Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min andra vindgenerator  (läst 24521 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Min andra vindgenerator
« skrivet: 02 maj-07 kl 21:18 »
Jag har nu skrapat ihop lite cykeldelar. Hoppas och tror jag har en konstruktion som ska kunna fungera som en vindgenerator. Om sedan magneter och koppartråd i lagom dos tillsammans med lite vind kan generera några watt är jag nöjd.

Detta är ett trampnav från en cykel där jag sågat av pedaler oh delar av ramen.  Ytterligare ett kedjedrev är monterat på motsatta sidan. På det helgjutna drevet ska jag fästa magneter och på det andra rotorbladen, fem stycken. Innanför magnetdrevet sitter en plywoodskiva där spolarna ska fästas.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 21:39 av Tompaiuppsala »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:Min andra vindgenerator
« Svar #1 skrivet: 02 maj-07 kl 21:25 »
Avståndet mellan plywood och drevet är avsett att rymma både magneter och spolar. Träskivan är för tillfället inte fastskruvad utan hänger löst runt navet.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 21:29 av Tompaiuppsala »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 21:37 »
Av cykelns styre har jag skapat ett justerbart furlingsystem. Ju längre ut rotorn placeras desto tidigare viker den av från vinden.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 21:40 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 22:53 »
Härligt, Tompa! Bra idéer har du också och det där med styret är himla smart!

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 21:07 »
Då kanske du behöver några hårddiskmagneter.  ;D
Har plockat ur halva högen så det är 8 st. fast i lite skiftande storlek
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 22:24 »
Jasså har du lyckats fått ur dessa magneter. Nu har jag redan magneter men till kommande projekt. Du har inte ett eget projekt i skallen du kan omsätta i verkligheten? :D

Jag var till avfallstationen härom dagen och såg en container med gamla datorer. Framför ögonen dansade likt dollartecken en massa magneter, guld värda!!   ;D

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-07 kl 22:33 »
Tyvärr! Här (i botten på klarälvdalen) blåser det bra när träden skakar på sig. Ibland skakar de så att de ramlar omkull.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #7 skrivet: 06 maj-07 kl 01:55 »
Härligt, Tompa! Bra idéer har du också och det där med styret är himla smart!

Ser ut som typisk amerikansk lösning: funktion, enkelt, praktiskt, billigt, men inte särskilt snyggt. Men det är ju inte det viktigaste. Bra jobbat.

/Leif  ;)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #8 skrivet: 06 maj-07 kl 22:09 »
Någon design är det inte frågan om  :D Här går funktionalitet före! Om jag däremot lyckas göra något som fungerar denna gång ska jag försöka göra något snyggare framöver. Man kan ju slipa och måla deltajerna.. mm

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #9 skrivet: 06 maj-07 kl 22:11 »
Tyvärr! Här (i botten på klarälvdalen) blåser det bra när träden skakar på sig. Ibland skakar de så att de ramlar omkull.

Intressant, men då har du vattenkraft att utnyttja istllet?

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 13 maj-07 kl 19:18 »
De fall som finns in närheten är redan unyttjade.  :'(

Funderade en gång att fixa bevattningsvatten med hjälp av en vädur. Det är väldigt strömt och om man lägger en lång tub så får man samma resultat som ett fall. Den skulle man också kunna gömma under vattnet så inget syns. Men kostnaderna översteg priset på kranvatten.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #11 skrivet: 14 maj-07 kl 14:22 »
eka, om du har magneterna kvar och om Tompa inte vill ha dem, tar jag dem gärna, men vill Tompa ha dem är de hans. Givetvis betalar jag portot, men skicka inte hela datorer för då löser jag inte ut dem.  :D

Vad jag ska göra med dem är att jag ska bygga en savoniusrotor, även om jag tidigare sagt att de är värdelösa.  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #12 skrivet: 17 maj-07 kl 23:08 »
Skicka magneterna till Zigge! Jag har fullt upp med mitt projekt.  :D

Jag har limmat fast 12 runda magneter på cykeldrevet. Magneterna är 30*5 mm. Dessa är placerade omväxlande med nord och sydpol utåt.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #13 skrivet: 17 maj-07 kl 23:18 »
60 meter lackisolerad koppartråd införskaffades vilket räckte till 7 spolar om vardera ca 70 varv. Tråden har diam 0,7 mm. De första spolarna blev onödigt stora varför jag minskade ner arean på de resterande. De mindre spolarna gav lika många volt och med kortare tråd mindre motstånd.

12 stycken mer måttanpassade spolar skall tillverkas innan jag gjuter in det hela i plast. Denna tillfälliga fastsättning med tejp fungerade bra för test.
« Senast ändrad: 17 maj-07 kl 23:19 av Tompaiuppsala »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #14 skrivet: 17 maj-07 kl 23:32 »
Monterat på navet med tre skruvar hölls plywoodskivan med spolarna fast Avstånde mellan spolarna och magnerna är litet, de till och med snuddar varann. De ska det inte göra i den plastingjutna versionen. Med de 7 spolarna seriekopplade mätte jag över 7 volt av att bara snurra för hand.
Det blir med andra ord 1 volt/spole. 12 spolar förväntas ge 12 volt vid samma vartal.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #15 skrivet: 17 maj-07 kl 23:46 »
Tjusigt, Tompa! Kul att du är på banan!  :D

Själv har jag inte kommit igång än och du hinner säkert börja serietillverka generatorer innan jag gjort min första.  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #16 skrivet: 17 maj-07 kl 23:47 »
En givare till en cykeldator har tillfälligt tejpats fast på ramen. En liten magnet ger impulser som skickas, trådlöst, till cykeldatorn som visar hastigheten. Hastigheten som visas är dock beroende av förprogrammerad hjulomkrets. Matar man in omkrets 1667 mm blir den mätta hastigheten 1/10 av vartalet per minut
Dvs när hastigheten är 20,0 km/h är vartalet 200 rpm.
Vid försök att hålla jämna 200 rpm visade voltmetern 6 volt.

Med 12 spolar ger generatorn 12 volt vid 200 rpm.   :)
« Senast ändrad: 17 maj-07 kl 23:56 av Tompaiuppsala »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #17 skrivet: 17 maj-07 kl 23:52 »
Tjusigt, Tompa! Kul att du är på banan!  :D

Själv har jag inte kommit igång än och du hinner säkert börja serietillverka generatorer innan jag gjort min första.  :D

Kanske hinner jag fixa detta...men jag har bara ETT projekt. Du har ju hur många som helst, dessutom en websida (24volt.eu) att sköta om.
Ser att det dyker upp skräppost i ditt forum  :(

ollebolle

« Svar #18 skrivet: 18 maj-07 kl 09:02 »
Vad roligt att det blir praktik. Det är trots allt det som räknas när man ska ha batteriet laddat.

Ser ut att ha goda förutsättningar att lyckas och det med en gammal cykel.

Du är inte dum du! Och otroligt idog.

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #19 skrivet: 18 maj-07 kl 18:03 »
                    *** SMART! ***

Ett mycket smart utnyttjande av cykeldelar, alltså!
  Du ser verkligen ljuset i vind tunneln!

Fråga:
Hur gör du med eventuell metallplatta(plåt) bakom spolarna? En sån kanske inte behövs?

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 3 användare
beekeepern, MaryAtown7616, Frida Lomi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser