Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninsjukdomar  (läst 27573 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:kaninsjukdomar
« Svar #40 skrivet: 26 sep-07 kl 23:08 »
Är det inte så att om det är kallt ute och man tar in kaninen i värmen så sätter pälsfällningen igång. Sätter man sen ut kaninen så fryser den.

Sally
Jo jag har läst det någonstans att det räcker med 5-10 minuter i värmen för att kaninen skall tycka det är "vår" och släppa vinterpälsen och därmed frysa ihjäl när den sen kommer ut. Har som liten ett flertal gånger sett vuxna ta in och ut sina sällskapskaniner varpå de dog 15 minuter senare. De klarade inte temperaturskillnaderna. Så det kanske stämmer?... ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sally

« Svar #41 skrivet: 26 sep-07 kl 23:13 »
Frågan är hur STOR temperaturskillnad? Nu är det ju ganska stora skillnader i temp utomhus under dygnet. Här är det snudd på frost på nätterna, men upp till 20 grader på dagen...vilket skulle innebära att de klarar detta????

Sally
Går det...så går det!

Gösta

« Svar #42 skrivet: 01 okt-07 kl 22:30 »
Den normala dygnsrytmen i temperatur är inget problem för kaninerna. Problemet är att ta in en kanin från vintertemperatur till en varm lägenhet beroende på dels temp.skillnaden men också att luftfuktigheten är på tok för låg.
Kaninen har byggt upp sin vinterpäls för att den skall vara anpassad för rådande klimat. Den kan inte svettas som många däggdjur kan. Detta gör att den "kokar" invändigt och dör av överhettning.
På en kanin med ljusa alt. vita öron går detta lätt att se. Öronen blir röda beroende på att kaninen försöker pumpa ut så mycket blod som möjligt för att kyla kroppen. Öronen är kaninens termostater.
Tänk lite logiskt! Ta ett litet barn, klä på det så mycket att det klarar att ligga ute i minus 20 grader. Ta sedan in barnet i + 20 grader utan att ta av något plagg. Vad tror ni skulle hända???
Gösta

hagabergs

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 02 okt-07 kl 11:19 »
När jag har kaniner som rinner i ögonen brukar jag ge lite extra multivitamin med a vitamin. Ge bara några droppar i vattnet två gånger i veckan. Men var försiktig med a vitaminet för det är inte bra det blir för mycket.
Testa om det funkar. Har funkat på en del av mina kaniner. Kolla extra noga så det inte finns någon päls som sitter runt ögat som har åkt in och irretarar ögat. Ta en liten sax och klipp försiktigt bort lite päls runt ögat.

hagabergs

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 02 okt-07 kl 11:20 »
Om man gör en far dotter parning försvinner även då immunförsvaret med 25 %??
Försöker hålla mej i från inavel. Men har gjort det någon gång.

Gille

• -
« Svar #45 skrivet: 02 okt-07 kl 13:59 »
Citera
Om man gör en far dotter parning försvinner även då immunförsvaret med 25 %??
Nej, det gör det ej.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #46 skrivet: 02 okt-07 kl 20:19 »
Immunförsvaret sjunker även vid parning far/dotter. Hur mycket är osäkert.
Däremot om "resultatet" sätts i avel sjunker avelsdugligheten och överlevnaden med ca 20 - 30% på de ungarna.
Att tro någonting annat är lite strutsmentalitet faktiskt!
De som praktiserar den typen av avel har ofta små kullar i sitt bestånd.
Vidare tycker jag det är etiskt osmakligt. Lika illa som när det sker bland människor!
Gösta

Gille

• -
« Svar #47 skrivet: 02 okt-07 kl 22:33 »
Citera
De som praktiserar den typen av avel har ofta små kullar i sitt bestånd.
Det har jag aldrig drabbats av.
Etiskt omskaligt? Hur resonerar du då? Att det är så hos människa är ju förklarligt. Vi är ju knappas en frisk art... Och hos människa rensas heller inte de svaga bort (det skulle vara omoraliskt). Det gör vi med våra husdjur, för att få en livsduglig och stark stam. Och det är inget omoraliskt i det. Det är naturligt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #48 skrivet: 02 okt-07 kl 22:46 »
Håller helt med Gille här.

Jag har en Mor/Son avkomma (inte kanin dock) som är bland det bästa jag sett.
Storväxt, pigg, trevligt temperament, rättställd, knallfrisk.

Avel ska ju vara roligt och vågar man inte, så får man ju heller inte veta. Min övertygelse  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 02 okt-07 kl 23:27 »
Ehh, hm... håller nog med Gösta om osmakligheten...

Men jag kan inte komma på någon bra anledning mer än (människo-) moralisk. Kaniner är kaniner så de bryr sig inte särskilt ändå  :P

Starkast överlever!
Landsflykting i storstan...

Gille

• -
« Svar #50 skrivet: 03 okt-07 kl 09:43 »
Jag har flera linjeavlade kaniner och de är inte mindre friska för det. Kan inte se att det skulle vara osmakligt alls. Är också lite förvånad över reaktionan. Linjeavel beskrivs ju i alla böcker som tar upp husdjursavel.

Gösta

« Svar #51 skrivet: 03 okt-07 kl 16:45 »
Visst förekommer medveten inavel på djur. Det ser vi dagligen resultatet av. Här några exempel: Engelska Väduren , Bulldoggen, Belgisk Jätte, Vissa kycklingraser,
aggresiva hundar osv.
Bland människor finns inavel i isolerade områden som t.ex. Madeira (Nunnornas dal)
Nazisterna utförde experiment med Judarna Stalin likaså.
Jag tycker att det är omoraliskt att bruka den typen av verksamhet men det står ju var och en fritt att ha vilka åsikter man vill.....
Gösta

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #52 skrivet: 03 okt-07 kl 17:40 »
aggresiva hundar osv.

??? inte ska vi väl skylla dålig mentalitet på inavel..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gård t salu

• Uppland
« Svar #53 skrivet: 03 okt-07 kl 18:15 »
mentaliteten har väl inget med inavel att göra eller? däremot kroppsbyggnaden kan ju bli väldigt fel vid långvarigare inavel... Själv undviker jag inavel, så långt att jag kollar mor- och farföräldrar.
Mvh elin

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 03 okt-07 kl 20:06 »
??? inte ska vi väl skylla dålig mentalitet på inavel..

Nä, men man kan ju avla fram aggresiva hundar... pit bull kanske? Inavel förstärker väl vilka gener man vill  ;)
Landsflykting i storstan...

Gille

• -
« Svar #55 skrivet: 03 okt-07 kl 22:16 »
Citera
Visst förekommer medveten inavel på djur. Det ser vi dagligen resultatet av. Här några exempel: Engelska Väduren , Bulldoggen, Belgisk Jätte, Vissa kycklingraser,
aggresiva hundar osv.
Bland människor finns inavel i isolerade områden som t.ex. Madeira (Nunnornas dal)
Nazisterna utförde experiment med Judarna Stalin likaså.
Jag tycker att det är omoraliskt att bruka den typen av verksamhet men det står ju var och en fritt att ha vilka åsikter man vill.....
Det förekommer säkert en MÄNGD andra raser och egenskaper som varit resultat av inavel, som inte har så negativ klang som det du beskriver... Och Stalin? Var i helsike kommer nazister in i bilden i husdjursavel? (kan här säga att min farfar faktiskt satt i koncentrationsläger i Tyskland). Som jag sa så är inavel på människor inte önskvärt och kommer aldirg att bli det. Därför är det aldrig ett argument i detta ämne.

Aggresiva hundar? Samma sak där... Har ingen relevans! Skulle det bero på inavel, varför har vi då aggresiva (utavlade) blandraser?

Jag har mött många unga som ryggar tillbaka när jag berättar om linjeavel på kanin. Men när man sedan berättat vad det går ut på så övergår deras motstånd till förståelse. Inte nödvändigt att de behöver ta till sig det sättet att avla (och det skall enbart användas på kända individer, med särskilt syfte), men några moraliska dilemman brukar de inte längre ha (om de vuxit ifrån ord som "äckligt"). Jag var själv emot det när jag var ung. Men idag hade jag aldrig haft de kaniner jag har idag om det ej varit för linjeavel. Och ju mer jag känner min stam, ju fler led kan jag gå.

hagabergs

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 04 okt-07 kl 14:36 »
Jag pratade med en i går om just inavel som linje avlar väldigt mycket.

Gör du en syskonparning och får fram dåliga djur så ligger det bak i linjerna redan. Det enda sättet man kan få veta om det finns dåliga gener är att inavla sina knainer då lär man känna deras gener. När man inavlar och får fram helt friska kaniner då har man väldigt bra gener att bygga på.

För att veta om man har bland annat bett fel på sina gener är det perfekt att linjeavla och sen avla ut. Får man bett fel får man sluta avla på de linjerna. In avlar du aldrig inåt sitter du med helt okända gener. Sen när man in avlat sina djur ska man självklart avla ut de också.

Nu så kan jag inte säga om detta stämmer för det är inte mina ord, men det låter logiskt!

Gösta

« Svar #57 skrivet: 07 okt-07 kl 21:18 »
Svar till Gille gällande immunförsvarets påverkan vid nära släktskap.
Alla däggdjur undviker om de kan att para sig med närstående släktskap. Hur vet de då att släktskap finns? Jo de känner det på doften som motparten ger ifrån sig.
För att en art skall bli livskraftig krävs att immunförsvaret hos individerna är så långt ifrån varandra som möjligt. detta gör att avkomman förstärker sitt försvar. Är individerna däremot likartade i försvaret försvagas avkommans försvar.
Detta är känt av alla som jobbar med avelsarbete men vissa individer vill försöka ändra på en arts identitet för att passa människan. Detta sker på bekostnad av artens välbefinnande och avelsförmåga.
Personligen anser jag att vi inte har rätt till den manupelation med djuren. Finns heller ingen vinning som jag ser det.
Gösta

Gille

• -
« Svar #58 skrivet: 18 okt-07 kl 12:32 »
Inavel förekommer i naturen också, inte bara inom husdjursavel. Skillnaden är att det är bara överlevnad som gäller och alla svaga slås oavkortat ut.

Gösta

« Svar #59 skrivet: 18 okt-07 kl 16:11 »
Visst, inavel förekommer när det inte finns nog med individer.
Det är orsaken till att vissa djurarter hotas av utrotning på grund av inaveln.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser