Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Väldigt elak höna (Video)  (läst 3584 gånger)

chal

• -
Väldigt elak höna (Video)
« skrivet: 08 mar-17 kl 00:23 »
Hej!

länk till video: https://vimeo.com/207375972
Ljuset i videon är lite dåligt pga värmelampan.

Köpte dagsgamla kycklingar förra året, blev kvar med 5st hönor (har ingen tupp). Dock tog räven 2 i slutet på sommaren så har bara 3st kvar nu.

Ena hönan, den minsta av dom har lagt sig och ruvat på obefruktade ägg en period under vintern. Trots att jag avbrutit ruvningen 2ggr så har det bara gått en vecka så har hon legat där igen. Så med tanke på bortfallet i somras fixade jag 4st befruktade ägg från far mins gård.

När hönan hade legat några dagar märkte jag av att den svarta var rätt elak på henne, skulle upp och knuffa undan och pickade en hel del. Det blev värre med tiden och sedan hade hon sönder två ägg när hon en dag lyckats knuffa ut ruvande hönan ur redet. Ett av äggen hade ett levande foster 16-17 dagar in i ruvningen. Tidigare har det aldrig varit något problem, dom har alltid hängt ihop och fungerat bra ihop.

När väl kycklingarna kom blev hon ännu drygare på hönsmamman, så jag satt mamman och kycklingarna bakom galler en vecka. Släppte sedan ut dom successivt under min övervakning med dom andra två och det gick bra när jag var där. Däremot när jag lämnade kikade jag på kameran och såg att hon var på dom en del. Tänkte att det lär väl ge sig med tiden, att hon bara vill sätta sig i ställning mot hönsmamman och kycklingarna.

Så i söndags när jag kom ut satt dom tryckt i ett hörn, som syns i slutet på videon. Lyfte då upp en kyckling som annars brukar streta emot när jag tar upp dom som var hela slut och somnade i min hand. Blev då lite fundersam och gick in och kollade på inspelningen och fick se det ni ser i videon. Gick även igenom lite video från dagarna innan och det här var ju inte direkt en isolerad händelse.

Min spontana reaktion var att hämta yxan. Men isolerade istället den elaka hönan på annan plats tills ikväll, men när jag släppte ihop dom var hon på dom direkt igen.

dom har tillgång till vatten, mat obg i två matskålar och utspritt på golvet. får rester av frukt och mat varje dag. tillgång att gå ut på ca 25kvm varje dag. hönshus drygt 5kvm.

Förslag?

karsan

• Södermanland
SV: Väldigt elak höna (Video)
« Svar #1 skrivet: 08 mar-17 kl 09:31 »
hönsgryta

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 mar-17 kl 09:36 »
Det verkar vara en ihärdighöna på att mobbas.
O andra sidan verkar inte hönsmamman så försvarsinriktad. men min röst ligger på grytan för mobbaren

chal

• -
« Svar #3 skrivet: 08 mar-17 kl 10:39 »
Det verkar vara en ihärdighöna på att mobbas.
O andra sidan verkar inte hönsmamman så försvarsinriktad. men min röst ligger på grytan för mobbaren

Hon har försvarat sig lite ibland, men känns som om är mer mån om sina små än sig själv och försöker få dom under sina vingar när dom blir attackerade.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-17 kl 13:15 »
Du har två alternativ. Yxan för mobbaren.  Eller att du helt separerar mor och barn från de andra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

chal

• -
« Svar #5 skrivet: 08 mar-17 kl 14:03 »
Du har två alternativ. Yxan för mobbaren.  Eller att du helt separerar mor och barn från de andra.

Ja det känns som att jag får ta bort mobbaren. För det känns fel att "straffa" hönsmamman genom att isolera henne för mobbarens beteende. Har läst en del mestadels amerikanska sidor om att isolera mobbaren från gruppen under ca en vecka. Verkar dock inte fungera för alla, och jag har ju testat isolera mobbaren 3 dygn utan resultat. även hönsmamman med kycklingar har varit separerade en vecka. Så är lite kluven, men det lutar att mobbaren får lämna permanent.

Hon sitter isolerad tills dess i alla fall...

Alexn72

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 mar-17 kl 14:59 »
Ja det känns som att jag får ta bort mobbaren. För det känns fel att "straffa" hönsmamman genom att isolera henne för mobbarens beteende. Har läst en del mestadels amerikanska sidor om att isolera mobbaren från gruppen under ca en vecka. Verkar dock inte fungera för alla, och jag har ju testat isolera mobbaren 3 dygn utan resultat. även hönsmamman med kycklingar har varit separerade en vecka. Så är lite kluven, men det lutar att mobbaren får lämna permanent.

Hon sitter isolerad tills dess i alla fall...

Jag skulle börja med att isolera mobbaren och kolla så allt verkar lugnt i huset under några dagar, är de det så gryta med mobbaren

chal

• -
« Svar #7 skrivet: 08 mar-17 kl 15:40 »
Jag skulle börja med att isolera mobbaren och kolla så allt verkar lugnt i huset under några dagar, är de det så gryta med mobbaren

Ja hon får sitta avskild ett tag nu. Tror dock att jag ska göra ett försök att sätta in henne i huset igen om ca 5-7 dagar under uppsikt. Vill inte ta bort henne utan att försöka lite mer.. Men lär väl förbereda barnen på att det kanske blir att vi måste ta livet av den.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-17 kl 21:32 »
Tråden rensad  (:)

chal

• -
« Svar #9 skrivet: 08 mar-17 kl 22:19 »

annepanna

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 05 apr-17 kl 15:09 »
Ett alternativ kan vara att ge bort mobbaren / byta höna med någon. Jag fick en höna av grannen eftersom hon var elak mot kycklingar. Hos mig har hon bara gått med vuxna djur och det har funkat utmärkt.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 06 apr-17 kl 22:51 »
Usch vad det gör ont i hjärtat att se. Hon är ju super elak mot både mamman och kycklingarna.  Hade gjort gryta på henne i ett nafs 😢

Postat med Alternativ.nu´s app

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
Lugnt vatten, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser