Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderblandare  (läst 1602 gånger)

sjokarret

• Uppland
foderblandare
« skrivet: 25 dec-16 kl 09:47 »
Idag ger vi djuren ensilage i helbal men jag funderar på för- och nackdelar med en foderblandare som pytsar ut den dagliga given två ggr per dag, förutom inköpspriset förstås. Nån som har erfarenhet?

skogaliten

• -
SV: foderblandare
« Svar #1 skrivet: 26 dec-16 kl 12:28 »
Har inte själv fullfoderblandare, men har vänner som har. De jag pratat mest med har får i stora (mycket stora) besättningar.

För att kunna ge djuren ett optimalt foder, så är det naturligtvis toppen!

Analyserat grovfoder hackas till önskad strålängd, och blandas med lämpligt kraftfoder och lämpliga mineraler. Det blir inget spill, allt äts upp, eftersom grovleken passar djurslaget.

Men de som har fullfoderhantering har också mycket genomtänkta fårhus, och genomtänkta foderbordsstrukturer. Allt för att få ett lättarbetat fårhus och ett effektivt utnyttjande av fodret.

Vi har "nöjt oss" med att att skaffa foderbord med diagonalgrindar från Slättö kvarn, samt en stationär balupprullare, köpt begagnad. Kombinationen ger mycket litet spill, det lilla spillet som blir ligger kvar på foderbordet, samlas ihop vid varje fodring och ges till gårdens hästar.

Under lågdräktighet fodrar vi två gånger per dygn (beräknad foderstat), och vid högdräktighet och under lamning/digivning 3-4 gånger. Kraftfoder och mineraler ges dels på foderborden, men också i bunke inne hos fåren, för att göra tackor och lamm "lagom tama".

Vi har mellan 20-25 tackor som lammar per säsong. Fårhuset (inklusive foderbordslängden) är förprövat för 30 tackor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser