Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belgian Blue (BB) åsikter?  (läst 21248 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Belgian Blue (BB) åsikter?
« skrivet: 04 maj-07 kl 08:01 »
Enligt lantbrukstidnignen ATL tar alla de svenska slakterierna emot Belgisk blå i strid med sina egna policyer: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=40340&a=Alla%20slaktar%20belgisk%20bl%E5

manna

• -
SV: Belgian Blue (BB) åsikter?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-07 kl 08:23 »
Belgisk blå kan inte gå.

Jag tycker att det är motbjudande.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #2 skrivet: 04 maj-07 kl 09:18 »
Undrar vem som stoppar en köttbit från belgisk blå i munnen med god aptit???
Kanske borde köttet inte bara ursprung märkas utan även märkas med vilken ras köttet kommer ifrån.
Äckligt att man får avla på såna defekta djur.....

Alphaville

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 maj-07 kl 16:28 »
Hej

Funderar på att bli vegetarian när jag ser dessa djur.

A

nordtravare

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 17:40 »
det har funnits korsningar med BB i alla europeiska länder där vi köper kött det vi i sverige gör är attgöra säga titta vad vi är bra uta att det skall kosta för mycket

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 19:35 »
Har just varit i Skottland, bussresa där vi passerade bl.a. genom Belgien. På flera ställen fick vi möjlighet att studera dessa djur (vid fikapauser alldeles intill kornas hagar).
Jag blev beklämd :'( och arg >:( när jag såg hur dessa stackare hade det.

Inte så att det var något fel på deras hagar eller så, de var jättefina, stora o gott om mat. Nä, det som bestörte var att dessa gigantiska djur knappt kunde röra sig, så verkade det i alla fall. De som gick nån liten bit haltade, några ganska illa. INGEN låg ner ???

Kan det vara en tillfällighet? Tror knappast det. För på inget av ställena med BB vi passerade såg vi nåt som motsade det antagandet att de här korna har det svårt.

Ännu en orsak att vara glad över det beslutet vi tog för några år sen att inte äta kött ;D ;D ; ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 21:56 »
Hur kan man ens tänka på att gynna detta djurplågeri....
tänk efter en gång till innan du stoppar gaffeln i munnen >:(
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
« Svar #7 skrivet: 04 maj-07 kl 22:32 »
Undrar vem som stoppar en köttbit från belgisk blå i munnen med god aptit???
Kanske borde köttet inte bara ursprung märkas utan även märkas med vilken ras köttet kommer ifrån.
Äckligt att man får avla på såna defekta djur.....

Det är som vanligt pengarna som styr.
Kan det vara så att de får EU-bidrag för att producera detta kött?
Kan det vara så att du och jag är med och betalar för detta?
Det väl ingen vanlig medborgare som med säkerhet kan uttala sig om hur det förhåller sig idag.

Vi har gett bort makten och dess fula ansikte grinar tillbaka mot oss.
Gräset är grönare på våran sida.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 05 maj-07 kl 21:34 »
Det var inte Belgisk Blå som man hade tagit emot. Det hade funnits en belgisk blå i tidigare släktled, och pressen kallade detta "Belgisk Blå gener".

Det finns dessvärre inte några sådana gener, men en Belgisk Blå i stamtavlan.

Dessa djur som slakteriet tagit emot hade inte den genetiska defekt som renodlats på belgisk blå, den dubbla muskeln i baken.

Denna genetiska defekt kan uppkomma på fler köttraser, men man brukar inte avla på den defekten, såsom gjorts på belgisk blå.

Att avel för snabbväxande oxdjur förekommer är väl allmänt bekant, det är tom mycket vanligt såväl i Sverige som utomlands.

Det förekommer oxå  att man låter slakta andra raser som råkat få en dubbelmuskel, men detta är inte en följd av ett avelsprogram.

De tjurar som slaktades i Sverige med  någon anfader som var Belgisk Blå såg inte ut som monstertjuren.

Lite av tidningsanka, och reaktioner från magen från journalister som antingen inte vet mycket eller har en agenda att förtala köttbranschen. Detta kan göras på ett mer vederhäftigt sätt, för det finns saker med mer substans att syna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gryning

• Mirandas have
« Svar #9 skrivet: 06 maj-07 kl 08:35 »
Jag håller emot att det skulle vara en tidningsanka.
Att man har korsningar med Belgisk blå i generna innebär ju att man också måste ha en avelsstam med renrasiga Belgisk blå att korsa ifrån. Ögonvittnen berättar att de knappt kan röra sig och att det är osäkert om de kan lägga sig ner, vilket är en fundamental del i kors beteende. Skulle någon kunna klargöra om de kan det eller om behovet att ligga ner och idissla också är bortavlat på Belgisk Blå? Jag vet ockjså att renrasiga Belgisk blå alltd förlöses med kejsarsnitt. Man har ett särskilt "förlossningsrum" med stålbågar fastgjutna i golvet i vilka man hänger upp kon medan hon snittas. Avelskor blir alldeles randiga över buken av kejsarsnittsärr. Och att djur som inte får möjlighet att utöva sina normala beteenden blir störda vet vi.
Svenska slakterier har officellt tagit avstånd från att ha med denna missfosterras att göra, men kan tänka sig att ta emot den i smyg. Därmed godkännerde ju indirekt att djuren finns och de tjänar dessutom pengar på dem.
Jag tycker det är läskigt om man börja relativisera uppenbart oetisk djuravel.
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 08:53 av Gryning »

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 06 maj-07 kl 09:49 »
 Jag vill inte propagera FÖR Belgisk Blå på något sätt...
Men min husdjurslärare hade jobbat på en besättning där det även fanns BB (ej i Sverige) och de hade faktiskt inga problem med att gå... Har också flera kompisar som varit på utställningar och sett dem gå i ringen.
Renrasig BB har kalvningsproblem (enligt Media, vet egentligen inte själv hur det är) men korsningarna ska tydligen inte ha det...
 De "BB" som fanns i Sverige var väl korsningar från importerad sperma? Alltså finns det förmodligen ingen renrasig besättning?
 Om jag inte minns helt fel var det väl någon sorts "protest" mot myndigheter osv egentligen att man importerade sperma? Vi i Sverige ska konkurrera med övriga Europa i fråga om priset på våra produkter, men inte med samma regler?
Dubbellår kan även uppkomma på vanliga SLB har jag hört. Det finns även en Fårras med dubbellår: Beltex. Ibland när byxorna känns trånga över mina lår undrar jag om jag är lite muterad jag med ;D
 Än en gång vill jag påpeka att jag Inte propagerar för BB men det verkar på en hel del sätt vara så att Media blåst upp vår avsky för rasen... Varför var det tex bara Samma Samma filmsnutt man fick se för några år sedan. Den med tjuren som gick på framknäna för att benen på något sätt inte skulle bära honom? De flesta som någon gång släppt ut vårystra kossor av helt vanlig mjölkras som stått inne en hel vinter har nog märkt att ibland i rena yran så fortsätter bakbenen att springa fast kossan går på knäna fram?
                             Mvh
                         Charlotte
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 09:58 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gryning

• Mirandas have
« Svar #11 skrivet: 06 maj-07 kl 10:11 »
Jag har inte sett det där med födsel själv, men min man har varit i ett stall med BB-besättning i Danmark och sett under sin utbildning.
Och en korsning med BB i förutsätter att det finns renrasig BB att korsa ifrån. Att se korsningar med BB som acceptabla innebär att man inte tar avstånd från rasen som sån.
Jag vet också att det är svårt att konkurrera med andra länder med "liberalare " (från människornas synvinkel) djurskyddsregler än Sverige och jag tror mycket hänger på att vi som konsumenter tar vår makt. Tyckete det var ett utmärkt förslag att ta upp saken med Eskil till exempel.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 07 maj-07 kl 17:21 »
De "BB" som fanns i Sverige var väl korsningar från importerad sperma? Alltså finns det förmodligen ingen renrasig besättning?

Jo det finns renrasiga BB- tjurar i Sverige.
Det importerades tyvär såna  :-\

mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 10 maj-07 kl 16:58 »
Jo det finns renrasiga BB- tjurar i Sverige.
Det importerades tyvär såna  :-\

mvh Rosa

Okej, jag ger mig ;D
Jag minns bara Rabaldret när man skulle importera sperma, men mycket har ju hänt sedan dess...
Det är inte lätt om vi ska ha egna regler här i Sverige och samtidigt ett "Öppet Europa" inte bara fördelar :-\
                                   Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 10 maj-07 kl 22:17 »
Det är inte lätt om vi ska ha egna regler här i Sverige och samtidigt ett "Öppet Europa" inte bara fördelar :-\

Just precis. Och Belgian Blue är ett exempel på hur himla tokigt och krångligt det kan bli.

Man får importera sperma och man får importera renrasiga Belgian Blue djur till Sverige, men dom får inte föda några kalvar här !

Men behöver vi verkligen den här rasen ?
Med alla de defekter den har...
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 11:39 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 11 maj-07 kl 01:46 »
Just precis. Och Belgian Blue är ett exempel på hur himla tokigt och krångligt det kan bli.

Man får importera sperma och man får importera renrasiga Belgian Blue djur till Sverige, men dom får inte föda några kalvar här !

Men behöver vi verkligen den här rasen ?

Nej, det behöver vi nog inte, men det har ju bevisligen gått bra att sälja köttet, och slaktavräkningen på den tjuren på Rosa's foto tar jag gärna  ;)

Jag kommer ihåg när jag såg en Blonde tjur första gången ( Milamässan -91), jag sa exakt det som många säger om BB nu, "Fy vad hemskt, han kan ju knappt gå, osv, osv"

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 11 maj-07 kl 11:02 »
Jag kommer ihåg när jag såg en Blonde tjur första gången ( Milamässan -91), jag sa exakt det som många säger om BB nu, "Fy vad hemskt, han kan ju knappt gå, osv, osv"

Men då hade ju ingen sett en Belgian Blue förstås  ;)

Nu har ju Blonde inte blivit någon stor ras här heller, inte beroende på ofräschet då ?
Utan dom har ju haft väldigt dåliga kalvningsresultat som bidragit till att dom inte blivit populära kan man gissa.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 11 maj-07 kl 14:57 »
Hur bra är det egentligen med uppbundna kor en hel lång svensk vinter? Får de utlopp för naturligt beteende? NEJ, men folk är vana att det ser ut så hos en bonde, inte så många som reagerar. Det är lättere att se fel hos nån annan.
Menar du att det är mera plågsammare att stå i en ladugård än att ha de defekter som rasen Belgian Blue har:  ???

Att: Belgian Blue's
- nedsatta motståndskraft mot sjukdommar i cirkulationsorganen
- underutvecklande inre organ i stort sett alla
- klenare skelett
- trångt bäcken på korna som orsakar kejsarsnitt
- svåra kalvningar i 86% av de osnittade kalvningarna
- färre fullgågna foster
- sämre fertilitet
- värme-stress känslig djur
- problem med ben

Är att likställa med kor som står i en varm och skön ladugård i 6 månader  ???

Det håller jag INTE med dig om i såna fall.

/Rosa
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 15:57 av Rosa »

farmareflickan

• Älskar hästar!
    • Stuteri Långåsen
« Svar #18 skrivet: 18 maj-07 kl 21:30 »
Är detta OK?
Uppfödning av Welsh Cob. Driver småskaligt ekologiskt jordbruk med köttdjur tillsammans med man, 4 barn, en rottis och 4 katter.

farmareflickan

• Älskar hästar!
    • Stuteri Långåsen
« Svar #19 skrivet: 18 maj-07 kl 21:51 »
Hej!

All avel på genetiska defekter är oetisk och oacceptabel! Vare sig det sker på hundar, hästar, katter eller kor. Det finns lagstadgat förbud mot just avel på genetiska effekter, ändå kan det ske?! Människans egoistiska läggning och begär styr! Tyvärr hjälper det inte djuren om en och annan slutar att äta kött, men ett tydligt avståndstagande och NEJ TACK från de svenska konsumententerna till BB i Sverige är inte att förringa. Grundmaterialet, den renrasiga besättningen, är sjuk! Blandas det upp genom de sk "problemfria" korsningsdjuren, har vi till slut ingen kontroll alls. En och annan till synes normal kossa kommer att bli offer och stå där med kalvningssvårigheter när genen rätt som det är slår igenom på ett ogynnsamt sätt. Problemen är satta i omlopp, på samma vis som med de genmodifierade grödorna! Utan kontroll...

Uppfödning av Welsh Cob. Driver småskaligt ekologiskt jordbruk med köttdjur tillsammans med man, 4 barn, en rottis och 4 katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser