Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öronmärkning  (läst 6848 gånger)

attefocratte

öronmärkning
« skrivet: 29 apr-07 kl 11:12 »
Någon mer än jag som är frustrerad över öronmärken?
Vi hade äntligen kommit fram till att pat Horten passade oss utmärkt och oftast gick bra att få på plats, alltså beställde jag sådana,  inte i jättegod tid, men dock.
Det kom inga så jag ringde och då fick jag svaret att aluminium saknades för tillverkningen! Det fick bli dom gula jättemärkena, vi hade alldeles för många vita små lamm för att våga vänta till en oviss famtid.
Förutom att märkena är för tunga för öronen så blir det fler skador, åtminstone hos oss.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:öronmärkning
« Svar #1 skrivet: 29 apr-07 kl 17:56 »
Förutom att märkena är för tunga för öronen
Men...... ???
Det skiljer ju bara 0,5 gram.....

mellan metallmärkets 2,5 gram och 3,0 gram på de rund märkena.
Och nej jag är inte frustrerad av märkena.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 17:54 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 29 apr-07 kl 22:30 »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 30 apr-07 kl 15:41 »
Jag har beställt både metallclipsen och de gula plastmärkena. Det jag reagerade på var att den biten på plastmärket som ska in i örat är så tjock.  :o Jag fick märken och tänger i fredags men, har inte märkt några lamm ännu. Väntar på att maken ska hjälpa mig för det känns som om vi behöver vara två. En som märker och en som håller i lammet. Tången till plastmärkena var det tvåhandsgrepp på. I alla fall om man som jag har små händer, jag når inte med fingrarna så att jag kan greppa om båda handtagen samtidigt. Någon annan som har liknande problem?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 30 apr-07 kl 16:18 »
Jag har samma problem med tången, jag fixar inte att få ihop den med bara en hand... :-\ Så det blir nästan omöjligt att vara själv o märka.

Men oavsett så tycker jag att det är bra om man är två så att en kan hålla i fåret.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

attefocratte

« Svar #5 skrivet: 30 apr-07 kl 17:17 »
Det är ju inte bara den faktiska vikten på märkena som är olika, det är ju utformningen också. I våra "yngsta" öron balanserar dom inte alls, det blir slokörade lamm.
Metallmärkena har en nackdel i att man måste sätta i dom med växtmån annars blir det inte bra.

Till plastmärkenas försvar kan ju sägas att dom är lättare att läsa av.
Men två måste man nog vara vid applicerandet, vi är alltid det men trots allt funkar det sämre med gulingarna...............

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 30 apr-07 kl 18:06 »
Jag öronmärker mina lamm & kalvar ensam  ;)
så måste, måste man inte....

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 30 apr-07 kl 21:46 »
5 mm är den på Mini märkena, det är ju inte så farligt.

Fast det beror ju på vad man jämför med. Jag tänkte på vad många damer och en och annan man också för den delen brukar ha i sina öron och de är ju knappa millimetern.  :D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 30 apr-07 kl 21:49 »
Jag öronmärker mina lamm & kalvar ensam  ;)
så måste, måste man inte....

Mvh Rosa

Ja, om jag hade kunnat greppa tången med bara en hand så skulle jag kunna märka dem ensam men, som det är nu så funkar det inte. Jag det skulle vara om jag klämmer fast lammets huvud mellan mina knän men, det är ju inget vidare.  :P
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 21:49 av javill »

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 01 maj-07 kl 05:33 »
Fast det beror ju på vad man jämför med. Jag tänkte på vad många damer och en och annan man också för den delen brukar ha i sina öron och de är ju knappa millimetern.  :D
Och sitter mera sällan rakt igenom brosket, utan i den mjuka delen av örat.  Dessutom har dessa människor i regel själva hittat på det, men mig veterligt har inget får gjort det.

Sirpa

• -
« Svar #10 skrivet: 01 maj-07 kl 15:05 »
Nu ska ju inte fåren ha de här märkena för snyggt.... ;)

Utan de ska ju sitta säkert även om  någon annan biter o drar i som och då krävs ju en viss stabilitet för att de ska sitta kvar.
Sällan människor drar o sliter i andras örhängen och om någon gör det så flyger ju örhängena ur alternativt skär igenom örsnibben..

Jag förstår inte riktigt problemet, utan tycker att det går bra att märka fåren. Och har inga problem med hängöron eller nått på mina..
Höns och Liljor i min trädgård.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 01 maj-07 kl 18:02 »
det beror ju mycket på hur stora öron lammen har... det varierar väldigt mycket från ras till ras...

tex små roslagslamm o dalapälslamm går det inte att märka då de är ny födda... man får helt enklel vänta någon månad eller två...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 02 maj-07 kl 03:42 »
Nu ska ju inte fåren ha de här märkena för snyggt.... ;)
Nä, men de kanske tycker att det känns styggt?  :-X

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 02 maj-07 kl 04:03 »
Nä, men de kanske tycker att det känns styggt?  :-X

Men ett rätt isatt märke är väl inte fult ?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 09:02 »
JO......dom är asfula! Oavsett hur bra dom sitter.

sube

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 02 maj-07 kl 09:26 »
Märken som sätts i rätt, som bilden ovan, sitter i regel kvar.
Jag märker lammen själv, klämmer fast lammet mellan smalbenen och klämmer till. Då har jag båda händerna fria!
Öronen kan hänga några veckor innan lammets muskelatur anpassas till den nya tyngden,
men sedan blir det så fint.   :D
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:öronmärken
« Svar #16 skrivet: 02 maj-07 kl 10:30 »
Är det bara jag som blir förvånad över hur himla illa isatta plastmärkena på får ofta är ?
Hur kan man sätta i märken "hur galet som hellst"
och sen vara förvånad över att det fungerar sååå dåligt är min fundering..
Och sitter dom fel ..ja då tycker jag också att det är vansinnigt fult  8)

Mvh Rosa

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #17 skrivet: 02 maj-07 kl 11:01 »
Säg inte så där Rosa!  :o Jag blir ju helt nervös. Ska sätta i märken för första gången i år och det kommer säkert att bli skitfult. Jag läser dock på allt vad jag kan för att få det så bra som möjligt.

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 02 maj-07 kl 11:02 »
 Jag har bara en liten undran hur det är med de gula märkena och tänger....
När jag skulle köpa några tackor för ett antal år sedan så var dom omärkta men ägaren hade gula fårmärken (men ingen tång) och vi hade ju vår Ko-märktång, det blev ju himla smidigt, tyckte vi....
 Tog med tången och märkte efter alla konstens regler.... Men vartenda öra blev jättefult... Alla märken började "läkas ut" (stötas bort) några ramlade helt enkelt bort och då klippte jag bort alla och ersatte med Pat Horton metall.
 Sedan hände det samma hos en kompis som köpte får med "tillhörande" lösa  gula märken. Hon använde också sin Kotång och fårens öron blev jättefula och inflammerade.
 Då fick vi lära oss att det var olika tänger till Stallmästarens plastmärken och Pat Hortens (eller vilket märke det nu var vi fick gula brickor ifrån). Och att om man använde Fel tång så trycktes örat ihop för mycket och därav inflammationer och otyg...
 Är det någon mer som har hört detta?
 Kanske är det därför många har problem med sina märken?
                               Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #19 skrivet: 02 maj-07 kl 11:21 »
Precis Charlotte  :) jag har varit med om det..
Använde också kornas tång men i kotången kan det sitta den äldre nålen och då kan man trycka ihop minimärket för mycket  :-\
och då klämms örat och det blir infektion under märket och det kommer att bli att hål och sen ramlar märket bort..

Man får tänka på att ha "lite känsla" och "känna efter" när man märker
och har tryckt ihop tången precis så att det låser märket.... om man har fel nål i tången.
Man känner ju när man inte ska trycka mer...
Med rätt nål till rätt märke så blir det inte sådär.

Men jag använder kornas tång o felnål... har man vant sig så fungerar det  :)
Man får vara "lätt på handen"

Men jag tycker att placeringen av märkena är inbjudande till problem i många fall. Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta ibland..

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 11:23 av Rosa »

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 3 användare (1 dolda)
kackelmann, Håkan B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser