Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öronmärkning  (läst 6847 gånger)

Henning

Re:öronmärkning
« Svar #20 skrivet: 02 maj-07 kl 14:03 »
Jag hoppas innerligt att märksystemet inte är färdigutvecklat. Såg en gång ett märke som hade en skålig spets så att det stansade bort en bit av örat. Det var mycket smart. På små lamm går det kanske bra ändå men på lite äldre lamm för att inte tala om vuxna djur finns risk att örat blir rejält skadat av märkningen. Den vävnad som trängs ut åt sidorna kommer lätt i kläm och det blir cirkulationsstörningar och nekroser. Hålet blir större efter ett tag och snart kan hela pluggen glida igenom. Då blir nästa steg att den platta brickan börjar skära i hålkanten sedan dröjer det inte så länge förrän brickan är borta och det blir svårt att sätta in en ny i det trasiga öran.

Jag märker också mina lamm ensam men det förutsätter enhandsgrepp med tången.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 03 maj-07 kl 06:06 »
Men ett rätt isatt märke är väl inte fult ?
Jo, jättefult.  Men jag menade att det nog inte är så behagligt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #22 skrivet: 03 maj-07 kl 11:02 »
Sitter märket som det ska,
så är det nog som på människor dvs att man "inte ens känner" att man har något i öronen.

Djur brukar ju dessutom ruska irriterat på sig, om något känns väldigt irriterande för dom.
Och det har aldrig mina får gjort.  :)

/Rosa
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 11:29 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Roanie

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 03 maj-07 kl 12:23 »
Hejsan

Måste man ha lappar i öronen??

Jag har ett gäng med texel som är inköpta i höstas och dom var märkta genom olika klippningar i öronen istället för att ha "lappar".
Behöver dom i så fall att märkas om??
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #24 skrivet: 03 maj-07 kl 14:16 »
Citera
Behöver dom i så fall att märkas om??

Ja
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #25 skrivet: 10 maj-07 kl 15:06 »
Jag har ett gäng med texel som är inköpta i höstas och dom var märkta genom olika klippningar i öronen istället för att ha "lappar".
Behöver dom i så fall att märkas om?

Precis som klipparn säger så behöver dom märkas om MEN
inte med dina märken utan med den du köpte dem av`s märken !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 10 maj-07 kl 15:45 »
Jag köpte några tacklamm i höstas. De har ett gult märke i ena örat men, visst är det så att de behöver ha två märken? Tänkte i så fall försöka få några av säljaren så att de får rätt produktionsplatsnummer.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Linus.C

• Bohuslän
SV: öronmärkning
« Svar #27 skrivet: 15 maj-10 kl 21:45 »
Någon mer än jag som är frustrerad över öronmärken?
Vi hade äntligen kommit fram till att pat Horten passade oss utmärkt och oftast gick bra att få på plats, alltså beställde jag sådana,  inte i jättegod tid, men dock.
Det kom inga så jag ringde och då fick jag svaret att aluminium saknades för tillverkningen! Det fick bli dom gula jättemärkena, vi hade alldeles för många vita små lamm för att våga vänta till en oviss famtid.
Förutom att märkena är för tunga för öronen så blir det fler skador, åtminstone hos oss.

Jag tycker att dessa verkar bra:  http://www.stallmastaren.se/se-far.htm 

Jag syftar på COMBI 2000 Mini Original märkena.

Linus.C

• Bohuslän
SV: Re:öronmärkning
« Svar #28 skrivet: 15 maj-10 kl 21:48 »
Jag har bara en liten undran hur det är med de gula märkena och tänger....
När jag skulle köpa några tackor för ett antal år sedan så var dom omärkta men ägaren hade gula fårmärken (men ingen tång) och vi hade ju vår Ko-märktång, det blev ju himla smidigt, tyckte vi....
 Tog med tången och märkte efter alla konstens regler.... Men vartenda öra blev jättefult... Alla märken började "läkas ut" (stötas bort) några ramlade helt enkelt bort och då klippte jag bort alla och ersatte med Pat Horton metall.
 Sedan hände det samma hos en kompis som köpte får med "tillhörande" lösa  gula märken. Hon använde också sin Kotång och fårens öron blev jättefula och inflammerade.
 Då fick vi lära oss att det var olika tänger till Stallmästarens plastmärken och Pat Hortens (eller vilket märke det nu var vi fick gula brickor ifrån). Och att om man använde Fel tång så trycktes örat ihop för mycket och därav inflammationer och otyg...
 Är det någon mer som har hört detta?
 Kanske är det därför många har problem med sina märken?
                               Mvh
                          Charlotte

Under min praktik lärde jag mig att det sitter en insats i får tängerna som gör att man inte kan klämma för hårt just för att dess märken är mycket  mindre.

Hoppas att detta komme rtill hjälp!

MVH Linus.C

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #29 skrivet: 15 maj-10 kl 22:26 »
Jag skulle verkligen önska att tången gjordes annorlunda på något sätt så man kunde klämma ihop den med en hand. Oavsett hur jag "sätter fast" lammet så behöver jag ju hålla i lammets huvud och det kan jag ju inte göra om jag måste hålla tången med båda händerna. För mig är det omöjligt att märka lammen själv. Om juag inte kan få tips om något smart sätt att hålla fast lammet och även hålla fast huvudet och ändå ha två händer över.
Åsenfår, hundar och katter

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #30 skrivet: 15 maj-10 kl 22:36 »
Jag måste också ha två händer för att sätta fast märkena men har kommit på ett bra sätt att göra. Jag tar lammet mellan mina ben, stående mot en vägg eller grind. Lammet står på bakbenen och har frambenen i luften. Sedan måttar jag in märket på rätt plats och trycker snabbt till.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 3 användare (1 dolda)
kackelmann, Håkan B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser