Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veckohandla utan bil?  (läst 4039 gånger)

högland

• Gäst
Veckohandla utan bil?
« skrivet: 01 maj-07 kl 22:34 »
Jag bor i stan och handlar mat i stort sett varje dag. Dock har jag funderat på att börja åtminståne veckohandla och eventuellt så småningom försöka handla ännu mer sällan och då mest kompletteringshandla.

Några som jag diskuterat detta med är amerikanska mormoner, de sparar ofta mat för ett års bruk, och roterar maten allt eftersom. Detta låter intressant, och även om jag inte är mormon så har jag haft intressanta diskussioner med några av dem angående matinköp och förvaring.

Men hur fungerar detta i sverige? Både försäljning, det vill säga tillgång till olika produkter, samt priser och dylikt skiljer sig antagligen en hel del. Bland annat så har vi dyrare mat här, och att köpa direkt från bönder utan att känna dem kanske är svårare här än i den amerikanska landsbygden.

Och hur fungerar det med leveranser i sverige? Jag tror knappast att citygross eller willys kör hem dina inköp även om du köper i super-storpack. Då måste jag alltså själv ha en stor bil för att transportera produkterna från affärer till hemmet.

Är det någon som vecko/månads-handlar i sverige?
Var är det mest förmånligt och bäst kvalitet? Kör ni runt med bil själva eller samarbetar ni med någon?

Naturligtvis kan jag lösa det hela genom att endast köpa en eller två produkter extra varje gång jag handlar, och på så sätt ha ett välfyllt skafferi efter år. Men det blir dyrt att handla allt på ica. Senast jag var och handlade hade de höjt priserna igen, tonfisk kostade 22.90kr för en liten burk abbas. Inget som jag kan kosta på mig att köpa många extra av direkt. Men det kanske inte går att köpa mycket mat i sverige, det är helt enkelt för dyrt?

Skytten

• Skåne
Re:Veckohandla utan bil?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-07 kl 03:08 »
Finns många sätt att transportera utan bil.
Har inte haft bil sen 1977, mellan 1977 och 2000 inte ens ett motorfordon såsom moped. Månadshandlade ändå.

Om du månadshandlar och bor i stan finns det taxi, buss eller cyckel.
cyckelkärra kan du ha efter moppe eller cyckel. Tog 180 kg på min cyckelkärra, mat hönsfoder mm och hade 13 km hem.

Idag har jag en fyrhjulig EU-moppe med kärra som tar 500 kg.

Det går att köpa t.ex  höns eller en gris eller ett lamm på landet av prodecent.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 08:31 »
Hyr bil? Inte så dyrt om du gör det en gång i månaden, går att hyra för 100:- per dygn. (Se t ex http://www.rentawreckgbg.se/ ) Lasta hela bilen full, bagage, säten, allt. Alternativt cykel + vagn, eller en kombination av kollektivtrafik, "dramaten", ryggsäck och cykel + vagn. Bor du i stan kan du åtminstone klara av en 70-liters ryggsäck (=två kassar) plus en "dramaten" (=två kassar), iaf om du lastar ryggsäcken med lättare torrvaror och "dramaten" med det tunga, med lokaltrafik.

Ekologisk mat går iaf att köpa på nätet, färskvaror kan levereras hem i vissa områden, torrvaror som pasta, ris, mjöl etc kan du köpa online. Tror jag.

Jordbruks- och byggprodukter går alltid att få hemkört - hö, ved, brädor etc, bara man köper tillräckligt mycket och betalar för transporten. De flesta som säljer ex hö eler ved kan leverera. Och i princip alla byggvaruhandlar, speciellt den lokalaste på landet.

Inte för att vi gör så, men det går nog bra att klara sig utan bil, speciellt om man inte har tider att stresspassa. Förr cyklade man ofta flera mil på landet. Med dåtidens tunga och enväxlade cyklar...

Fördel Willys är att de har väldigt stora förpackningar. Vill man köpa olivolja på femlitersdunk, så finns det, liksom hela 4kg-ostar etc. Kanske finns på ICA Maxi också, men skulle jag månadshandlat (och inte vecko), så hade det blivit Willys, trots avståndet.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 08:38 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 02 maj-07 kl 08:37 »
Varför vill du ha mat för ett år hemma? Av beredskapsskäl? Det är säkert jättejobbigt att hela tiden kolla upp vilka produkter som ska ätas före vilket datum. Särskilt som de finns i affären hela tiden. Det sägs ju att man slänger upp till en fjärdedel av maten om man köper för mycket i taget. Låter otroligt förstås.

Sen tycker jag inte att mat är dyrare i Sverige än t ex i Tyskland. Det beror förstås vad man köper. Kassler och fisk är klart billigare i Sverige. Andra saker kanske något dyrare. Faktum är att maten utgör en allt mindre del av månadsbudgeten jämfört med tidigare. Oftas är det hyran som tar mest pengar. Ändå är det matkostnaderna som man lägger märke till. Fast de som slänger en fjärdedel får väl skylla sig själva.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 02 maj-07 kl 08:44 »
Varför vill du ha mat för ett år hemma? Av beredskapsskäl? Det är säkert jättejobbigt att hela tiden kolla upp vilka produkter som ska ätas före vilket datum. Särskilt som de finns i affären hela tiden. Det sägs ju att man slänger upp till en fjärdedel av maten om man köper för mycket i taget. Låter otroligt förstås.

Färskvaror är väl svårt att ha hemma? Men torrvaror som pasta, mjöl, ris etc är knappast ngt problem att ha ett årsbehov. Eller åtminstone det som civilförsvaret rekommenderar, dvs 2-3 veckors behov. Det är som bekant den enskildes egen skyldighet att ha beredskapsförråd, för det finns inga statliga längre och allt är just-in-time inom livsmedelssektorn, utom säsongsgrödor som potatis.

Vi har åtmisntone två veckor extra  av det mesta som går att lagra, detta för att aldrig råka ut för "skit, xyz tog slut, nu måste vi handla". Genom att alltid ha en buffert behöver vi aldrig panikhandla för att diskmedlet eller bakpulvret tog slut.

Sedan har vi förstås frysen full, årsbehovet av jordgubbar (veckans jordgubbspaj!), älg etc. Får starta extrafrysen när det blir lamm framåt senhösten också. Tidigare har vi också köpt årsbehovet av t ex morötter, blomkål, broccoli av lokal ekobonde, förvällt och fryst in (inte morötterna, men blomkålen och broccolin, morötterna fick bo i garaget), men nu blir det förhoppningsvis egen odling istället sedan flytten.
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 08:45 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 02 maj-07 kl 08:54 »
Får man slänga en fjärdedel, kanske man ska ta det som ett tecken på att man borde handla 25% mindre mat? Sorry, kanske brist på morgonkaffe. Men finns det folk som är så korkade att dom år ut och år in slänger var fjärde portion och sen klagar på matpriserna?

ALDRIG att jag skulle slänga mat eller förköpa mig. Vore ett hån mot dom som inte hade något. Handlar en gång i veckan/var fjortonde dag. Fram till för några år sedan så hade vi hemkörning. Man faxade på torsdagen och fick maten dagen efter. Gjorde matlista och allt fungerade jättebra. Nu har dom dragit in det. Måste ju vara bättre för miljön att en bil åker till tio hushåll en gång i veckan än att tio hushåll tar bilen till affären titt som tätt.

Du Skytten, har du bild på din mopedkärra? Jag har lite svårt att balansera hönsfodret mellan knäna varje gång  :)
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 08:57 av Gruff »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 02 maj-07 kl 18:51 »
Mormonerna må ha samma idé, men att ha ett årsbehov (obs behov...) av allt som kan lagras (torrt eller på annat sätt) hemma är en vettig försäkring inför den dag när vi inte kan åka till affären varje dag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 02 maj-07 kl 19:21 »
Mormonerna må ha samma idé, men att ha ett årsbehov (obs behov...) av allt som kan lagras (torrt eller på annat sätt) hemma är en vettig försäkring inför den dag när vi inte kan åka till affären varje dag.

Förflytta sig kan man väl ändå.....tror snarare att det kommer bli onödigt med affärer på landsbyggden i framtiden.
De Amish byar som finns i mina trakter har väldigt sällan affärer av den typ som övriga västvärlden vant sig vid. Dom har sina egna marknadsplatser där dom köper/byter till sig det som behövs och tar sig utan problem fram och ordnar med transporter med häst och vagn. Att en familj på landet inte skulle klara sig utan en Willys och en bil är ju ett nyskapat behov som inte är alls speciellt gammalt.

Man kan utan vidare överleva frånvaro av både el, bil och affärer om man samlar på sig kunskaper som tyvärr håller på gå förlorade.

Hur dom växande befolkningarna i städerna tvingas lösa sina försörjningsproblem är ett större problem.
Men det löser sig sa han som sket i badkaret.
Antingen löser naturen det med fler sjukdommar och naturkatastrofer eller också får dom väl sanera bland sig själva. Människan har ju en tendens att göra det när dom trängs ihop i ghetton.

"....jag ska skaffa mig en stuga något sunkigt torp kan duga, det kan nog va den rätta vägen...
För hägg och syren ger inga själsliga men och gör en mindre
masakerbenägen..."

-Sverige (Stockhomsdessertör).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 04 maj-07 kl 17:21 »
Man kan utan vidare överleva frånvaro av både el, bil och affärer om man samlar på sig kunskaper som tyvärr håller på gå förlorade.
Javisst, med - just det - mera självhushållning och ett årsbasistänkande: Nu har jag tagit in årets skörd (motsvarande) av varan X.  Det här ska räcka till nästa gång jag kan få tag på X.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 04 maj-07 kl 22:50 »
Jag försöker handla så få gånger som möjligt. Det går bra att överleva länge för jag är en av dem som "håller lager åt ICA..." När mjölken tar slut blir det dock svårt med 3 tonåringar i huset.

Numera handlar jag på www.bondenara.se, en sajt med det mesta ekologiskt producerat. Det är naturligtvis ett av skälen men det andra smäller minst lika högt - jag slipper packa i kassar, i bilen, ur bilen, in i huset, kylen, källaren och Gud vet var. I 20 år har jag släpat hem åtskilliga kilon. Att handla på Bondenära och få hemkört är guld värt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Radar

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 04 maj-07 kl 23:04 »

Numera handlar jag på www.bondenara.se, en sajt med det mesta ekologiskt producerat.

Jo, det verkar vara bra, men tydligen väldigt begränsat distributionsområde.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

482

« Svar #11 skrivet: 04 maj-07 kl 23:14 »
Finns det bondenära (eller något liknande) på andra orter?

Lars Pers Maria

• -
« Svar #12 skrivet: 05 maj-07 kl 00:17 »
Jo, det är lokalt och det är ju också en bra aspekt. Jag vet att t ex Roslagslådan finns, i Sörmland finns något liknande och i Söderbärke. Jag vet inte så noga "uppåt och neråt". Man kan nog få hjälp att hitta dem genom Hushållningssällskapen tror jag; www.hush.se

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 05 maj-07 kl 01:18 »
När mjölken tar slut blir det dock svårt med 3 tonåringar i huset.

Ge dom var sin get.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #14 skrivet: 06 maj-07 kl 21:44 »
De har redan varsin get! Och de ska killa nu så... det löser sig nog. T o m den äldste tonåringen drog på munnen när jag visade ditt svar, Gruff.

Denne unge man har lite svårt för alla våra djur och tänker bli en "Lord" i England när han blir stor. Jag tror ändå det är nyttigt för honom att ha växt upp på landet med djur.

Sommartorparn

« Svar #15 skrivet: 06 maj-07 kl 21:50 »
Denne unge man har lite svårt för alla våra djur och tänker bli en "Lord" i England när han blir stor. Jag tror ändå det är nyttigt för honom att ha växt upp på landet med djur.

En riktig engelsk gentleman måste helt enkelt ha anknytning till lantlivet, annars är han ju bara en uppkomling!

Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser