Men ett rätt isatt märke är väl inte fult ?
Behöver dom i så fall att märkas om??
Jag har ett gäng med texel som är inköpta i höstas och dom var märkta genom olika klippningar i öronen istället för att ha "lappar".Behöver dom i så fall att märkas om?
Någon mer än jag som är frustrerad över öronmärken?Vi hade äntligen kommit fram till att pat Horten passade oss utmärkt och oftast gick bra att få på plats, alltså beställde jag sådana, inte i jättegod tid, men dock.Det kom inga så jag ringde och då fick jag svaret att aluminium saknades för tillverkningen! Det fick bli dom gula jättemärkena, vi hade alldeles för många vita små lamm för att våga vänta till en oviss famtid.Förutom att märkena är för tunga för öronen så blir det fler skador, åtminstone hos oss.
Jag har bara en liten undran hur det är med de gula märkena och tänger....När jag skulle köpa några tackor för ett antal år sedan så var dom omärkta men ägaren hade gula fårmärken (men ingen tång) och vi hade ju vår Ko-märktång, det blev ju himla smidigt, tyckte vi.... Tog med tången och märkte efter alla konstens regler.... Men vartenda öra blev jättefult... Alla märken började "läkas ut" (stötas bort) några ramlade helt enkelt bort och då klippte jag bort alla och ersatte med Pat Horton metall. Sedan hände det samma hos en kompis som köpte får med "tillhörande" lösa gula märken. Hon använde också sin Kotång och fårens öron blev jättefula och inflammerade. Då fick vi lära oss att det var olika tänger till Stallmästarens plastmärken och Pat Hortens (eller vilket märke det nu var vi fick gula brickor ifrån). Och att om man använde Fel tång så trycktes örat ihop för mycket och därav inflammationer och otyg... Är det någon mer som har hört detta? Kanske är det därför många har problem med sina märken? Mvh Charlotte