Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nytt?  (läst 1887 gånger)

Kycklingen

Bygga nytt?
« skrivet: 29 apr-07 kl 19:12 »
Hej. Jag och maken letar hus, men har fått höra att det kan löna sig att köpa en tomt och bygga själv. Vi vill inte ha nåt flott slott, men ca 100 m2 boyta. Har hört om lerhus också. Frågan är om nån vet om det skulle kunna löna sig att bygga nytt? Eller ska man kanske köpa ett mindre hus och bygga ut? Vi hade tänkt satsa ca 1 milj på huset.
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

manna

• -
Re:Bygga nytt?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-07 kl 19:30 »
Ni får räkna på det! Gör en kalkyl över material; nödvändigt yrkesfolk; tomt; inkoppling till avlopp, vatten, el och tele; avgifter för bygglov och annat... Jämför era kostnader med kataloghus/befintliga fastigheter.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

goldqueen

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-07 kl 19:35 »
Hejsan.

Det här finns i min hemby för under miljonen och med ett jättestort bostadshus samt uthyrningsstuga och jättestor lada.
http://bythus.com/?s=object&area=7&id=3674
MVH goldqueen

med tanke på vad det kostar att bygga nytt menar jag så är ju sånt här inflyttningsklart.

Blomme

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 apr-07 kl 19:48 »
Att bygga nytt eller köpa befintligt beror lite på geografiskt läge, om du bor i södra sverige som i Skåne så är det lönt att bygga nytt då det oftast är tomten och läget man betalar för. Det som står på marken/tomten är oftast gamla hus och är lika bra att riva och smälla upp ett nytt. I norrland där man inte gärna bor (inte jag iallafall) där kostar "nya" fina hus som en hyffsad tomt i södra delarna av landet...

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 21:20 »
Som Goldqueen säger. Här i vår byggd kan man få mycket för pengarna.
Innan Holländare och Tyskar hittade hit kunde man få en hyffsat hus för 200'000. Och då är det inte så långt från tätorter som i norrlands inland.

Det byggs något nytt här men det är som att kasta pengarna i sjön.
« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 21:20 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 29 apr-07 kl 21:25 »
fiskarhedenvillan har väldigt vackra hus.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-07 kl 01:17 »
Som det skrivits tidigare så beror det mycket på var man tänker sig i landet. Husen är billigare i norr och dyrare i söder, kontra att bygga nytt. Sen beror det på hur mycket ni kan göra själva i byggnationen. Jag tror att om man gör det mesta själv behöver det inte bli våldsamt dyrt.

Tips ifall du är nyfiken på halmhus:
Det finns en "by" i Danmark, Friland, där det byggs med halm och lera. http://www.dr.dk/DR2/Friland/Programmer/ I länken finns flera avsnitt där man kan se hur de byggt/bygger.

Lycka till.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Gunvor

« Svar #7 skrivet: 11 maj-07 kl 01:07 »
Hej!

Nu måste jag få försvara Norrland. Jag har själv flyttat hit till Vännäs, 3-4 mil från Umeå, som är en växande universitetsstad där precis allt finns. I Vännäs finns allt utom Granngården, etanolpump och badhus, men de två senare är på gång. (Jag är lite osäker på skoaffär, det var så länge sedan jag köpte skor, men de som säljer barnkläder säljer barnskor också). Inom gångavstånd finns all tänkbar kommunal service inkl gymnasium samt vårdcentral och folktandvård, en handfull restauranger, livsmedelsbutiker, ur/guld/optik, Järn och färg, cykelaffär, systembolag, klädbutiker, apotek, frisörer, post (om posten överhuvudtaget finns längre...), banker, videouthyrning, bio mm, sporthallar, ishall, tempererat utomhusbad, samt några kilometer bort ridhus och slalombacke.

Vill man ändå bort är det 30 min med bil till Umeå där det förutom allt annat finns flygplats (Stockholm 1 timme). Naturligtvis åker väl ni tåg jämt ::) och då finns järnvägsstationen i centrala Vännäs. Stockholm 8 tim på natten (lagom sömn), när botniabanan är klar kommer det ta 5-6 timmar.

Husen kostar centralt 600 000- 1 200 000 kr beroende på storlek och byggår. En bit ut får man ge från ca 300 000 och uppåt, men då ingår det oftast andra byggnader och några ha mark i det, ju mer desto dyrare. En hygglig hästgård med bra bostadshus, några boxar och ca 10 ha mark hittar man lätt under miljonen, det är nästan svårare att hitta någon över, då ska det vara mycket skog till isåfall. Jag tror grannen köpte ett helt OK hus, stall med 7 boxar och 2 ha för ca 450 000 för 2-3 år sedan, 4 km från Vännäs!!

Flytta hit vetja! Jag har inte ångrat mig en sekund!!! Dessutom börjar klimatet här likna det jag växte upp i (på 80-talet) så snart känner ni er som hemma! Men Gudrun och co har rasat av sig det värsta när de kommer hit i alla fall! Och än går det att åka skidor på vintern.

Gunvor, fd stockholmare

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser