Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam get  (läst 4080 gånger)

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
Ensam get
« skrivet: 01 maj-07 kl 09:15 »
Min bästa väninna har haft två getter (mor o. dotter) men nu har den äldre geten dött.  :'(Geten som är kvar tyr sig till grisarna som bor i samma hage, men de tror nog att hon i längden blir lite ensam.  Nu har geten börjat stånga väninnans barn när de går in i hagen och donar med djuren. Hon har aldrig varit särskilt tam och kelig. Det var den nu döda geten som var tam! Bör de omgående skaffa geten nytt get-sällskap? Vuxen get-flicka? Killing? Vad har ni för råd att ge? De har ingen aning om hur gammal geten är. De fick henne som vuxen och har haft henne i ca 6 år.
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Balbina

• -
Re:Ensam get
« Svar #1 skrivet: 01 maj-07 kl 11:36 »
Ett sällskap till geten är aldrig fel. de är flockdju och behöver sällskap av djur från samma art.
Killing eller vuxen spelar nog ingen roll. Det finns för och nackdelar med båda.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 02 maj-07 kl 04:33 »
Ja, men jag tycker att de även bör ställa sig frågan om de ska ha kvar en som ändå inte verkar tycka om folk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 04 maj-07 kl 11:35 »
En sån invand get kan nog vara stånglig mot nykomlingar också. Hon vill nog ha tillbaka sin väninna, inte leka med mäniskobarn.

Men en gammal get, duger gott till curry och en fin matta. Mkt. värdigare än att bli hundmat.

Ylva

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 maj-07 kl 16:14 »
Hej och tack för svaren!
De ligger väl i linje med vad jag själv funderat men eftersom jag inte är någon expert på getter ville jag höra med er. Jag träffar min väninna i kväll och skall då förmedla det ni sagt. Jag tänker propagera för att den gamla "stångliga" och osociala geten får följa sin kompis dit där alla getter så småningom far.. ::).. och att två nya små älsklingar införskaffas som kan klappas och gullas med. Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-07 kl 19:22 »
Finns det möjligen en plats för min Elsa och hennes Popcorn hos din väninna så skulle vi bli väldigt glada!!!
Elsa är 4 år och hennes dotter blir snart 4 månader.

(Har en annons under "djur finnes" men har tyvärr inte hittat någon ny familj åt dem!)
Katter, höns och hund.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 05 maj-07 kl 14:56 »
Det är inte värdig heller och mycket synd at kasta bort köttet, då är det lite bättre med hundmat, tycker jag.

Sant. Men vad jag menade var, att en gammal get duger till människoföda också. Inte BARA till hundmat. Alla vet inte det.....

Själv begraver jag de djurindivider jag fäst mig vid. Ger dom ett kors av glasspinnar, klappar jordhögen och gråter en skvätt.

Alla har "sitt" sätt.

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 05 maj-07 kl 20:05 »
Men hur gamla tycker ni då att de kan vara som mest om man ska äta dem???
Sambon klämde en käck ide mitt i katastrofförlossningen.... När geten inte fick ut in killing och jag var hysterisk och gråtfärdig... : "men om hon inte kan få ut killingen kan vi inte äta upp henne då???" (kan meddela att sambon fick springa fort sedan för det flög porslin efter honom  :-[)
den geten är 8 nu. Skulle det gå att äta en så gammal get utan att det har konstig bismak eller något???

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 20 maj-07 kl 16:43 »
Det är inte åldern på djuret som avgör smaken eller om det är tjänligt till människo föda utan fem andra faktorer som betyder mest,. menar jag:
1) Om de fått rätt foder. Det är olika för alla djur arter men allmänt kan sägas att löv och ris av olika slag samt hö ger bättre smak än kraftfoder. Överfeta djur smakar sämre än "normalhulliga"
2) Brunst. Är djuret i brunst kan smaken bli oväntad på de flesta djurslag.
3) Djurets mentala levnadsmiljö sätter smak i köttet. Ju friare och artriktigt leverne ju bättre kött. "Bocksmak" är ofta resultatet av
urtråkigt liv + för mycket kraftfoder + stress den sista tiden i livet.
4) Dödssättet. Ett djur sopm avlivas lungt och med värdighet i sin invanda miljö kommer alltid att smaka bättre och ge högre köttkvallitet, även hållbarare och mer lättlagat.
5) Hygienen vid slakten. Smaken försämras drastiskt av orena knivar dvs knivar som kommit i kontakt med djurets päls eller motsvarande eller som förorenats av mag-o.tarm-innehåll eller galla. Det samma gäller givetvis slaktarens händer!
Ju äldre ett djur är ju bättre lämpar det sig för kallrökning och torkning - köttet är ju i sig självt torrare.
 Vi blir ju också rynkiga då vi vuxit i visdom några år. ;)
Ju äldre djuret är desstumer får i regel bli till färs, korv och liknande medan unga djurskött passr bättre för stekar och kotletter.
En annan regel kan sägas vara: Gammalt djur kokas - ungt djur steks. (Urgammalt djur torkas eller males.)

Att sjuka djurs kött inte skall nyttjas för föda är ju självklart!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 20 maj-07 kl 16:47 »
Om den ensamma geten! Är det en get och inte en bock så låt henn bli dräktig och mor. Umgås sedan med henne och killingarna medan de är helt små och giv henne alltid något gott då ni ses.
Vid födandet och digivningen stiger det sk amningshormonet som gör att killing och get knyter ann till varandra och det kan Ni åka snålskjuts på sas.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Ylva

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 21 maj-07 kl 21:13 »
Det där var ett bra tips!  :)Det skall jag föra vidare. Det låter som ett bra alternativ till att söka rätt på en vuxen get som man inte vet om den trivs ihop med den ensamma geten. Hon kommer ju med säkerhet att gilla sin egen bebis! Och så passar man på att ta hjälp av biologin och göra både henne och ungen tam! Tack för rådet!

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 30 maj-07 kl 01:40 »
Sambon klämde en käck ide mitt i katastrofförlossningen.... När geten inte fick ut in killing och jag var hysterisk och gråtfärdig... : "men om hon inte kan få ut killingen kan vi inte äta upp henne då???" (kan meddela att sambon fick springa fort sedan för det flög porslin efter honom  :-[)
Hur gick det med porslinet?  Någon som skar sig på skärvorna?

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 30 maj-07 kl 01:40 »
Det där var ett bra tips!  :)Det skall jag föra vidare. Det låter som ett bra alternativ till att söka rätt på en vuxen get som man inte vet om den trivs ihop med den ensamma geten. Hon kommer ju med säkerhet att gilla sin egen bebis! Och så passar man på att ta hjälp av biologin och göra både henne och ungen tam! Tack för rådet!
Berätta hur det går.  Sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser