Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninsjukdomar  (läst 27592 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: kaninsjukdomar
« Svar #80 skrivet: 14 jun-10 kl 10:56 »
Jag skulle överhuvudtaget inte ha höns och kaniner i samma hägn. Nånsin.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #81 skrivet: 16 jun-10 kl 09:06 »
Håller absolut med Attes Matte höns & kaniner ska inte gå tillsammans. Har sett dom som har det så & det blir problem förr eller senare..
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Dagg

« Svar #82 skrivet: 16 jun-10 kl 10:07 »
Intressant fråga detta...Har både kaniner och höns, men inte tillsammans! Såg ett program på TV (!?) där de visade någon form av "grönt" lantbruk där de hade höns och kaniner ihop...hönsen gick på golvet och kaninerna satt i stålburar ovanför. Kaninplupparna ramlade ner och blev till torr gödsel hos hönsen. Det var inte i Sverige, kanske Australien? Jag reagerade just på att de hade dessa djur tillsammans. Någon mer som såg programmet?
//Dagg

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #83 skrivet: 16 jun-10 kl 12:00 »
Det är inte tillåtet att ha nätbotten på kaninburar som inte står på marken. Upphöjda burar ska ha hel botten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dagg

« Svar #84 skrivet: 16 jun-10 kl 23:46 »
Som sagt...det var inte i Sverige!
//Dagg

Meritaton

« Svar #85 skrivet: 19 jun-10 kl 22:20 »
Håller absolut med Attes Matte höns & kaniner ska inte gå tillsammans. Har sett dom som har det så & det blir problem förr eller senare..

Japp, håller med. veterinären flög i taket då vi hade lösgående höns som kunde ta sig in i stallet till hästarna.
Han sa att INGA pälsdjur eller kor eller hästar nånsin ska vara i samma rum som fåglar och att man måste se till att de inte kom i närheten av varandra.
Orsaken nämde han inte.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #86 skrivet: 20 jun-10 kl 12:54 »
Detta får ni utveckla .
Jag har hört att man inte ska ha dom tiullsammans men aldrig konkret varför ?!

Mina har varit tillsammans året om i 4 år nu utan problem .

Kom igen nu ....varför?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Meritaton

« Svar #87 skrivet: 20 jun-10 kl 14:32 »
Detta får ni utveckla .
Jag har hört att man inte ska ha dom tiullsammans men aldrig konkret varför ?!

Mina har varit tillsammans året om i 4 år nu utan problem .

Kom igen nu ....varför?

Fråga en veterinär.
Vad det gäller kaniner så kan höns ha samma coccidier som kaniner är mottagliga för, därav bör man inte ha dem i samma rum, sedan dammar hönsen mycket också samt har en massa oljud som inte e bra för deras öron.

Men då det gäller andra djur så vet jag ingen direkt orsak, veterinären sa bara så då vi hade hästar,

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #88 skrivet: 20 jun-10 kl 14:42 »

Vad det gäller kaniner så kan höns ha samma coccidier som kaniner är mottagliga för, därav bör man inte ha dem i samma rum, sedan dammar hönsen mycket också samt har en massa oljud som inte e bra för deras öron.

Jag har läst att det är olika coccidier som smittar höns och kaniner - eftersom deras reproduktion är anpasat till respektive matsmältningssystem. Verkar logiskt för mig eftersom parasiter oftast är mycket väl anpassat till ett värdsdjur. Vem kan allt om coccidier?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Meritaton

« Svar #89 skrivet: 20 jun-10 kl 17:53 »
Jag har läst att det är olika coccidier som smittar höns och kaniner - eftersom deras reproduktion är anpasat till respektive matsmältningssystem. Verkar logiskt för mig eftersom parasiter oftast är mycket väl anpassat till ett värdsdjur. Vem kan allt om coccidier?

Januschka

Det var bara en veterinär som sa det att en variant av coccidier som finns hos höns även kan gå till kanin. Det finns ju olika varianter av dem.

Detta med artspesifika då de gäller mask är jag skeptisk till..
Jag hade en kompis familj där alla fick samma mask som katten då den låg i deras säng... Så detta med artspecifik tar jag lite med nypa salt.
Enligt mikrobiologiboken jag läste i min utbildning kan de flesta parasiter gå på olika djur och människor, men de lever endast i vissa stadier av sitt liv på olika värddjur.
Binnikemasken till exempel kan inte leva till vuxen ålder i en fisk och därav behöver den en annan värd för att kunna fortsätta växa.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #90 skrivet: 20 jun-10 kl 23:14 »
Kaniner är känsliga för dammpartiklar och utvecklar relativt lätt snuva om imunförsvaret bombarderas hela tiden. Likaså smittar coccidier mellan båda djurslagen. travelerhorses, är honan röd, svullen och har flytningar, är blöt därbak kan det mycket väl vara kaninsyfilis. Det gör jätteont och kaninen vill inte gärna röra på sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #91 skrivet: 21 jun-10 kl 21:30 »
Info om regler vid Nosematos.
Denna sjukdom orsakas av ett virus som angriper hjärnan på kaniner. Ger angripna njurar. (Smågropig yta) Symtom är sned huvudhållning, obalans. Viss aggresivitet hos djuret kan förekomma. Smittosam!!
Djur som drabbas av denna sjukdom får inte saluföras utan skall skickas till destruktion enligt både SVA och SJV.
En rekommendation är utslaktning av samtliga djur och en grundlig sanering av anläggningen eftersom det inte finns något botemedel mot problemet. :'(
Gösta

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #92 skrivet: 22 jun-10 kl 11:30 »
Nosematos orsakas fortfarande av en encellig parasit och sprids främst genom urinen. Burar där det har suttit smittade kaniner i bör brännas men det kan tydligen gå att få dem rena med Klorin enligt SVA.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #93 skrivet: 25 jun-10 kl 02:03 »
Kaninen är frisk nu .
Hon hade skadat en ryggkota på nåt sätt .
Coxxidos fick en kyckling o dog av för n mån sen .
Jag behandöade då alla höns o kaniner med esbetree men ingen kanin verkade sjuk .
Detta om att höns dammar måste väl ha med hygien och yta att göra?
Om detta verkligen var ett problem då hade jag sett det i vintras då det var som kallast .
Då bodde 4 kaniner och ca 10 höns på 15kvm.
Inte så mkt som en snorig nos såg jag .
Kaninerna är 3 och 4år gammla.
Av två olika raser oxå.
Min vet tyckte det var en toppen lösning att dom bodde i hop .

Men mina djur bor ute på sommaren sen hela tiden.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anne-lie50

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 25 jun-10 kl 07:41 »
Intressant fråga detta...Har både kaniner och höns, men inte tillsammans! Såg ett program på TV (!?) där de visade någon form av "grönt" lantbruk där de hade höns och kaniner ihop...hönsen gick på golvet och kaninerna satt i stålburar ovanför. Kaninplupparna ramlade ner och blev till torr gödsel hos hönsen. Det var inte i Sverige, kanske Australien? Jag reagerade just på att de hade dessa djur tillsammans. Någon mer som såg programmet?
//Dagg
  jag såg oxå det programmet, att ha kaniner med höns på det sättet är djurplågeri, att sitta på en nät botten o höra alla dessa hönors kacklande dagarna i ända, stackars kaniner, fy fan vad lite vett folk har i skallen. Men att ha några frigående kaniner med några höns en vinter, det har jag oxå haft, o det gick bra. mvh Anne-lie

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #95 skrivet: 11 jul-10 kl 18:10 »
http://www.medirabbit.com/ hittade jag när jag rotade runt på nätet. Verkar värt att utforska.

Edgar

Wobbeke

• -
« Svar #96 skrivet: 18 jul-10 kl 20:35 »
Hejsan!

Även jag behöver lite hjälp med sjuka kaniner. Vi fick för ca 5 veckor sedan en kull kaninungar, 12 st, där vi har problem med dödsfall. Första veckan dog en liten en som inte växte som den skulle, antagligen inget konstigt där.

Men nu för några dagar sen dog en av kaninungarna, en av de lite mindre. Jag har haft ögonen på den i några dagar, tyckte inte riktigt att den var lika på som syskonen. Jag hittade kaninungen liggandes på sidan i buren, då levde den fortfarande. När jag skulle lyfta upp den så krampade den i nacken och huvudet var snett åt ena sidan. Efter en liten stund så slutade kramperna. Jag bar in ungen och kylde ner den lätt, utifall det skulle vara överhättning. Den ville inte dricka, utan låg på magen och tittade, men såg jättehängig ut. En stund senare, så den inte piggnat till och inte ville dricka så avlivade jag ungen. Det fanns inga tecken på diarre, men jag tyckte den hade oregelbundet formade hårda klumpar i magen, som inte de levande ungarna hade. Efter detta tog jag bort det färska gräset och gav dem bara hö.

Så idag hittar jag två döda unga i buren. Dessa ligger också på sidan med öppna ögon och änns också hårda i magen. Alltså inte uppblåsta utan som om tarmarna var hårda. Inga tecken på diarre. Jag öppnar den ena av de döda ungarna och hittar inget fel på levern och hittar inga djur eller parasiter eller riskorn. Dock tycker jag att delar av tjocktarmen är mycket mer uppfylld med mat än resten av tarmen. På de tjockaste ställena är tarmen så bred som lite drygt 1 cm och fylld med fast halvsmält föda. Hittar inget annat som är konstigt. Kan det vara förstoppning, eller skall delar av tjocktarmen vara mer uppfyld? Hittar även lite luftbubblor i delar av tarmen som är innan det tjocka välfylda partiet. Tunntarmen verkar vara tom och tunn.

Vad kan jag göra för att hjälpa de övriga kaninungarna tro? Någon som känne rigen detta? Mvh Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Wobbeke

• -
« Svar #97 skrivet: 19 jul-10 kl 18:46 »
Jaha nu har ytterligare två dött, så om någon känner sig manad att ge mig några råd så bör ni göra det innan....torsdag, om det skall fortsätta i den här takten.

Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Gösta

« Svar #98 skrivet: 19 jul-10 kl 18:59 »
Svårt att med säkerhet ge en bra diagnos. Låter som foderproblem med kramper. Tolkar det så med tanke på att kaninungarna befinner sig i tredje fasen av sitt foderintag. Om detta är orsaken så ge de kvarvarande ungarna ett underhållsfoder. T. ex. hel havre och lite grönskaker samt saltsten. För att ställa en säker diagnos krävs en obduktion av en erfaren person.
Gösta

Wobbeke

• -
« Svar #99 skrivet: 19 jul-10 kl 19:25 »
Tack Gösta för ditt svar!

Underhållsfoder, är det lika med bara havre samt lite grönsaker, eller ingår även hö däri? Nu får ungarna bara hö, inget grönt gräs eller kraftfoder. Kan lite vitaminer hjälpa tro? Känns som ganska svårt att få reda på vad det kan vara, precis som du säger. Det kan vara vad som helst. Det jag funderar över här näst är om några ungar skulle överleva, kan man sälja/ge bort dem då tro? Jag har en moral som säger att man langar inte vidare djur som är sjuka eller kan bära på smitta. Nu är det några veckor kvar innan beräknad flytt för ungarna, men det känns ju inte så roligt att lägga ut en annons nu. Hur brukar ni göra med ungar från kullar där många har dött?

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser