Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska ramens kant se ut?  (läst 1425 gånger)

christelle

• Blekinge
Hur ska ramens kant se ut?
« skrivet: 11 dec-16 kl 18:34 »
Har inte gett bina präglat vax i sommar men har insett att ramarna ändå har behövt trådas. (Bina bygger ganska hejvilt annars och det är joxigare att skörda och slunga honungen).
Nu tänkte jag gå ett steg vidare och istället för trådar sätta en liten list i överkant på ramarna som "hjälplinje" åt bina. Det är väl inte mer än så i en trågkupa? Frågan är om den listen är helt rak eller är ytterkanterna sas avfasade på listen så att när bina bygger neråt, så blir det som en trekant med något öppna sidor?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur ska ramens kant se ut?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-16 kl 20:12 »
Jag är inte riktigt med på hur du menar, men Michael Bush har en bra beskrivning över vad han tycker fungerar.
http://www.bushfarms.com/beesfoundationless.htm
Tänk på att han använder ett lågt ramformat, 3/4-langstroth. Det är i storleksordningen 14 cm mellan överlist och underlist till skillnad från LN som har ca 20 cm. Den skillnaden gör stor skillnad på fribygge.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 dec-16 kl 21:10 »
Utveckla gärna orsaken till att du inte gett dem präglat vax i sommar?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 11 dec-16 kl 23:22 »
Jag är inte riktigt med på hur du menar, men Michael Bush har en bra beskrivning över vad han tycker fungerar.
http://www.bushfarms.com/beesfoundationless.htm
Tänk på att han använder ett lågt ramformat, 3/4-langstroth. Det är i storleksordningen 14 cm mellan överlist och underlist till skillnad från LN som har ca 20 cm. Den skillnaden gör stor skillnad på fribygge.

Tack för länken. Mina bin fribygger stort och brett även i HLS och de är bara 13 cm mellan raminnerkanterna. De gjorde så ståtliga byggen i HLS-lådorna att det var tvunget att ta ut upp mot 5 ramar åt gången vid skattningen - väldigt kladdigt och många svåråtkomliga bin inne i mellanrummen.
Jag kanske ska tänka om och sätta en list horisontellt i mitten av LN ramar - då blir det inte mer än max 10 cm och samtidigt får de guidning?

Utveckla gärna orsaken till att du inte gett dem präglat vax i sommar?

Orsakerna är många
vax är dyrt att köpa,
frakta hit vaxet kostar pengar,
en vet inte varifrån biredskapsaffärerna köper sitt vax det kan vara rester av allt möjligt i det,
att tillverka vax från grunden är en bisyssla, som är helt onödigt att curla dom små liven med
den läppbalsam och de salvor jag gör och använder vill jag ha fint nytt vax till ifrån egna bin,
jag gillar inte och tror inte bina gör det heller, metalltrådar, spikar etc i ramarna
det är ett trist göra att spika och tråda,
spik och tråd kostar oxå pengar.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #4 skrivet: 12 dec-16 kl 08:30 »
Hej Christelle

Själv använder jag mig av en liten vaxlist (ca 0,7 cm, är inte så noga) som sitter i ett spår och sedan klistras fast med vax.
Hitintills har jag gjort bra erfarenheter med det.
Avståndet mellan listorna är 3,6 mm eller lika mycket som men "bärlist" som används vid takläggning.
Det är standarmaterial och jag slipper att såga till dessa.

Det finns de som använder en trekanstslist eller något som kallas för "skeppsskrov".
En liten vaxhinna hjälper till.

[size=78%]

Som förstärkning har några tagit "grillspett" istället för tråd.

Jag behöver inte ens 2 mellanväggar för att kunna förse 20 ramar med bygganvisningar.

Med tanke på vaxskandalen som rullas upp i Tyskland, Österrike, Belgien, Holland mm där man har "sträckt" vaxet med kinesiskt Paraffin med stora skador till följd är det ännu viktigare med eget vax.
Minst 40 ton paraffin har på det viset hamnat i mellanväggarna... >:(

[/size]

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 12 dec-16 kl 19:03 »
Ja om man kan lita på vaxet man köper är en ytterst relevant fråga.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 12 dec-16 kl 19:32 »
En smal vaxremsa har jag gett dem innan men jag vill inte köpa eller använda något präglat vax öht. Sen är det ju oxå så att bina själva får bestämma storleken på cellerna på hela ramen om de fått bestämma sas från början. Det jag vill göra, mest för min egen skull vid skörd och slungning alltså ffa i skattlådorna), är att vägleda bina så att de håller sig någorlunda rakt inom ramarna. Att det inte kan se ut som när en använder präglat vax är jag införstådd med - bina bygger större celler och bredare byggen när de får bestämma själva och jag funderar även på att ev minska antalet ramar till nio i LN lådorna? Är lite osäker på om ramarna då kanske byggs ut ännu bredare? Troligen blir det så.

Gep

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 12 dec-16 kl 22:03 »
Om du använder LN-ramarna i skattlådan blir det nog inga problem.
Jag har haft 9 ramar i skatt lådorna i ett antal år.
Mest för att avtäckningen blir enklare när cellerna sticker ut lite
över träramarna. Men jag använder präglat vax än så länge.

Ni som låter bina bygga sin vax själva, blir det inte problem vid
kraftigt drag ? När rapsen blommar här så fylls yngellådorna
med honung även om det finns outbyggda mellanväggar i skattlådorna.
Jag får hålla lite koll under de veckorna så att drottningen har plats
för sin äggläggning.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 12 dec-16 kl 23:34 »
Vaxbygge går snabbt åtminstone om det är bra med bin i kupan, det ser en om inte annat så när en svärm placeras i en låda med bara nån enstaka matram och resten ovaxade och outbyggda. Men just vid rapsdrag är det kanske extra viktigt att kolla så de hinner göra klart, en vet ju oftast ganska exakt när det draget börjar.
Tittade precis på ett föredrag, ca 30 min in diskuterar Michael just min fråga
https://www.youtube.com/watch?v=-rwDPXJdJG8

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #9 skrivet: 13 dec-16 kl 06:01 »
Brukar normalt bara sätta in en startremsa på ett par cm i mina trådade ramar och det funkar bra. I vinter har jag experimenterat med att "stöpa" vaxmellanväggar som blir helt utan prägling och det ska bli intressant att se hur bina gör med dessa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser