Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninsjukdomar  (läst 27587 gånger)

klorofyll

• Gäst
Re:kaninsjukdomar
« Svar #60 skrivet: 18 okt-07 kl 16:54 »
Hallå, nu har diskussionen hamnat långt ifrån ämnet, tycker jag.
Jag tror att fler än jag uppskattar den här tråden och att få lära sej mer om olika sjukdomar och hur man förebygger och behandlar.

Oavsett vad ni som förespråkar inavel (eller vad ni vill kalla det) har för skäl till detta, så tror jag de flesta vanliga uppfödare försöker att slippa inavel. Mina djur är vanliga produktionsdjur och jag vill inte ha inavel. Låt nu den här tråden handla om sjukdomar hos kanin, tack!

Gösta

« Svar #61 skrivet: 19 okt-07 kl 09:51 »
Helt rätt "Klorofyll". Ämnet är lite infekterat bland uppfödare.
Fortsättningsvis kommer jag bara att svara på rena sjukdomsfrågor!
Gösta

Dandelia

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 19 okt-07 kl 10:11 »
Jag skulle vilja veta mera om det här med "8-12 veckors-syndromet", när avvanda ungar dör utan synbar orsak. Har några kroppar obducerats?

Vad är det som gör att de "klarar" pelletsen efter 12 veckor? Är risken lika stor oavsett typ av pellets?

/Dandelia

Gösta

« Svar #63 skrivet: 19 okt-07 kl 15:32 »
Orsaken till dessa dödsfall är oklart. Obduktion har gjorts utan att kunna fastställa den direkta orsaken.
Vad vi misstänker är att kaninen på något sätt ändrar sin matsmältning och då är extra känslig för foder med högt råprotein.
Symtomen är ofta matvägran, snabb avmagring och dödsfall. Händer också att symtom falsk trumsjuka inträffar.
Problemet drabbar inte alla gårdar trots samma foderstat. En bidragande orsak kan vara lågt immunförsvar men det är bara en gissning.
Rekommendationen till de gårdar som har problem, se över avelsdjuren, ge endast halva kraftfodermängden fram till 10:e veckan. Öka sedan under en vecka till full ranson.
Byt partner om möjligt om du ser att det är avkomman från någon särskild hona som drabbas lättare.
Gösta

Dandelia

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 19 okt-07 kl 20:08 »
*Sådär, ännu lite klarare i frågan* :) Tackar!

/Dandelia

Kraxa

• -
« Svar #65 skrivet: 22 okt-07 kl 23:45 »
I Tyskland har många uppfödare gått över till den "gamla" foderstaten med foderrovor m.m. med gott resultat. Vet man bara vad man gör och fodrar kaninerna rätt när man måste blanda sitt foder själva så är ju det ett bra alternativ till pellets.

De vi pratat med i Tyskland har en teori om att det är en bakterie (endicolitis ???) som överförs från moder till ungar som gör att enzymerna massproducerar sig och inte kan ta hand om finfördelat råprotein, som i pellets...

Jag vet inte mycket själv, kan bara redogöra för vad vi har fått veta från uppfödare i Tyskland där dom har stora problem med detta!

Dandelia

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 05 nov-07 kl 09:12 »
Jag vill veta mer om levercoccidos.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #67 skrivet: 05 nov-07 kl 10:21 »
Jag vill veta mer om levercoccidos.

Kallas också gallgångscoccidios (om du vill googla). Finns även tarm coccider, då dör oftast kaninerna i diaree. Vanlig parasit hos massor av djur, men de är artspecifika.

Levercocciderna kan kaniner leva med utan att det märks någon skillnad på friskheten, om det inte är väldigt kraftigt angrepp. Vid slakt hittar du "riskorn" i levern. Levern kasseras då, men resten av kaninen går fortfarande bra att äta - om inte allmäntillståndet har varit påverkat.

Coccidernas liv och leverne med olika stadier får någon annan ge sig på att beskriva.

Jag har behandlat med Esbetre. Väldigt smidigt! Blandat i vattenautomaterna, gett i fem dagar (har jag för mig), uppehåll i fem dagar och så behandla igen i fem dagar.
Karenstiden fram till slakt är sedan 10-30 dagar... Ja, man får olika uppgifter från olika håll  :-\

Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #68 skrivet: 05 nov-07 kl 15:33 »
Bra beskrivet "Potatisblomma"! Ett litet tillägg bara:
Doceringen! 2 gram/liter vatten.
Detta är en kraftig behandling vilket KAN göra att något djur dör men det hade troligen skett i alla fall eftersom det djuret i så fall hade varit väldigt nedgånget.
Att använda en svagare blandning ger inte önskat resultat.-
Gösta

Dagg

SV: kaninsjukdomar
« Svar #69 skrivet: 12 aug-09 kl 19:34 »
putt putt

Hittade en gammal tråd om sjukdomar. Jag har en fråga till er:

Jag har läst i en del trådar att man ska hålla nya kaniner i karantän i ung. en månad. Gäller detta bara om man ska ha dem tillsammans eller i burar inomhus? Gäller 4 veckor även om kaninerna är i uteburar (mark)? Mina två nya kaniner (har haft dem i två veckor nu) sitter i en egen bur en bit ifrån de andra två. Skulle vilja ge dem mer utrymme, men det skulle innebära att de har kontakt genom nätet med de andra. Vad tror ni???

//Dagg

Gösta

« Svar #70 skrivet: 12 aug-09 kl 21:02 »
Alla levande varelser har en bakterieflora. Det måste vi ha för att kunna leva. När individer (gäller alla däggdjur) träffas som tidigare levt åtskilda kan det inträffa att de har olika bakteriestammar.
De bakterier individen är van vid har den ett immunförsvar mot. Träffar den på andra bakterier så finns inte detta skydd och individen blir sjuk.
Lite kort beskrivning av bakgrunden.
När du köper in kaniner så skall de sättas i karantän i 3 veckor. Karantänen skall vara åtskilld från din övriga besättning med undantag av ett par stycken som skall ha kontakt med de nya kaninerna. Finns det då "nya" bakterier så kommer dina eller de inköpta att visa symtom på sjukdom.
Jag missade detta en gång och fick på så vis in smitta i stallet. 40% dog på ca en vecka (över 100 djur!)
Karantän är viktig men gör den på rätt sätt
Gösta

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #71 skrivet: 12 aug-09 kl 21:53 »
Jag rekomenderar karantän i minst 4 veckor eftersom det finns sjukdomar som har en inkubationstid på 3 veckor. Bland annat ERE (Epizotic Rabbit Enterocolitis) som har en dödlighet på över 80%. Har själv fått in den i mitt stall för några år sen och av 450 individer blev 7 resistenta och överlevde. Dessa smittar i sin tur till avkomman så att avkommans dödlighet ökar med 40-60% per kull.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Knottet

• Norrbotten
« Svar #72 skrivet: 12 aug-09 kl 22:30 »
Undrar lite om det här med karantän. Hur noga måste man vara för att det ska vara någon idé? Räcker det att ha de nya djuren i andra burar några meter bort eller ska det vara vägg mellan/längre avstånd? Och hur är det med hanteringen, måste man tex tvätta händerna när man varit hos de nya kninerna och ska gå till de gamla? Antar att det är bättre ju nogrannare man är men vad är rimligt, hur gör ni?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #73 skrivet: 12 aug-09 kl 22:33 »
Jag håller mina i separata byggnader och matar alltid mina egna djur först och de nya sist, sen går jag in för kvällen. På så sätt får de mina kaniners "bakterier" i liten dos fram tills det är dags att flytta in i stora stallet. Och så desinficeras alla redskap när man mockat hos karantändjuren, inklusive skottkärrans hjul (nåt många glömmer tror jag). Man kan aldrig vara nog försiktig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Knottet

• Norrbotten
« Svar #74 skrivet: 12 aug-09 kl 22:48 »
Tack för svaret :) Hur desinficerar du?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #75 skrivet: 12 aug-09 kl 23:08 »
Med Virkon S
« Senast ändrad: 13 aug-09 kl 08:48 av Kimma »

Dagg

« Svar #76 skrivet: 12 aug-09 kl 23:43 »
Nu har jag ju bara 4 kaniner, men förr eller senare är ju tanken att de ska kunna finnas i varandras närhet. Jag ska hålla dem åtskilda i 4 veckor som ni rekommenderar och sedan tar jag lite i taget. Tack för utförliga svar!!!

//Dagg

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 13 jun-10 kl 23:24 »
Jag har två Bj honor , systrar 3år gamla , har båda haft en kull var .
Dessa lever i hop med en (numera) kastrerad lejohuvad dvärgvädur hane o hans hona.
+ Alla höns o kycklingar tot 20 fåglar .

Sen 1mån tillbaka så bor dom alla i ett mkt stort utehägn med öppna skydd dom kan gå in o om dom vill.
Gräs att äta + matrester (hönsen tar nästan allt) hö bal finns alltid o färskt vatten.

Nu är en av Bj honorna sjuk , avmagrad , stinkande från ädlare delar , ser ut som hon kissat på sej o blivit röd i huden , går sakta (hoppar inte )
Vad är detta???
Dom har inte sett en annan kanin på flera år kan tilläggas.

Jag har tvättat alla 4 kaninerna med ett desinifiserande shampo + lagt på dom frontline och gett esbetree i vattnet och tagit in alla i en box som är ren med nytt halm.
Sk jag testa o avmaska oxå ?
Det jag känner igen är att hon ser ut dsom min iller som drabbades av diskbråck i vintras .
Hjälp!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #78 skrivet: 14 jun-10 kl 06:50 »
Har hon nedsatt känsel i bakbenen? Om du trycker försiktigt längs ryggraden, regerar hon med smärta vid något ställe, troligen långt bak?

Är det ett enklare diskbråck, eller bara en nerv som kommit i kläm, så borde hon bli gradvis bättre på ett par veckor, är det ett allvarligt diskbråck, så får du ta bort henne.

Tycker inte att det låter som någon sjukdom jag har hört talas om, och de andra kaninerna är ju inte drabbade.

Kan hon ha ätit något vasst eller osmältbart?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #79 skrivet: 14 jun-10 kl 10:55 »
Ingen smärta men hittade en märkbart stor ryggkota i dag .
Hon kan röra sej o gå men långsammt .
Verkar vara nöjd med att vara inne iaf .
Vi avvaktar o ser .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 3 användare (2 dolda)
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser