Visst förekommer medveten inavel på djur. Det ser vi dagligen resultatet av. Här några exempel: Engelska Väduren , Bulldoggen, Belgisk Jätte, Vissa kycklingraser,
aggresiva hundar osv.
Bland människor finns inavel i isolerade områden som t.ex. Madeira (Nunnornas dal)
Nazisterna utförde experiment med Judarna Stalin likaså.
Jag tycker att det är omoraliskt att bruka den typen av verksamhet men det står ju var och en fritt att ha vilka åsikter man vill.....
Det förekommer säkert en MÄNGD andra raser och egenskaper som varit resultat av inavel, som inte har så negativ klang som det du beskriver... Och Stalin? Var i helsike kommer nazister in i bilden i husdjursavel? (kan här säga att min farfar faktiskt satt i koncentrationsläger i Tyskland). Som jag sa så är inavel på människor inte önskvärt och kommer aldirg att bli det. Därför är det aldrig ett argument i detta ämne.
Aggresiva hundar? Samma sak där... Har ingen relevans! Skulle det bero på inavel, varför har vi då aggresiva (utavlade) blandraser?
Jag har mött många unga som ryggar tillbaka när jag berättar om linjeavel på kanin. Men när man sedan berättat vad det går ut på så övergår deras motstånd till förståelse. Inte nödvändigt att de behöver ta till sig det sättet att avla (och det skall enbart användas på kända individer, med särskilt syfte), men några moraliska dilemman brukar de inte längre ha (om de vuxit ifrån ord som "äckligt"). Jag var själv emot det när jag var ung. Men idag hade jag aldrig haft de kaniner jag har idag om det ej varit för linjeavel. Och ju mer jag känner min stam, ju fler led kan jag gå.