Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad att hålla brukshäst?  (läst 9489 gånger)

louise

• Gäst
Kostnad att hålla brukshäst?
« skrivet: 02 maj-07 kl 12:38 »
Min plan är att driva jordbruket med häst och funderar nu på vad det kostar/år med häst. Foder, skor osv, nån som kan ge råd? En Nordsvensk hade jag tänkt mig.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 12:39 av Lollo »

ardennervän

• www.backagard.net
Re:Kostnad att hålla brukshäst?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-07 kl 13:46 »
Det beror ju på hur gården ser ut. Alltså om du kan få foder och bete på gården. Vad det gäller skor så beror det på hästens hovar. jag har inte skor på någon av mina hästar trots att dom arbetar ganska hårt året runt, det krävs så klart lite arbete med att fila och hålla efter dom men det kan du säkert lära dig. Avmaskning och veterinärvård, veterinärvården brukar på en nordsvensk inte vara så hög då det är en "frisk" ras, men man behöver ju dock vaccinering och avmaskning. Du måste också ha en sele, redskap för alla olika arbeten du skall utföra, inköp av häst häststängsel osv. I början kan det bli rätt dyrt men i längden kan man få det att till och med löna sig beroende på vad man utför för typ av arbete och vad det är värt. Hemma hos mig går hästarna med vinst varje år och då är det två av fem som arbetar, tidigare bara en. Så mitt råd till dig är tveka inte även om det låter jobbigt. det finns ingenting på jorden som kan ge en människa större frid i sinnet än hårt arbete tillsammans med en häst. Och du, hör gärna av dig om du behöver hjälp.

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 18:11 »
Det beror på hästen. Mitt råd är att skaffa en bra försäkring, dock inte Agria - de är hysteriskt dåliga och ohjälpsamma om hästen väl blir sjuk! Försäkringen är glud värd om olyckan väl är framme. Till exempel: min hoppehäst rullade på en sten i hagen och fick ett förskjutet bäckenben. Sannoliken för sådana saker är liten men man måste ha med extra utrymme för vetrinärskostnader i budgeten.

Sedan är det ju som sagt hovslagare, torv (en nordis kanske bara står inne under vinternätter men ändå), vaccinationer, träckprover, höanalys för foderstat, foder, ev mineraler, ect.

Om du inte kan köra skulle jag rekommendera att ta några tömkörningslektioner. Tro mig, det är mycket svårare än vad det ser ut! Vad gäller utrustning till tömkörningen så köp inte något billigt krafs utan köp the real deal från början. Jag trodde jag kunde komma undan med det billigare men det blev bara dyrare så jag var tvungen att kassera och köpa nytt.

Om du har egen gård så slipper du ju i alla fall att betala för stallplats och liknande.  :)

Lycka till!
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 19:08 »
Tack tack för fina råd! Nu skulle jag behöva lite konkreta priser på allt ni räknar upp. Och hur mycket foder går det åt per år? Så kan jag räkna på det också.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 19:15 av Lollo »

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 02 maj-07 kl 20:25 »
Tack tack för fina råd! Nu skulle jag behöva lite konkreta priser på allt ni räknar upp. Och hur mycket foder går det åt per år? Så kan jag räkna på det också.

Hur mycket foder som går åt kan variera från år till år, beroende på kvaliteten på höet! ANALYSERA  HÖET!!! Det är definitivt vär pengarna att veta vad man ger hästen så att den håller sig frisk, välmusklad och i god kondition! Har man obalans på värdena kan man få komplettera en hel del med diverse "kraftfoder" och tillskott. Den viktigaste balansen är enligt min erfarenhet den mellan energi och protein. Där har du nog en fördel som bor söderöver. Här i norrbotten där vi har ljus dygnet om på sommaren tenderar värdena att ligga väldigt högt i energi, och lågt i protein (har hört ryktas att "norrlandshö är eftertraktat av de som har högpresterande tävlingshästar). Min häst tappade muskler, blev lönnfet (han som alltid varit på gränsen till mager) och fick ont i ryggen för minsta ansträngning. Det tog ett tag, men sen när vi fick analysresultaten så var det glasklart! Han kunde ju inte behålla musklerna när han inte fick det protein han behövde! Jag gissar att det även var därför han fick ont såfort han tog i.. Nu är han inte nordis, utan halvblod, och av den känsligare typen. Men med den erfarenheten i bagaget så inser jag att sådan obalans inte kan vara bra för någon häst, även om problemen syns tydligare på vissa individer.

Så detta med foderkostnader kan vara lite lurigt att beräkna. Det beror först och främst på höets värden. Sen spelar det ju in vilken typ av häst man har, och vilken typ av arbete den utför. Jag tycker mig se att de allra flesta grovt överskattar hur mycket deras häst arbetar. Det är ytterst få hästar idag som utför mer än lätt arbete. Det bästa tips jag kan ge dig är att kolla med slu. De har broshyrer man kan beställa. En mycket bra av Kristina Planck, minns ej vad den heter, men den innehåller i princip allt man behöver veta. Från hur man tolkar analysvärden, vad man komplettera med om värdena inte är tillfredställande, hur man räknar på olika foderstater, vad olika typer av hästar behöver för olika grader av arbete mm. Utfodringen spelar större roll för hästens välbefinnande än många tror!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-07 kl 20:41 »
Men mellan tummen å pekfingret?!

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 02 maj-07 kl 21:02 »
Tja.. vad kan hö kosta? Dryga två kr/kg kanske man kan hitta (har alltid haft häst ihop med min mor, så det är hon som stått för den biten.. :-[). Räkna med minst 8 kg torrsubstans per dag. Vad ts ligger på ser du i analysen. För mina hästar (halvblod på ca 500-600 kg) har det gått.. ehh ca nio-tio kg torrhö, eller ca tolv kg hösilage (hösilage=lägre ts-halt). Köper du hö tror jag att det är rimligt att räkna med minst 500 kr/ månad för hö. Då kan man ju räkna bort betessäsongen förståss. Denna vinter har mina hästar haft så pass höga värden att de knappt fått nåt kraftfoder alls. Pyttelite bara, plus lite morötter för "skrammel i krubban" ;)! Men de vintrar när det varit dålig balans på höet så har kraftfoderkostnaden varit en post att räkna med. Då det förvår del har varit problem med för lite protein, och för mycket energi har det blivit luzernpellets som varit grunden, och sedan soja för att ytterligare få upp proteinmängden. Luzern är ett bra tillskott eftersom att det ändå kategoriseras som grovfoder, och därmed är lämpligare fär hästar. Men det kan rubba calcium/fosforbalansen istället, då det innehåller mycket kalcium. Vi har då haft ett mineralfoder som innehåller mer fosfor, men det kan vara lite knepigt om man måste ge stora givor.. Mitt tips är att du beställer broshyren, kollar upp ungefär näringsbehov i vila. Sedan lägger man till för hur mycket hästen arbetar. Kolla runt lite vad bönderna i din närhet tar för kilopris på hö. Har du lagringsmöjlighet? Då är mycket vunnet! Kanske inte i pengar, men i sparad stress över högubbar som sålt det man blivit lovad.. Det finns roligare saker än att stå utan hö fram mot vårkanten då värsta skithöet drar iväg i pris >:(. Och, som någon skrivit, kan du ta in eget hö? Höet är grunden i hästhållning. Det är svårt att komma ifrån.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-07 kl 21:18 »
Jag har en granne som producerar "hästhö" som jag fått för mig har bra kvalitet. Dyr är han, 2,25/kg tar han. Sen är min tanke inte att jag ska ha hästen själv, utan dela den med någon. Jag kan inte sysselsätta den på heltid. Därför tänkte jag inte heller att den skulle gå på mina marker eller att höet ska komma därifrån. Den lilla mark jag har tänkte jag ha till fårens bete och hö som är lämpligt för dem.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 21:20 av Lollo »

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 02 maj-07 kl 21:25 »
Då tippar jag att själva uppstallningen blir betydligt dyrare. Det kostar att hyra in hästen hos någon annan. Hur mycket beroende på hur mycket arbete du själv gör. Men känns det verkligen motiverat att lägga en massa tid och arbete hos någon annan, även om det rör din egen häst? En av anledningarna att jag vill ha en gård är just att kunna ha häst utan att bli helt ruinerad! För mig stårhästen på nöjeskontot, jag räknar med utgifter. Skulle pållen kunna bringa in nån krona så är det plus förståss, men inget jag räknar med ;)! Men har man en duktig körhäst finns ju chansen att dra in nån krona på att körabrudpar och liknande!

Ps, 2,25 kr/kg är inte såå farligt, om höet är bra! Kom ihåg att den hygieniska kvaliten är minskt lika viktigt som näringen..
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 21:27 av drömmare »

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 maj-07 kl 21:34 »
Nej, jag ska inte stalla upp den hos nån annan. Tanken är att vi ska vara delägare rakt av och dela kostnaderna exakt lika.

Nöjeskonto har jag tyvärr inget, det är jag alldeles för fattig för.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 21:36 av Lollo »

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 02 maj-07 kl 21:48 »
Nu blir jag nyfiken! Inte på din mark, och ändå inte hos någon annan? Tänkte du dig nåt åt halvfodervärd? Men ang detta med nöjeskonto. Hur trevligt det än är så är det inte helt billigt med häst. Beror ju också lite på dina förkunskaper. Men vill du ha en utbildad häst så kostar det en del i inköp, och utrustningen är inte heller billig. Och här kommer fler erfarenheter, var ytterst noga med att utrustningen passar!! De skador som dåligt passande utrustning kan orsaka är inte roliga, inte billiga, men det värsta är ändå alla hästar som får lida av detta utan att ägarna förstår!! Får följdskador, förslitningar och tillslut blir utdömda av veterinär och slaktade med en fet försäkringspremie till ägaren >:(. Ursäkta ot, men det är ett ämne som upprör mig. Och även om man är noga, även om man tar hjälp inom de områden man själv inte är så kunnig så kan det gå på tok ändå! Det är tyvärr inte alla som kan så mycket som de vill påskina.. :-\ Men det var väl någon i tråden som fick hästarna att gå med visnt. Vore intressant att höra mer om hur!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 maj-07 kl 22:09 »
Jag skulle definitivt tycka att det var för dyrt med häst om vi inte kunde så mycket själva. Typ skoning o sånt. O eget stall o eget hö.

Nu är det inte så att vi "spar" på utgifter genom att mickla själva utan det är vårt yrke att kunna det mesta. Det är OSS många anlitar för hjälp istället.

Jag tycker inte heller man ska snåla, det blir dyrt i slutändan om man inte vad man håller på med!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 maj-07 kl 18:14 »
Ja men om vi fortsätter lite med det jag frågade om.. Vad kostar skor, försäkring, selar osv.

Med min snabbräkning har jag kommit fram till att vi måste vara 4-6 delägare för att det ska löna sig.

Vildvittra

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 03 maj-07 kl 21:40 »
Ja men om vi fortsätter lite med det jag frågade om.. Vad kostar skor, försäkring, selar osv.

Med min snabbräkning har jag kommit fram till att vi måste vara 4-6 delägare för att det ska löna sig.

Nu måste jag lägga mig i lite efter att ha läst tråden. Om du måste ha 4-6 delägare för att klara av att hålla en häst (och köpa in den) och enbart har den för att den ska "löna sig" alt. bära sin egen kostnad så tror jag du är rätt så fel ute. Köp en gammal traktor istället.

/Vildvittra

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 maj-07 kl 11:43 »
Nej, jag har den inte bara av det skälet. Men jag redovisar inte alla tankar och känslor här.

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 04 maj-07 kl 14:02 »
Oavsett känslor så tror jag att det är ganska svårt i praktiken att skaffa häst med 4 - 6 delägare. Det tycks vara nog så svårt om det är två.. Meningsskiljaktigheter uppstår alltför lätt..

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 maj-07 kl 14:39 »
Det kan det definitivt göra. Jag blev ju något bekymrad när jag kom fram till det stora antalet..

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 04 maj-07 kl 15:07 »
Du har inte möjlighet att ha hästen på egen mark? Det blir nog betydligt billigare. Då kan man ju hyra ut en stallplats, och då både få nån krona plus sällskap till den egna. Hur mycket du kan ta betalt beror ju på var du bor, och hur efterfrågan är just där.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 maj-07 kl 15:49 »
Det är väl knappast stallplatsen som är det dyra om man delar på hästen. Fodret, skoningen osv är samma kostnad ändå. Jag kan inte betala för mer än max 25 % av kostnaden för en häst, och då har jag räknat gratis stall och bete. Jag har inga pengar. Jag trodde folk förstod det på den här sidan..

Vildvittra

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 04 maj-07 kl 18:11 »
Det är väl knappast stallplatsen som är det dyra om man delar på hästen. Fodret, skoningen osv är samma kostnad ändå. Jag kan inte betala för mer än max 25 % av kostnaden för en häst, och då har jag räknat gratis stall och bete. Jag har inga pengar. Jag trodde folk förstod det på den här sidan..

Ett alternativ är ju att du blir fodervärd till en häst vars ägare inte har tid med den. Tror dock inte det är så lätt om man ska vara en massa fodervärdar, utan de flesta vill nog helst låna ut till en person som är ensam ansvarig. Men har man inga pengar alls så är nog inte häst det mest optimala djuret att skaffa. De kan kosta ganska lite om de är friska och lättfödda (som mina). Eller massor om de blir sjuka, kräver mycket mat etc. Och detta kan man ju sällan förutse. Det enda som är säkert är att de kostar. Framför allt i inköp.
Även försäkrade hästar kan bli väldigt dyra om de blir sjuka eller skadade. Och blir det ett dåligt höår så blir maten dyrare och man måste ofta komplettera med kraftfoder, särskilt till hårt arbetande hästar.

Tyvärr bör du nog vänta på lite bättre ekonomi innan du funderar på häst. Under tiden kanske du kan få hjälpa någon att sköta en häst för att lära dig mer om hästar i allmänhet och körning/jordbruksarbete med häst i synnerhet. Har du tur får du sen låna hästen att använda i ditt jordbruk.

Vildvittra

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
Alexn72

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser