Hasse:
Som tack for hjalp vill jag bjuda pa min forsta utrakning. Hogtalaren, sjalvforstarkande, drar pa maxvolym 500w.
500 + 220 x X vilket ju ger 500/220 = ca2,3 A.
Ett bilbatteri ar ju pa 50 Ah, jag kan spela i evigheter.... till saken hor att farsan var elektriker...
Forutsattningarna i Uganda ar;
Kundgrupp; ett fatal rena turister i nedre budgetsegment, "backpackers". En huvudgrupp av vita volontarer som tror sig gora nytta (tveksamt) som vill slappa en helg nar de har ledigt, och ett litet segment svart medelklass.
Politiskt lage sa instabilt att jag inte vill investera alltfor mycket, man kan bli tvungen att lamna platsen i all hast och med liten packning.
Jag tanker som du, att kyl maste bli liten, det racker - men kall ol maste finnas, och garna is i drinken. Jag vill vara bast i klassen, sa att saga. Lyse vill jag ha hela natten av sakerhetsskal, men tankte att de forsta sex timmarna kan ga pa tradgardsbelysning med egen fotocell, fran claes olsson typ. Musik och vattenpump far ga pa generator, det ar ju bara ibland. Men jag gillar house, trance och techno - det maste spelas hogt. Faktum ar att 500 w ar lite lojligt...

Ska lara mig mer, vi borjar inte bygga forran tidigast i mars, min fru ska forhoppningsvis foda ett barn forst. Savoniusrotorn tror jag att jag maste ge mig pa, aven om den knappt ger nagonting; Det vore kul att lara sig och det skulle se snyggt ut nar kunderna kommer; sol och vindkraft moter dem. Bra for var planet, bra for var unge, och bra for var image...
mvh / Bjorn