Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 64580 gånger)

malarmaster

• Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #200 skrivet: 12 jun-17 kl 13:22 »
 ;D

Davvi

• Tapatalk User
« Svar #201 skrivet: 12 jun-17 kl 17:15 »
Tänk att lösningen var så enkel och egentligen funnits ända sedan hängpungen lanserades, bara man ställde in den rätt och mätte upp oljeblandningen noggrant! =D

Skickat från min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #202 skrivet: 12 jun-17 kl 18:38 »
Tänk att lösningen var så enkel och egentligen funnits ända sedan hängpungen lanserades, bara man ställde in den rätt och mätte upp oljeblandningen noggrant! =D

Skickat från min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

En annan viktig aspekt avseende oljemängden i bränslet beror på om man vill krama ur en halv eller kanske två km extra genom att öka upp mängden olja i blandningen för att öka tätningen i förbränningsrummet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #203 skrivet: 13 jun-17 kl 07:00 »
Johe 71

Vad är det för rövare som skrivit det där?
Att en tvåtaktare släpper ut partiklar beror på två saker minst.
1 för hög oljeinblandning i bensinen.
2 felinställd luft/bensinblandning, som bland annat bidrar till för kall motor.
Därför har man på senare tid aluminiumcylinder för bättre kylning av varm (rätt inställd)motor.

Torbjörn

Än så länge finns inget, som renar utsläppen från co2, och kommer inte heller finnas i framtiden som renar på ett miljövänligt sätt.
Man kan rena, men inte miljövänligt.
Partiklar bidrar inte till klimatförändringar.
Särskillt dom få som släpps ut av en rätt inställd tvåtaktare.
Och det är där problemet ligger.

Fel igen.
Det ligger ju i naturen för en enkel tvåtaktsmotor att en stor del av bränsleblandningen går ut oförbränd i avgasröret eftersom spolningen av cylindern sker med färdig bränsleluftblandning och inte med bara luft.
Det går inte att åstadkomma rätt bränsleblandning under alla driftförhållanden med en så primitiv förgasare som man brukar kosta på småmotorer i t ex mopeder, en modern mopedförgasare ligger på ungefär samma tekniknivå som en personbilsförgasare från 1950-talet. Ska man få bättre ordning på sådana saker så krävs insprutning och lambdareglering.

Aluminiumcylindrar (alltså där även cylinderloppet är av aluminium) förekommer inte på mopeder och liknande motorer, livslängden skulle bli alldeles för kort. Däremot används den tekniken på de allra billigaste fyrtakts gräsklipparmotorerna.  Billiga tvåtaktsmotorer har som regel ett ingjutet foder av gjutjärn i cylindern, mer påkostade motorer har istället hårdförkromning (brukar kallas Nikasil eller något annat lämpligt varumärke).
Om sedan utsidan av cylindern med kylflänsarna är av aluminium eller gjutjärn spelar ingen roll för kylningen, det är bara en fråga om vikt, utseende, kostnad och produktionsteknik. Luften utanför kylflänsarna har ändå så dålig värmeledningsförmåga att skillnaden i dito mellan aluminium och järn inte har någon praktisk betydelse.

CO2-problemet kan man lätt åtgärda genom att köra motorn på ett förnyelsebart bränsle (dvs i princip vad som helst som är baserat på biomassa - t ex etanol, bränslen baserade på oljeväxter, gengas). Men motorn och dess styrsystem måste ta ansvar för att hålla HC, CO och NOx borta.
Och framför allt HC råder man inte bot på med den billigaste tvåtaktstekniken. Ska man behålla principen med tvåtaktsmotor måste man förse den med direktinsprutning eller pulsator, och sköta spolningen med ren luft. Alltså som t ex tändkulemotorer, en del moderna snöskotermotorer, Goliath personbilar på 50-talet.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #204 skrivet: 13 jun-17 kl 09:04 »
Säg 1% biooljeinblandning på en motor som drar 1 dl /mil, plus rätt inställd luftblandning och bränslemängd.
Den ger minimalt med partiklar och obefintlig co2 utsläpp.

Insprutning och annat påfund behövs inte på så små och svaga motorer.
Enkelt är bäst, och det gäller allt från livet och existensen till tvåtaktare.

Dessutom
Tvåtaktare på låga varv är extremt mycket starkare än en fyrtaktare, vilket är helt och hållet tvärt emot vad som sagts och fortfarande sägs.
Vad det beror på, om det sägs av rent djävulskap eller okunskap och oförstånd och anledningen till detta, gömmer sig förmodligen i den moderna människans natur.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #205 skrivet: 13 jun-17 kl 10:04 »
Säg mig säg mig, har dina 2-taktare någon form av Reedventil eller avgasventil typ YPVS?
Är den slid eller kolvstyrd?
Hur ser avgasröret ut, avstämt till vilket varvtal?

Enkelt var ju bäst.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

köttkyckling

• Gäst
« Svar #206 skrivet: 13 jun-17 kl 12:00 »
Nej
Alla varvtal är bra, särskillt låga strax över tomgång, den lägger inte av där, som en fyrtaktare skulle göra vid hög belastning.
Man blir förvånad.

Skogsvilde

• -
« Svar #207 skrivet: 13 jun-17 kl 13:09 »
Nej
Alla varvtal är bra, särskillt låga strax över tomgång, den lägger inte av där, som en fyrtaktare skulle göra vid hög belastning.
Man blir förvånad.

Ett av de stora problemen som uppstår när man kör på låga varv är att förbränningen blir ofullständig.
Vilket inte är speciellt snällt mot miljön.

En fyrtakttbensinare kan mycket väl vara extremt seg och stark redan på tomgång.
Men det krävs att man kommer över en kritisk massa i svänghjul, vev, stakar och kolvar.
Samt att ventiler och kanaler är extremt stora i förhållande till en mer högvarviga motorer.

Rent teoretiskt så kan man bygga en tvåtaktare som sköljer förbränningsrummet med ren luft innan man trycker in bränsleluftblandningen. Dock innebär detta att man hänger på en förbrukare som komprimerar luft vilket innebär förluster.
Man har juh som sagt bara en 1 hk att leka med.
Men inte nödvändigtvis.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #208 skrivet: 13 jun-17 kl 13:54 »
Nej
Man blir förvånad.
Jag är inte förvånad, dina kunskaper om förbränningsmotorer i allmänhet och tvåtaktare i synnerhet lämnar oerhört mycket att önska för att kunna föra en diskussion.

Jag avslutar min läsning i denna tråden och förhoppningsvis med det mina inlägg. då det tenderar att bli lyteskomik.

Mitt tips till köttkyckling är att göra det samma om du inte vill att dina inlägg på övriga tavlor skall tas på allvar.

Du har säkert bra kunskap på andra områden, dock är förbränningsteknik inte ett av dem.

Lycka till i fortsättningen.

Over and Out.
Råttan.
« Senast ändrad: 13 jun-17 kl 14:59 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

köttkyckling

• Gäst
« Svar #209 skrivet: 13 jun-17 kl 18:11 »
Man har juh som sagt bara en 1 hk att leka med.

Nej
1 dl

Skogsvilde

• -
« Svar #210 skrivet: 13 jun-17 kl 18:28 »
Nej
1 dl

Är det mängden vätska som du har i däcken?
Men inte nödvändigtvis.

Radar

• Jämtland
« Svar #211 skrivet: 13 jun-17 kl 22:21 »
Det här trollet börjar ha fått tillräckligt med mat nu.
Ni ser väl hur bilringarna hänger.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Davvi

• Tapatalk User
« Svar #212 skrivet: 14 jun-17 kl 06:00 »
En annan viktig aspekt avseende oljemängden i bränslet beror på om man vill krama ur en halv eller kanske två km extra genom att öka upp mängden olja i blandningen för att öka tätningen i förbränningsrummet.

Mitt inlägg var ju mest ironiskt men visst finns det flera aspekter med oljan, främst dock är ju tillfredställande smörjning.

Radar: Lite av spänningen med dylika trådar är huruvida personen trollar eller faktiskt inte förstår bättre. Det sista med att hävda 2-taktare starkare på låga varv än 4-taktare eliminerade ju tvivlen...

Skogsvilde

• -
« Svar #213 skrivet: 14 jun-17 kl 06:10 »
Mitt inlägg var ju mest ironiskt men visst finns det flera aspekter med oljan, främst dock är ju tillfredställande smörjning.

Radar: Lite av spänningen med dylika trådar är huruvida personen trollar eller faktiskt inte förstår bättre. Det sista med att hävda 2-taktare starkare på låga varv än 4-taktare eliminerade ju tvivlen...

Ja......
Men inte nödvändigtvis.

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 14 jun-17 kl 11:47 »
1 dl 95 oktanig maximalt 2% oljeblandad bensin per mil.
På 1 person = 75 kg.

För att uppnå detta, hur ser konfigurationen ut?
Det är tillåtet att ha mindre än 50 kubik, fordonets topp/max hastighet får uppgå till 25 km/t.

Den får dra mer än 1dl/mil om du väger mer än 75 kilo, men får inte dra mer än 1dl/mil om du väger under 75 kilo.
« Senast ändrad: 14 jun-17 kl 12:03 av köttkyckling »

Skogsvilde

• -
« Svar #215 skrivet: 14 jun-17 kl 12:26 »
1 dl 95 oktanig maximalt 2% oljeblandad bensin per mil.
På 1 person = 75 kg.

För att uppnå detta, hur ser konfigurationen ut?
Det är tillåtet att ha mindre än 50 kubik, fordonets topp/max hastighet får uppgå till 25 km/t.

Den får dra mer än 1dl/mil om du väger mer än 75 kilo, men får inte dra mer än 1dl/mil om du väger under 75 kilo.

1hk alltså.
Men inte nödvändigtvis.

• Gäst
« Svar #216 skrivet: 14 jun-17 kl 14:58 »
1hk alltså.

Nej, det tror jag inte, för sätter sig en person på 75 kilo och testkör din moped, får den inte dra mer än 1 dl/mil.
1 hk tror jag inte du får ut av en sådan motor.

« Senast ändrad: 14 jun-17 kl 15:06 av köttkyckling »

malarmaster

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 14 jun-17 kl 16:03 »
du känner dej inte dum när du kör omkring på en moppe i 25 km/timme och blir omkörd av en enkel elcykel i 40?
cykeln är dessutom avgasfri och relativt ljudlös.
dina resonemang håller inte,moderna mopeder drar kring 2 dl/mil enligt fabrikanterna och de lär ha lagt ner betydligt mer tid o pengar på att få fram en motor som fungerar optimalt och dessutom håller sig till de lagar o regler som gäller.dina egna funderingar håller helt enkelt inte.
Resonemanget är dessutom irrelevant då fossilbränslen förbjuds i framtiden och troligen ändå fasas ut innan dess pga höga kostnader.
Elen tar över även hos tvåhjulingar och det säljs  elcyklar som aldrig förr medans mopedsidan minskar.det finns ju även elmoppar....
kanske dags att titta framåt istället för bakåt,köttkyckling? ulf

Skogsvilde

• -
« Svar #218 skrivet: 14 jun-17 kl 16:23 »
Nej, det tror jag inte, för sätter sig en person på 75 kilo och testkör din moped, får den inte dra mer än 1 dl/mil.
1 hk tror jag inte du får ut av en sådan motor.

Tro? Sånt skall du inte göra här utan det kan du få göra i kyrkan!

1000w pratar vi om, eller 1,36 hk.   Så den får vara starkare än 30 km moppen.

Hur skulle det vara om du försökte informera dig om vad som gäller för dom olika klasserna och lite grand om förbränningsmotorer osv osv.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 14 jun-17 kl 16:27 »

Tro? Sånt skall du inte göra här utan det kan du få göra i kyrkan!

Tror inte skrev jag ju.

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 3 användare
jolo, eriksjos, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser