha i beräkningarna att man som nybörjare har ett lägre tempo och därför drar mindre bränsle.

Det är stor skillnad för mig i bränsleförbrukning nu jämfört när jag köpte maskinen för drygt ett år sedan. Då kunde jag köra några timmar på en dunk med diesel, idag när jag gör ett tyngre arbete så räcker en dunk med lite tur ett par timmar. Kör också Japanskt, en Komatsu pc130.

Han som ägde Mitsubishi hade också en Åkerman som var lika tung, men om det var H7:a vet jag inte.
Jag vet att båda vägde ca 14 ton, för det såg jag på vågen när jag flyttade dom med lastbilen.

Han hade båda i samma jobb samtidigt och jämförde då bränsleförbrukningen och det var samma folk som turades om att köra båda.
När jag var dit och fyllde på bränsle, så hade Åkermannen förbrukat ca 30 kubik och Mitsubishin ca 14 kubik på samma tid. Mätaren på tankbilen visar nog ganska rätt.

Det här var i slutet av -90 talet och Åkermanen var äldre än Mitsubishin


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser