Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad att hålla brukshäst?  (läst 9520 gånger)

Bergatrollet

Re:Kostnad att hålla brukshäst?
« Svar #20 skrivet: 07 maj-07 kl 12:40 »
hej
har två brukshästar hemma i eget stall.
fodrar med inköpt hösilage som levereras hem 2ggr /år . 40 balar a 170 kg/bal.kostar ca 14-15 000 kronor ,de äter ca 12-14 kg /häst och dag.
hästarna äter detta fån oktober till någongång i maj tills betet börjar.
har arrende på 5 ha bete som kostar en slant till bonden /år.
har själva inköpt för staket till alla hagarna med en kostnad för oss på ca 10-15 000 kr .
mina får kornkross som jag köper av en bonde för 1 kr kilot och  de äter 4 hekto /häst och dag allstå ingen stor kostnad en säck mineraler får ju inköpas då och då oxå går åt 2 nävar per dag.köper fodermorötter vintertid de äter ca 2 kg/häst o dag kostar 45 kr för 20 kg.detta är vad mina äter och kostar blir väl dryga tusenlappen per häst imånaden vintertid .sen kommer ju det övriga.hovis ca 1000 kr var 7 vecka ca
försäkring 2-3000 kr per år beror ju på hur du försäkrar den varierar ju väldigt i pris beroende på vad man vill försäkra för.
avmaskningar några gånger per år ca 2-300 kr per gång.
detta är väl istort vad det kan kosta kan ju dock variera en hel del beroende på häst och vilka förutsättningar man har själv.
vad gäller utrustning beror det ju på vad man tycker man behöver om det är nytt eller begagnat,eller man kan "hitta"hos någon bonde mm. kolla nätet på annonser tex så får du en uppfattning.

lois

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 maj-07 kl 14:02 »
Man bör nog inte skaffa något djur om det kniper pengamässigt, det går alltid ut över djuret.
Det kan händer något oplanerat och då ska man ha råd till t.ex. veterinär om det behövs.
Att vara bara två och samsas om en brukshäst är nästan omöjligt bara det. Skogskörning kan gå, men att i tiden för vårbruket dela på EN häst -när båda behöver det "nu och idag" det kan jag inte se att det går.

sinya

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 11 maj-07 kl 23:20 »
Ska försöka komma på alla kostnader.

Hö: Jag räknad med att en nordis äter 10kg. 10*1.50=15kr/dygn =450kr månad (ca November - mars fodrar jag mina, resten av året på bete)

hovlagare: 800-1000kr var åttonde vecka för en helskoning tror jag. Själv har jag mina barfota och verkar dom själv.

Försäkring: har enbart vetrinärvårdförsäring på mina. skulle gissa på att det ligger på 1000kr/år för en nordis.

Har ej mina vaccinerade.

Avmaskning: ca 100 kr/häst var åttonde vecka under betessässongen. Men varierar beroende på vilket medel man använder. Man kan också skicka in träckprov för analys och se vad de har för parasiter, har man tur behöver man inte avmaska. Det går även att förebygga att de får parasiter.

Strö har jag inga priser på. Har fått halm gratis de senaste åren :)

Kommer inte på något mer.

Jullan i norr

« Svar #23 skrivet: 17 maj-07 kl 18:27 »
hej!

detta är priserna i västerbotten iaf:

Torrhö analyserat o fint: ca 1,70-2,20 kg i pressade balar.
Ensilage/hösilage i rundbal a´300kg: ca 200-250:- st
havre: 1-2 kr / kg
korn: 1-2 kr /kg okrossat naturligtvis..
betfor: 100:-/ säck a´25 kg
dammfritt spån: ca 100 kr/ kubik

En arbetande häst behöver ca 8-12 kg hö/dygn beroende på arbete o hökvalitiet.

utöver detta behöver du vitaminer och mineraler samt avmaskningsmedel. avmaskar gör du 2-3 ggr/ år. mineraler och vitaminer dagligen.
sen behöver du även en saltsten i hagen/stallet/på lösdriften.

en Racing-försäkring som täcker skador upp till 50 000:- med en självrisk på 1200:- + 20% av kostnaden kostar ca 1000:-/år. Tänk på att en sån försäkring inte täcker förslitings-skador o dyl. ej heller veterinärens resa eller medicin som du hämtar ut. den täcker endast akuta skador, veterinärens arvode samt medicin som ges på plats av vererinär. Om du vill ha en livförsäkrning på ex 10 000:- plus utökad försäkrning som täcker transport, veterinärs resa+ all medicin så räkna med ca 6000:- /år
Ett veterinärbesök hemnar sällan under tusenlappen, oavsett hur liten skadan är..

hovslagare bör se över hovarna var 6.e vecka om du inte själv har kunskaper. detta kostar från 300:- för en verkning till 600:- för en skoning. utöver detta behöver du självklart skor om du inte verkat hästen enl barfota metoden. "bruks"skor kostar från ca 20:- /st

vaccination beror på vad du vill vaccinera mot..  rådfråga din veterinär.

du behöver även stolpar+elrep+elaggregat till att bygga en hage.
stolpar som du KÖPER kostar ca 20-30:- st. du lär behöva ca 50 st. elrep finns att få tag i för ca 1kr/m.
ett aggregat kostar från en tusenlapp.

sadel: ca 1500-10 000:- beroende på sort m m..
sele: 1500-10 000:-beroende på sort m m..
huvudlag/träns: 200-500:-beroende på sort m m..
täcke: 500-1000:-beroende på sort m m..
borstar o 1:a hjälpen låda: ca 500:- totalt.

Det är INTE billigt att ha häst och om ekonomin tryter redan nu så kanske du heller ska försöka få låna häst när du behöver en? eller köpa en ihop med en vän som har erfarenhet samt huvudansvaret för hästen o månadskostnaden..
Om man är för "fattig" så finns risken att hästen inte får den omvårdnad den behöver och det är INTE sjysst! jag har själv drömt om häst hela livet men inte haft råd förrän nu då vi själva har stall och mark..
om du har eget hö och egen havre så kommer du ju billigare undan, men diesel till traktorn, utsäde och arbetstimmarna kommer upp i en bra slant iaf.
En häst kostar i inköp från 0:- till oändligt mycket.
men en f.d travare(nordsvensk) bör du kunna få för ca 5000:-
tänk då på att den knappast är inriden/skogskörd då.. du måste alltså utbilda den själv, vilket INTE är en nybörjares jobb..

en utbildad körhäst som är lämpad för arbete på en gård kostar en hel del..

Om du "bara" vill ha en gårdshäst som ska vara trevlig, dra nån kärra ibland o kanske ridas lite så kan en f.d travare vara ett jättebra alternativ. men månadskostnaden blir inte mindre för att du köper en billig häst..

Jag gör egna rundbalar/ köper spån och har egen havre.
mina hästar kostar ca 1500-2000:- /st  i månaden att utfodra å hålla friska. inkl skoning. ( min hovslagare tar 300:-/ skoning)
detta förutsätter att dom är friska såklart..
En av dom fick kolik förra sommaren o var sjuk under en hel helg vilket kostade 8500:- innan hon var frisk. av detta stod försäkringen för 2000 :(

Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig ekonomiskt så att du får ha häst, för oavsett kostnad så är det oerhört mycket värt för själen att ha en varm vän ute i stallet :)

lycka till!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 18 maj-07 kl 13:16 »
Hej!

Vill bara flika in att en f.d. travare INTE är detsamma som en nordsvensk. Ofta kallas de tyvärr felaktigt fortfarande för "nordsvenskar" trots att de heter kallblodstravare sedan rasen delades i kallblodstravare och nordsvensk brukshäst för ett antal decennier sedan.

Skulle inte rekommendera att köpa en f.d. kallblodstravare, i alla fall inte en som gått på travet och/eller inte omskolats till arbetshäst. Har själv just en sådan hemma som jag hoppades kunna köra lite lätt med hemma, men har nu gett upp detta då han är alldeles för het och stressad och förstörd sedan sin tid på banan. Däremot har jag en nordsvensk bruks som jag kör med. Det kan dock såklart finnas jättebra fd travare som kan fungera som arbetshästar, men man bör då ha kunskap för att bedöma detta innan köp!
Självhushåll till nytta och nöje

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 18 maj-07 kl 14:02 »
 ;)
Där ser man  :) jag har en kallblodstravare..Som DESSVÄRRE inte gått på banan. Varför jag tycker att hon är bortskämd och ouppfostrad  ;D
Du Skumme känner ju min Tösen ;)
Har haft flertal kallblodstravare tidigare som har varit travhästar o varit lugna och förståndiga djur.

Så det beror nog på många saker, inte minst vad man tycker... ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan i norr

« Svar #26 skrivet: 18 maj-07 kl 15:17 »
Mitt kallblod är en föredetta travare som idag är en utmärkt arbetshäst. han var stressad och lite "stirrig" de första året, men med en massa jobb å enormt mycket tålamod så är han nu "omvänd" :)
min förra häst var även han en f.d travhäst som inte ens behövde omskolas.. han drog vedklamret och höskrindan som om han aldrig gjort annat..
men det stämmer absolut som "SKUMME" säger att det inte är gammeldags arbetshästar, alltså BRUKS-nordisar som springer omkring på banorna idag.. dom som går på travet är den sortens "nordis" som avlats på snabbhet osv, inte på lugnt temprament & råstyrka. i folkmun kallas dom travarnordis och bruksnordis. men kallblodstravare och nordsvensk brukshäst är väl de korrekta namnen..(eller så finns ännu finare namn :))
Däremot brukar det gå väldigt bra att omskola f.d travhästar, varmblod som kallblod, till både rid&kör-hästar. här i byn finns flera arbetande hästar på gårdarna och ALLA är f.d travare..
Men det kräver kunskap, tålamod och självklart även insikten att inte ALLA hästar går att omforma till det man vill.. det är självklart individuellt hur fort/lätt det går att omutbilda en häst, oavsett vad den tidigare använts som.
Nackdelen med f.d travare är att dom ofta ÄR stressade i början. detta pga ett liv som kretsat runt att komma först.. och har man otur så förblir dom stressade.. men det är ovanligt att man inte kan få bukt med sånt beteende om man har hjälp/kunskap. fast visst händer det! självklart..
Fördelen är att dom är inkörda, ofta även med tung vagn, sk lastvagn.. dessutom är dom i många fall välhanterade och därför lätta att sko, lasta, sela m m..
självklart finns det rötägg inom trav-världen(rätt gott om dom tyvärr) som INTE behandlar sina hästar väl.. en häst som bott hos en sån människa är INGEN lätt sak att hantera sen..
Därför bör man, precis som alltid vid hästköp, kolla upp den tidigare ägaren. bara för att hästen är "billig" så ska men inte strunta i sedvanliga kontroller i samband med köpet.
En annan sak som man måste se upp med när det gäller hästar som jobbats hårt som travare är att dom kan ha förslitnings-skador som man inte hittar hos en unghäst, eller en häst som inte ansträngts en massa tidigare..
men det finns många "nordis-travare" (kallblodiga travhästar från norge, sverige eller finland) som aldrig startats eller på annats sätt körts sönder. dessa har väldigt goda möjligheter att bli jättefina arbetshästar.
Den varmblodiga travaren har dock inte samma potential att bli tex timmerhäst eller liknande. dock kan dom jobba på rätt bra ändå!

lycka till vad det än blir för häst för dig/er!

(å skumme, lycka till med din "travar-nordis"! hoppas ni har kul ihop även om ved-lassen blir lidande ;) å jag säger inte emot dig vad gäller rasernas namn och ändamål enl ras-beskrivning.. menar inte att vara en besserwisser.. men jag ville bara berätta att det iaf bland dom jag känner, oftast gått jättebra att omutbilda dom! )

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 18 maj-07 kl 17:23 »
Jodå, och Tösen är väl ett gott exempel på just en kallblodstravare som kan fungera jättebra som arbetshäst! :D

Och det är klart att en häst som gått på travet får mycket gott med sig som att bli lätthanterad, lättlastad och allmänt väluppfostrad  :D

Är själv uppväxt med travare hemma (iofs varmblodiga sådana) och har absolut inget emot dem, som sagt är de oftast väldigt trevliga hästar!

Men jag tror samtidigt att många av dem kan innebära en besvikelse om man som nybörjare köper dem i tron att utan mycket jobb kunna använda dem fullt ut som brukshästar...

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 18 maj-07 kl 17:30 »
Jo, jag tror också att det kan gå med mycket jobb. Men det kan kräva mycket tid och tålamod! Min valack har jag nu haft i 2 år, han är 21 år i år och jag har verkligen försökt...när han var själv hemma när 3-åringen var på inkörning red vi och körde utan problem, men innan dess och efter går det knappt att få kontakt med honom när vi är ute, det enda som existerar i hans hjärna är hur han snabbast ska kunna vända på en femöring och trava fortast möjligt hemåt...och en sådan häst vill jag varken köra med på vägen eller i skogen...dessutom är han livrädd för linor.

Så står man som nybörjare inför att köpa sin första arbetshäst tycker jag att man ska vara väldigt noggrann och om man själv saknar kunskap försöka att ta hjälp av någon kunnig vän som kan bedöma vilka erfarenheter och vilken potential hästen ifråga har....givetvis handlar det mycket om individen snarare än rasen också! Men faktum är att det finns många fd travare på marknaden som folk gärna vill bli av med så det kan ju finnas skäl att inte köpa första bästa i alla fall!

Sedan var det inte min mening att vara besserwisser angående rasbeteckningarna, är väl bara lite frustrerad efter att under en längre tid ha svarat på x antal annonser om "nordisar" eller "nordsvenskar" som i själva verket har visat sig vara just kallblodstravare....  ;)

Mitt kallblod är en föredetta travare som idag är en utmärkt arbetshäst. han var stressad och lite "stirrig" de första året, men med en massa jobb å enormt mycket tålamod så är han nu "omvänd" :)
min förra häst var även han en f.d travhäst som inte ens behövde omskolas.. han drog vedklamret och höskrindan som om han aldrig gjort annat..
men det stämmer absolut som "SKUMME" säger att det inte är gammeldags arbetshästar, alltså BRUKS-nordisar som springer omkring på banorna idag.. dom som går på travet är den sortens "nordis" som avlats på snabbhet osv, inte på lugnt temprament & råstyrka. i folkmun kallas dom travarnordis och bruksnordis. men kallblodstravare och nordsvensk brukshäst är väl de korrekta namnen..(eller så finns ännu finare namn :))
Däremot brukar det gå väldigt bra att omskola f.d travhästar, varmblod som kallblod, till både rid&kör-hästar. här i byn finns flera arbetande hästar på gårdarna och ALLA är f.d travare..
Men det kräver kunskap, tålamod och självklart även insikten att inte ALLA hästar går att omforma till det man vill.. det är självklart individuellt hur fort/lätt det går att omutbilda en häst, oavsett vad den tidigare använts som.
Nackdelen med f.d travare är att dom ofta ÄR stressade i början. detta pga ett liv som kretsat runt att komma först.. och har man otur så förblir dom stressade.. men det är ovanligt att man inte kan få bukt med sånt beteende om man har hjälp/kunskap. fast visst händer det! självklart..
Fördelen är att dom är inkörda, ofta även med tung vagn, sk lastvagn.. dessutom är dom i många fall välhanterade och därför lätta att sko, lasta, sela m m..
självklart finns det rötägg inom trav-världen(rätt gott om dom tyvärr) som INTE behandlar sina hästar väl.. en häst som bott hos en sån människa är INGEN lätt sak att hantera sen..
Därför bör man, precis som alltid vid hästköp, kolla upp den tidigare ägaren. bara för att hästen är "billig" så ska men inte strunta i sedvanliga kontroller i samband med köpet.
En annan sak som man måste se upp med när det gäller hästar som jobbats hårt som travare är att dom kan ha förslitnings-skador som man inte hittar hos en unghäst, eller en häst som inte ansträngts en massa tidigare..
men det finns många "nordis-travare" (kallblodiga travhästar från norge, sverige eller finland) som aldrig startats eller på annats sätt körts sönder. dessa har väldigt goda möjligheter att bli jättefina arbetshästar.
Den varmblodiga travaren har dock inte samma potential att bli tex timmerhäst eller liknande. dock kan dom jobba på rätt bra ändå!

lycka till vad det än blir för häst för dig/er!

(å skumme, lycka till med din "travar-nordis"! hoppas ni har kul ihop även om ved-lassen blir lidande ;) å jag säger inte emot dig vad gäller rasernas namn och ändamål enl ras-beskrivning.. menar inte att vara en besserwisser.. men jag ville bara berätta att det iaf bland dom jag känner, oftast gått jättebra att omutbilda dom! )

« Senast ändrad: 18 maj-07 kl 17:31 av Skumme »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 18 maj-07 kl 17:54 »
Det är riktigt Skumme!
Men det är lika mycket tvärtom. Jag har sprungit på många exempel på bruksnordisar som folk köpt för dom har nån romantisk bild av att köra i skogen eller ser farmors gamla trilla rullandes på söndagspromenaden o så skaffar dom en 3-4 årig "arbetshäst" som knappt är inkörd eller riden o så skiter sig alltihop.... En nordis som inte har fått lärt sig är inte att leka med. I det läget är nog en inkörd travare att föredra....
Men vi kan nog alla vara överens om att en erfaren häst ihop med en oerfaren ägare är bästa kombinationen oavsett sort.
O så är det viktigt att få hjälp med att välja häst om man inte varit med förut själv. Det är OVÄRDELIGT!

Just kallblodstravare är det inte vanligt att man slänger iväg halvgratis för att man vill bli av med dom, jag letade länge för att få tag i en till ett rimligt pris! O då är jag "infödd" i travsporten o trodde mig ha gräddfil till en f.d. travare.. :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan i norr

« Svar #30 skrivet: 18 maj-07 kl 19:28 »
nä det har du helt rätt i tessmoliis! asså kallbloden från banan har verkligen blivit mycke dyrare!! dom används ju flitigt till akademisk ridning och det har dragit upp priset från gratis till typ 15 000:- för en oinriden direktfrånbanan-häst.. men här i skellefteåtrakterna har priserna inte hunnit stiga så mycket än ;)
jag betalade 4000:- för min förra häst och 0:- för min nuvarande..

när det gäller vad hästar kan utbildas till och inte så hänger det väl till 99% på människan som utbildar den, så tror jag iaf..men sen finns det ju även hästar som verkligen har fobier tex mot linor, ljud, hundar, bilar mm.. såna ÄR inte lätta att ta itu med, särskilt om dom hunnit bli lite äldre.. kanske man ska som Skumme då acceptera att ens häst inte klarar det å sen helt sonika låta bli att köra i skog å mark å även vägar med tunga vagnar då.. det visar ju på att man har hästvett och inte tycker att vilken häst som helst ska klara vad som helst bara för att den har en viss ras.. så jag tycker inte att du är en besserwisser Skumme, jag tycker att du verkar vettig :) du får inte tro nåt annat :)

när det kommer till vem som bör ha vilken häst så SJÄLVKLART ska man ha tillgång till ENORMT med hjälp om man är oerfaren. det saknar betydelse vilken häst man har om man inte vet vad man gör.. erfarenhet eller massor mad hjälp och utbildning på vägen är livsviktigt! speciellt om man tänker utbilda en unghäst eller omforma en häst.. det är oerhört lätt att skada både sig och hästen om man inte vet vad man gör..
men en välkörd f.d travare med bra temprament som säljs av en vettig och duktig människa är inte helt fel som 1:a häst.. tvärtom!
detta förutsatt att man verkligen VET att hästen ÄR sån och inte bara köper den via annons där det står: "snäll häst säljes".
sen bör men väl undvíka "lovade 2-åring under inkörning" o dyl om man vill ha en stabil häst som vet vad den ska göra mellan skacklorna..

Ibland får man en prövotid med hästen, vilket kan vara bra hur erfaren man än är..

Mitt råd till den som ska köpa häst är, förutom att man bör ha den ekonomi och kunskap som krävs:

Ta med en ännu mer erfaren hästmänniska än du själv när du åker runt och tittar. det är alltid lättare när man är två som kan diskutera allt..

Be att få se hästen i arbete när någon annan kör/rider.

Be att själv få provrida/provköra medan din följeslagare tittar på.

Köp inte unghäst om du inte har många års erfarenhet.

Köp inte hästar med "läkta skador" om du tänkt arbeta med hästen. såna skador går ofta upp om man anstränger hästen.. dock kan en utläkt skadad häst passa utmärkt som promenadhäst & skogsmulle.

Köp inte häst alls om du inte har tillgång till hästkompisar till den.

Se till att veterinärbesikta hästen innan köp.

Om du får ta hem hästen på prov, skriv ett giltigt kontrakt med de villkor som gäller under prövotiden.

Köp med hjärna mer än med hjärta.. självklart ska du känna för hästen, men köp inte en häst för att den är söt eller för att du tycker synd om den för att den verkar ha en dålig ägare eller så..

Bry dig inte så mycket om rasen som om vad hästen kan och har utbildning för..

om du känner dig osäker eller om något verkar skumt, så stå över köpet.

sist men inte minst: stressa inte när du ska köpa häst.. du ska leva och arbeta med din nya vän i förhoppningsvis många år, så låt det ta den tid det tar att hitta den vännen.. det kommer att löna sig..

lycka till!

buschiq

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 20 maj-07 kl 10:01 »
Nu måste jag skrika till lite...

Jag hoppas verkligen inte att du tänkt ha din häst att gå ensam utan hästkompis???
Får är definitivt inte tillräckligt sällskap. De flesta hästar ( det finns undantag, men det vet du aldrig innan du köpt den ) blir deppade, bråkiga eller mår allmänt dåligt utan sällskap. Hästen kan bli mkt svårhanterlig om du har otur och en nordsvensk som inte vill är stark!

En häst vilar när någon i flocken håller vakt, så en ensam häst får inte vila på ett bra sätt.
En häst som går med kor kan bli oerhört stressad eftersom de gärna ligger hela flocken och vilar medan hästen oavbrutet står på vakt. Jag vet ett par hästar som mått mkt dåligt i den situationen. Undantag finns förstås, men jag skulle inte välja den lösningen.

När du köper sele bör du inte gå efter pris för väljer du det billigaste du hittar får du en häst med skav och saker som kanske går sönder i farliga situationer. Tänk dig att hästen skyggar för något och du håller emot - då spricker en söm och hästen kommer lös. Du kan stå med en mkt saftig veterinärräkning efter en sån händelse om du har otur. En bra sele ( antar att du letar loksele ) går på minst 5000:- Här är tips på en sida du kan kika på. http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewCat&catId=34

Att ha häst är underbart, men det kräver kunskap, pengar och tid. Att köpa en häst och låta den få jobba i jordbruk eller skogsbruk är en jättebra idé, hästar som får komma till nytta mår allt som oftast väldigt bra, bara det blir regelbundet så de inte får träningsvärk efter varje tillfälle  ;) Kanske varva med ridning så hästen får nyttja olika muskelgrupper? Eller köra med vagn också?
Lycka till i alla fall!
mvh Buschiq

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 maj-07 kl 11:45 »
Skrik på du och hitta på katastrofscenarior som inte existerar. Blev så trött av din första mening att jag inte orkar läsa resten.

buschiq

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 20 maj-07 kl 13:26 »
Jag menar på inget vis att vara otrevlig - men det är bättre att tänka innan än ångra sig efteråt...

Nu vet jag inte vad du vänder dig emot, ensamhäst eller selen, men jag pratar bara av erfarenhet, inte för att det är roligt att måla upp olyckscenarion som absolut aldrig händer.

Jag hoppas verkligen du får roligt med din häst, den är ju ens vän och inte bara arbetsredskap, så har du bara hästintresset och tiden kommer det säkert att gå jättebra.

Mvh Buschiq

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 maj-07 kl 13:35 »
Jag blev lite trött av svaren på den här tråden. Många utgår ifrån att jag inte vet något alls om hästar, kommer skaffa en utan att noga tänka igenom allt och dessutom att jag ska göra det redan imorgon. Känns tråkigt att ens kunskap och omtänksamhet och djuren underskattas.

buschiq

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 20 maj-07 kl 14:31 »
Ett tips kan ju vara att se om du hittar medryttare eller delägare som är intresserade av att rida eller köra hästen "off-season", alltså att du har första tjing när så krävs för bruket men att de rider/kör övrig tid. Sen kan man ju se vem som använder hästen mest - vilket säkert blir medryttaren och så kan man dela kostnaderna efter det.
Då kan du få ner kostnaderna och ändå ha en häst i god form när du behöver.

Jo, att jag tog upp ensamhästen var bara för att jag tyckte det ingick i kostnadskalkylen. Men kanske du kan ordna någon lösdrift hemma och ta en inhyrning? Lite inkomst där så bär din häst sig nästan själv. ( inte helt, men i alla fall ) Men det hänger ju på att du är hemma och kan fodra lunch förstå, vintertid. Finns ingen mark i närheten som du kan arrendera som sommarbete? Vintertid behövs inte så stora hagar, bara de är väldränerade.
Men nu spånar jag bara... Du får ursäkta....

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 maj-07 kl 16:50 »
Jo, i kostnadskalkylen är det en häst. Men det betyder ju inte att den inte kan gå med andras hästar. Men men, det blir så lätt missuppfattningar när man skriver, vi struntar i det. Om du kollar längre bak i tråden så ser du att jag behöver sex delägare på hästen för att hå råd. Så hela grejen ligger på is tills jag vet hur jag ska tjäna mer pengar.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #37 skrivet: 21 maj-07 kl 19:56 »
Lollo!
Ska jag lasta mina pållar och komma hem till dig ;D Du har väl hagen klar dessutom :)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 21 maj-07 kl 20:45 »
Å du e snäll! Nejdu, här är ingen hage.. knappt fåren får nån. Näär ska jag bli rik!? Jag ska försöka göra ett ryck å hälsa på dig snart. Hör av mig!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #39 skrivet: 23 maj-07 kl 12:25 »
Kommer du snart kan du få se en liten bebistjur  ;D och smaka kalvdans om jag får till receptet ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser