Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frigående hönor och odlingar!  (läst 5802 gånger)

phutte

• Gäst
Frigående hönor och odlingar!
« skrivet: 02 maj-07 kl 08:33 »
Hej Alla Ni som har frigående hönor OCH odlingar!
Jag går i tankarna på att sätta upp en trädgärdsgård runt mitt lilla odlingsland, för att skydda det från de glupska hönorna... :-) Det skulle väl inte bli nåt 100% skydd men väl ett litet hinder..!
Hur har Ni gjort??!
Går det kanske att klara sig utan nånting alls? [Fast det är ju rätt gulligt med en gärdsgård.. :-)]
Ja, lite tips, råd, ideer å tankar vore finfint!
Detta är min första säsong med hönor! :-)
Ha det fint!

Sommartorparn

Re:Frigående hönor och odlingar!
« Svar #1 skrivet: 02 maj-07 kl 08:42 »
Jag har bott en del på sydtyska landsbygden och där är det vanligt med frigående höns. Traditionellt sett har man en "Bauerngarten", ett inhägnat blom- och trädgårdsland med staket och grind. Det ser så mysigt ut. Även förr i tiden i Sverige, på tidig medeltid, var det odlingarna som inhägnades, medan djuren gick fritt och betade mellan åkrar och trädgårdsland.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 08:43 »
Jag stänger helt brutalt in mina hönor i hönsgården under maj, juni och juli. Men jag kan också tänka mig att stängsla  runt vissa köxland och vill också vet hur kraftigt och hur högt stängsel måste vara för att fungera.

Tedarix

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 08:57 »
Hej!
Jag har alltid haft mina höns gående fritt och bestämde mej redan från början att det är bättre att stänga in landen istället för hönsen och då har jag provat olika varianter.  :)

Det fungerar inte att vara utan staket om man nu inte vill ha hönsen sprättande i landen. Eftersom man håller på och räfsar o rensar i landen så blir jorden alldeles perfekt lucker för hönsen att bada i så dom kommer att leta sej dit även om dom inte är ute efter en matbit.  :P
Det som jag har kommit fram till fungerar bäst är ett 60 cm kyckling eller hönsnät. Då kan man med lätthet kliva över själv men hönsen hålls utanför så länge dom inte lär sej att flyga över. Man kan ju förstås ha ett 90 cm nät för att göra det svårare för hönsen att komma på det men då försvårar man för sej själv också.  ::)
Dessutom måste man ha en grind för att komma igenom då och då måste den vara gjord på så vis att den inte kan fungera som landningsplats för en galande tupp som sen flyger över och lockar med sej resten av flocken.

Det sämsta staket man kan ha är alltså ett som består av liggande stolpar eller plankor för då sätter sej hönsen med lätthet på det och flyger över till andra sidan. Samma sak gäller om det är täta stående stolpar.  Trots att man kan ha nät mellan stolparna så dom inte kryper emellan så kan dom alltså lätt ta sej över. :-\
En gärdsgård kan ju vara snygg att titta på men jag skulle inte rekommendera en sån för att hålla höns ute.  ;)

Lycka till!
/Tedarix
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 08:58 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 02 maj-07 kl 09:00 »
Det är jättetrevligt med stängsel runt trädgårdslanden, men det funkar bara för större djur. Hönsen tränger sig igenom, flyger över (jag måste ha tak på hönsgården) eller tar sig in på nåt annat sätt.

En liten stunds hönsakrafsande och odlingen är spolierad >:(.
Nej, hönsen får hållas i hönsgården under April t.o.m. slutet på Juni, eller då jag plockat de bär jag vill ha.
I gengäld får de allt ogräsrens som jag befriar odlingarna ifrån.

Däremot har jag stängslat runt odlingarna som en extra säkerhet mot löskomna får, getter, kor o hästar (och hundar som vill ta en genare väg).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

phutte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-07 kl 09:02 »
Wow! Tack för era supersnabba svar!     :D
Jo, det där med 'bauerngarten' [eller vad det hette] låter verkligen mysigt! Vad för staket var det dom brukade ha? Å hur högt??
Än så länge är inte mitt trädgårdsland så stort så att sätta upp en gärdsgård vore inte alls ett hopplöst projekt!  :)
Jo, att stänga in dom i hönsgården vore ju oxå en lösning.. men jag har ingen hönsgård heller! Från början var min tanke att bygga en hönsgård å ha dom där för jämnan mer eller mindre [ jag var så rädd för räven] men så blev det inte så.
Å nu vistas dom aldrig där nere där hönsgården skulle blitt utan spatserar bara omkring i trädgården! Så mysigt!  :) Å än har vi inte sett till nån räv heller!  :) Tack å lov!

phutte

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 maj-07 kl 09:10 »
Hej Tedarix!
Ajdå! Så min ide med med en trägärdsgård var inte så bra alltså!  :-[  :D Synd! för det hade verkligen blivit fint! Men 'tyvärr' ska ju saker gärna vara funktionella oxå!  :D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 02 maj-07 kl 16:35 »
Jag upplever inte det hela som något större problem.
Men jag har odlingarna ganska långt från hönshusen.
Jag hägnar in med 6o cm hönsnät som får stå kvar till plantorna vuxit till sig....hönsen är mest intresserade av fröna och alldeles nya plantor.
När plantan blivit lite större tar jag bort näten och låter hönsen kultivera runt plantorna.....fungerar bra tycker jag.
För de mesta håller sig hönsen borta i skogsbrynet långt från planteringarna.

Det beror nog en hel del på hur man bor och hur mycket plats man har att skilja höns och odlingar åt. Det enda jag behöver hägna in är jordgubbslandet.
Gurkor, tomater i öppet växthus och squash lämnar dom ifred.

Att lyckas få ha gräsfrön ifred till de hinner gro är betydligt svårare :P
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #8 skrivet: 02 maj-07 kl 16:59 »
 Mina höns har gärna ätit tomatplantor och även gröna tomater har de plockat av plantorna. Dessutom har de farit fram som små jordfräsar i odlingarna.  ;D De är helt otroliga.

Jag ska i år äntligen ta upp lite odling igen (friland) så vi får väl se vilka åtgärder som krävs i år. Men Ruccolan och jordgubbar ska jag nog försöka odla i krukor/tunnor som inte hönsen når upp till. Potatisen ska väl klara sig ändå.

Däremot har de inte varit särskilt intresserade av att gå in i växthuset. Det har väl varit lite varmt och läskigt ;D

Alltså: Jag hade tomatplantor på friland som hönsen åt på. I växthuset är de lämnade ifred.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 17:01 av Jullan »

anemone59

« Svar #9 skrivet: 02 maj-07 kl 18:33 »
Mina hönor har vingar och de använder sig av dem. Stängslet i hönsgården är dubbel näthöjd ca 90+90 i höjd och de flyger ledigt ut om jag inte har tak på. Jag har bärnät över hönsgården.
Mina hedemorahöns får hålla sig i enkla mobila rastgårds-sektioner som vi låter dem vara i när vi är hemma. Hönsnätklädda ramar som är 4-5meter lång och ger dem tillgång till lite buskage eller gräs. Sen på  hösten får de fritt fram igen att krafsa runt.
Vid ca tre-fyra veckors ålder kan en kyckling ta sig ur en bur som är 60 cm hög. Jag vet...

phutte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 maj-07 kl 21:40 »
Tusen Tack För Alla Svar!
Känns som att det lutar åt ett nätstaket... lite trist eftersom det inte alls är så vackert som det jag tänkt mig...  ;) men men det lär ju inte vara lika  arbetssamt! Gäller att se det positivt! Eller hur?!  ;D
Tack igen Alla! Tänk vad fantastiskt det kan vara med internet och ett forum av detta slag! Himla käckt!  :D

Sally

« Svar #11 skrivet: 02 maj-07 kl 22:39 »
Hej! Jag har många höns och ganska stora odlingar. Att stänga in hönsen är omöjligt. De blir ruskigt sura  ;)! Jag har bara "problem" med deras krafsande just i början när plantorna precis kommit upp. Därför lägger jag nät ÖVER jordsängarna under ett par veckor tills plantorna etablerat sig. Särskilt gäller det löken... Hönsen tycks tro att de små gröna stjälkarna är extra goda och det har hänt att jag kommit hem och alla lökarna är prydligt uppdragna och ligger på en rad  ;D. Jag låter också bli att plantera något på en slänt i söderläge där de kan bala bäst de vill.

Lycka till!

Sally
Går det...så går det!

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #12 skrivet: 03 maj-07 kl 09:58 »
Hej!
Jag har nyss börjat lite smått med odling och använder mig av pallkragar. Kanske inte så snyggt men förhoppningsvis fungerar det bra. Man skulle ju kunna måla dem..... De skyddar i alla fall mot sambon och hans gräsklippare  ;D
För att skydda mot hönsen har jag helt enkelt lagt kompostgaller rätt över, det skyddar även mot hundarna som av någon anledning tycker att man skall gräva stora gropar där det är nyplanterat.

Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

MILLA

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 03 maj-07 kl 10:30 »
Jag täcker mina odlingar med fiberduk i början, det håller våra höns borta. Sen när alla plantor växt till sig så klarar dom sig ganska bra. Jordgubbarna däremot måste vi skydda, hönsen äter upp varenda bär annars. Provade förra året med bärnät men det var ett par hönor som glatt klev runt uppe på nätet och pickade i sig bär. I år tänker jag prova att slå ner stolpar runt och lägga nätet uppe på dom, så nätet hänger i luften.
Camilla

Helenan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 maj-07 kl 19:09 »
Jag tror det hänger mycket på om det finns lockande alternativ till grödorna. Finns inget annat gör de nog vad de kan för att ta sig in till odlingar eller ut ur rastgårdar.

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 03 maj-07 kl 19:28 »
Jag tror det hänger mycket på om det finns lockande alternativ till grödorna. Finns inget annat gör de nog vad de kan för att ta sig in till odlingar eller ut ur rastgårdar.
En öppen jord kan vara lika lockande som en vinbärsbuske. Det verkar som om hönsen bara MÅSTE  använda sig av alla ytor, vare sig det sen är för att bada eller äta >:( >:( >:(.
Mina går dessutom gärna in i växthusen o äter så mycket av tomaterna som de bara kan. De flyger t.o.m. upp o sätter sig på äppelträdens nedre grenar o käkar äpplen, mogna eller omogna.

Nej INTERNERING SOMMARTID!!!
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser