Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eltillverkning i Uganda..  (läst 6538 gånger)

Hasse

• Gäst
Re:Eltillverkning i Uganda..
« Svar #20 skrivet: 09 maj-07 kl 07:12 »
Nedslaende insikter.
//b
För att pigga upp dig igen, tycker jag vi ska gå igenom dina förutsättningar. Du nämner kyl och frys som drar 150W. När jag kollar hos Electrolux lite snabbt, ser jag en frys som drar 204kWh/år och en kyl som drar 179kWh/år, summa 383. Dela det med 8760 timmar och genomsnittseffekten blir 44W, en rejäl minskning.

Nu vet jag ju inte om du ska ha extra stora apparater, som drar 150W. Är det så? Vad är temperaturen där du bor, dag och natt?

Angående lyse för 100W, vad är det som ska belysas? Använder du lysrör? Går det att stänga av en del lyse ibland?

Musik för 300-500W låter också mycket (för mina öron) :-). Berätta mer!
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 10:17 av Hasse »

Bjorn Brismo

• tribe66
« Svar #21 skrivet: 09 maj-07 kl 12:09 »
Hasse:

Som tack for hjalp vill jag bjuda pa min forsta utrakning. Hogtalaren, sjalvforstarkande, drar pa maxvolym 500w.

500 + 220 x X vilket ju ger 500/220 = ca2,3 A.

Ett bilbatteri ar ju pa 50 Ah, jag kan spela i evigheter.... till saken hor att farsan var elektriker...

Forutsattningarna i Uganda ar;

Kundgrupp; ett fatal rena turister i nedre budgetsegment, "backpackers". En huvudgrupp av vita volontarer som tror sig gora nytta (tveksamt) som vill slappa en helg nar de har ledigt, och ett litet segment svart medelklass.

Politiskt lage sa instabilt att jag inte vill investera alltfor mycket, man kan bli tvungen att lamna platsen i all hast och med liten packning.

Jag tanker som du, att kyl maste bli liten, det racker - men kall ol maste finnas, och garna is i drinken. Jag vill vara bast i klassen, sa att saga. Lyse vill jag ha hela natten av sakerhetsskal, men tankte att de forsta sex timmarna kan ga pa tradgardsbelysning med egen fotocell, fran claes olsson typ. Musik och vattenpump far ga pa generator, det ar ju bara ibland. Men jag gillar house, trance och techno - det maste spelas hogt. Faktum ar att 500 w ar lite lojligt... :)

Ska lara mig mer, vi borjar inte bygga forran tidigast i mars, min fru ska forhoppningsvis foda ett barn forst. Savoniusrotorn tror jag att jag maste ge mig pa, aven om den knappt ger nagonting; Det vore kul att lara sig och det skulle se snyggt ut nar kunderna kommer; sol och  vindkraft moter dem. Bra for var planet, bra for  var unge, och bra for var image...

mvh / Bjorn

ollebolle

« Svar #22 skrivet: 09 maj-07 kl 13:01 »
Räknar du så blir det mycket fel.

Jag tror att de 220 du nämner är drivspänningen till förstärkaren. Batteriet är bara på 12V.

Det blir då att du för att driva 500W får räkna på lågspänningssidan, dvs DC/AC konverterns inspänning som du får från batteriet.

I=P/U

Då blir strömmen 500/12V=42A. Sen har du förluster i DC/AC-omv på ung 15-20%.

Du ska inte dra ur batteriet mer än till max hälften. Så du kan spela en halv timme ungefär. Då går det 24Ah vilket ett bra laddat batteri klarar.

Men ladda upp snarast.

Aldrig får man ha sina illusioner kvar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 09 maj-07 kl 15:14 »
Vad är det för musikanläggning som skall dra 500 W kontinuerligt? Om det är inomhus i ett normalstort, normalmöblerat rum och med effektiva högtalare är redan 5 W kontinuerligt ett h-lv-t-s oväsen. Om det står 500 W på högtalarna så är det rimligen maxeffekten. Genomsnittlig effekt ligger på en bråkdel, såvida det inte rör sig om någon klass A-konstruktion som i vart fall jag inte skulle försöka försörja med ström från solpaneler.

Hasse

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 maj-07 kl 15:47 »
Nu börjar det likna något. Solpanelerna blir mindre och mindre. Som Ulric skriver så brukar värdet 500W vara effekttåligheten vid transienter, t ex ett trumsolo. I genomsnitt behövs bara några Watt.

Kyl och frys har vi klarat av, det verkar som Björn klarar sig med ett bra kylskåp med ordentlig frysdel. Ingen stor effekt här heller. Jag har provat att låta en fläkt starta samtidigt som kompressorn och låta den blåsa på kondensorn. Då gick det åt ännu mindre ström.

Belysningen fixar vi genom att ha en svag allmänbelysning som alltid lyser, samt kraftiga strålkastare som tänds bara när larmsystemet detekterar rörelse. Och det kan tjuta också!

Växelriktaren/omformaren/invertern blir den mest kritiska delen i systemet. För att få hög driftsäkerhet skulle jag köpa 2 st växelriktare av god kvalitet (sinus naturligtvis) och ha den ena som reserv.

« Svar #25 skrivet: 09 maj-07 kl 16:55 »
Är inte stereo ett ganska bra exempel på utrustning som finns mycket bra alternativ som 12V. Så slipper man konverteringsförluster.

Sen kan jag bara bekräfta att ett hyffsat ljudsystem i bil drar ut ett bilbatteri på 10-20 minuter.  
Och med hyffsat menar jag ett som höll en midsommarfest på en åker igång rätt bra, dvs inte inomhus.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 09 maj-07 kl 17:12 »
Det var en kort midsommarfest, men vilket drag!

« Svar #27 skrivet: 09 maj-07 kl 22:31 »
I min ungdoms glada dagar spelade inte en bil som stod på tomgång en kväll så stor roll..  :-\

eka

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 09 maj-07 kl 23:14 »
Angående Stereo.
In en gammal radio televison från slutet av 50 talet fanns en byggbeskrivning på ett trasnistoriserat slutsteg som gav 300mW. Den skulle gott och väl fylla ett ordinärt rum med tillräckligt oväsen  ;D Tänk på hur mycket en enkel bilstereo kan låta. Utan konverterare (spänningshöjare) kan den ge ca 2*15W över 4 ohms högtalare. Nu pratar vi fortfrande toppeffekt.

Att moderna slutsteg för finsmakare tömmer ett bilbatteri beror på flera orsaker.
Spänningskonverterare för att kunna nå 300 - 500W(topp)
Klass A-steg med höga tomgångsströmmar för att blidka diskofilers pryltokeri. Samt några extra lampor som ger några poäng vid bedömningarna.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Bjorn Brismo

• tribe66
« Svar #29 skrivet: 11 maj-07 kl 08:51 »
Hej.

Det marks att det ar mest grabbar har - musikproplemet accepteras av alla, ingen tycker att jag ska sla av.... :)

Prylen ar att vi bygger baren pa sluttninge ner mot en liten kratersjo, och ingen annan bor runt sjon. Jag ska fylla hela grytan, hela sjon, med deephouse, psy, techno. Jag ska med andra ord kopa en till sjalvforstarkande hogtalare.... och vi pratar inte om ett ordinart rum som ska fyllas med musik. Men jag kor ljudet pa elverk (=lika dalig miljo som bil pa tomgang), det blir inte sa ofta.

Tack till alla, framst till Hasse.

Nu har jag fattat hur man raknar, och jag vet ungefar hur mycket solpaneler jag ska kopa - nu ska jag lara mig om savoniusrotorn eller nagot annat vindkraftverk man kan bygga med typ en spade, gaffatejp och lite tuggummi....

BB

Bjorn Brismo

• tribe66
« Svar #30 skrivet: 11 maj-07 kl 08:56 »
....och det dar med bilstereo var ingen dalig ide alls, till alla de kvallar vi inte kor pa stora systemet. De hogtalarna ar ju dessutom gjorda for att fallas in, i taket typ. Sa far det bli.

bb

Olsson

« Svar #31 skrivet: 11 maj-07 kl 13:38 »
Lycka till med alla dina ideer. :)
Mvh Olsson

Bjorn Brismo

• tribe66
« Svar #32 skrivet: 13 maj-07 kl 09:22 »
Tack ska du ha, Olsson - googla "tribe 66 uganda" om ett par ar sa far vi se hur det gick.... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser