Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tål jordvärmeslang riktigt varmt vatten?  (läst 6518 gånger)

grangåva

• -
Tål jordvärmeslang riktigt varmt vatten?
« skrivet: 22 mar-17 kl 15:48 »
Jag skall anlägga ett nytt växthus på 200kvm och håller på och planerar markarbetet.
Jag kommer ta hit en traktorgrävare som får plana till åkern den står på, och jag funderar på att samtidigt plöja ner jordvärmeslang där växthuset ska stå.

Tanken är såhär, växthuset står nära ett pannrum (ca 5 meter). Så jag tänker att jag cirkulerar in varmvattnet från vedpannan med en cirkulationspump i jordvärmeslangen. Med lämplig glykolblandning för att försäkra mot frysning.

Men frågan är tål jordvärmeslang ganska hett vatten? Slingan kommer kopplas på efter acktankar

Golvet i västhuset kommer bara vara markduk

Kengus89

• Ångermanland
SV: Tål jordvärmeslang riktigt varmt vatten?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-17 kl 20:04 »
Jag skall anlägga ett nytt växthus på 200kvm och håller på och planerar markarbetet.
Jag kommer ta hit en traktorgrävare som får plana till åkern den står på, och jag funderar på att samtidigt plöja ner jordvärmeslang där växthuset ska stå.

Tanken är såhär, växthuset står nära ett pannrum (ca 5 meter). Så jag tänker att jag cirkulerar in varmvattnet från vedpannan med en cirkulationspump i jordvärmeslangen. Med lämplig glykolblandning för att försäkra mot frysning.

Men frågan är tål jordvärmeslang ganska hett vatten? Slingan kommer kopplas på efter acktankar

Golvet i västhuset kommer bara vara markduk

Kollektorslang (dvs jordvärmeslang) är tillverkad av polytenplast, och detta hittade jag på goggle:

Varför är polyetenplast den bästa plasten?

— polyetenplast är en homogen och MYCKET slitstark plast.
– Vår plast är helt genomfärgad. Till skillnad mot andra typer av plast-badtunnor så finns ingen risk för blåsor eller färgsläpp eller materialskiktning.
– Vår polyetenplast ger en smutsavvisande slät yta som garanterar snabb och enkel rengöring, den tål att högtryckstvättas!
– Underhållsfri och åldersbeständig. UV skyddad, och klarar alla klimat. Värmetålig upp till +130˚C och köldtålig ner till -50˚C. Denna plast bleknar inte av solljus & blir inte bräcklig av kyla eller värme.
– Polyetenplasten har mer än 40 år beräknad livslängd och torkar inte sönder. Miljövänligt, återvinningsbar plast, (livsmedelsgodkänd).

Borde svara på dina frågor. :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 mar-17 kl 22:07 »
Värmetåligheten hos polyetenplast beror dock mycket på vad det är för slags tillsatser i den och vilket ändamål den är tänkt för.
Vanlig svart polyetenslang "PEM-slang" går ju utmärkt att använda för tappvarmvatten.  Och rör av tvärbunden polyeten "PEX" används överallt i VVS-sammanhang.

Säkrast är väl att kolla databladet för just det fabrikat av kollektorslang som du använder, tillverkaren bör ha det liggande tillgängligt på nätet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-17 kl 10:11 »
Om man skall använda vanlig PEM-slang till varmvatten så är det nog bäst att hålla låg temp och tryck.

Här är lite info:  http://www.engineeringtoolbox.com/thermoplastic-pipes-temperature-strength-d_794.html

Hittade ingen riktigt bra tabell i all hast, så den PE-slang som anges kan dessutom vara HDPE vilket ger MDPE-slangen (vår vanliga PEM-slang) ett ännu sämre värde.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 23 mar-17 kl 11:09 »
Om man skall använda vanlig PEM-slang till varmvatten så är det nog bäst att hålla låg temp och tryck.

Här är lite info:  http://www.engineeringtoolbox.com/thermoplastic-pipes-temperature-strength-d_794.html

Hittade ingen riktigt bra tabell i all hast, så den PE-slang som anges kan dessutom vara HDPE vilket ger MDPE-slangen (vår vanliga PEM-slang) ett ännu sämre värde.

Jag har 16 mm PEM-slangar som utan problem har utsatts för runt 55-60 gradigt varmvatten med ca 4 bars tryck sedan 1996.

Tydligen använder man inte längre uttrycket PEM officiellt, utan det ska vara ersatt av PE80 nuförtiden. Se t ex http://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/VA/Tryckrorssystem-December-2010_1.pdf , högra spalten på sida 5.

Standarden för polyetenrör, EN 12201, kräver provtryckning (långtidsprov) vid +80 grader.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 23 mar-17 kl 13:21 »
Men då är det knappast PE80 det gäller.

16 mm PEM ligger säkert på PN10 och då har du 4 bar som gräns vid 60 grader enligt tabellen jag hittade. Du har med andra ord inte så mycket säkerhetsmarginal.

Om man gör sina system själv så tycker jag man kan få leva på gränsen om man vill ;D Om man däremot använder PEM-slang till varmvattnet (som kan hålla 70 grader och 8 bar om det vill sig illa) så är det bäst att märka upp det om någon annan tar över fastigheten. Det är lite som att säkra av 16 A och dra 0,75 mm2 i väggarna.

bsod

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-17 kl 11:38 »
Är plastslangen mellan vedpannan o tankarna eller mellan tankarna o växthuset? Använd inte plast mellan panna o tankar.

Fixa en shunt så kan man hålla nere tempen i slangen enkelt, om den är mellan växthus o tankar. Jag jobbar med fjärrvärme, och vi har svårt att finna plastslang som tål mer än 70c / 6bar. Dessutom sänks livslängden markant av att ligga på 70c, 60c ska man som regel hålla sig till, med de plastslangar som vi använder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser