Hej!
Nu måste jag få försvara Norrland. Jag har själv flyttat hit till Vännäs, 3-4 mil från Umeå, som är en växande universitetsstad där precis allt finns. I Vännäs finns allt utom Granngården, etanolpump och badhus, men de två senare är på gång. (Jag är lite osäker på skoaffär, det var så länge sedan jag köpte skor, men de som säljer barnkläder säljer barnskor också). Inom gångavstånd finns all tänkbar kommunal service inkl gymnasium samt vårdcentral och folktandvård, en handfull restauranger, livsmedelsbutiker, ur/guld/optik, Järn och färg, cykelaffär, systembolag, klädbutiker, apotek, frisörer, post (om posten överhuvudtaget finns längre...), banker, videouthyrning, bio mm, sporthallar, ishall, tempererat utomhusbad, samt några kilometer bort ridhus och slalombacke.
Vill man ändå bort är det 30 min med bil till Umeå där det förutom allt annat finns flygplats (Stockholm 1 timme). Naturligtvis åker väl ni tåg jämt

och då finns järnvägsstationen i centrala Vännäs. Stockholm 8 tim på natten (lagom sömn), när botniabanan är klar kommer det ta 5-6 timmar.
Husen kostar centralt 600 000- 1 200 000 kr beroende på storlek och byggår. En bit ut får man ge från ca 300 000 och uppåt, men då ingår det oftast andra byggnader och några ha mark i det, ju mer desto dyrare. En hygglig hästgård med bra bostadshus, några boxar och ca 10 ha mark hittar man lätt under miljonen, det är nästan svårare att hitta någon över, då ska det vara mycket skog till isåfall. Jag tror grannen köpte ett helt OK hus, stall med 7 boxar och 2 ha för ca 450 000 för 2-3 år sedan, 4 km från Vännäs!!
Flytta hit vetja! Jag har inte ångrat mig en sekund!!! Dessutom börjar klimatet här likna det jag växte upp i (på 80-talet) så snart känner ni er som hemma! Men Gudrun och co har rasat av sig det värsta när de kommer hit i alla fall! Och än går det att åka skidor på vintern.
Gunvor, fd stockholmare