Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu kommer lammen  (läst 1076 gånger)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Nu kommer lammen
« skrivet: 28 apr-07 kl 11:26 »
Så äntligen har lammningen börjat här hos oss! I förrgår kväll födde vår ledartacka två lamm, ett stort och fint tacklamm som snabbt var uppe och diade och sedan en liten yttepytte bagge som låg kvar så länge på marken...

Mamma Roberta slickade och slickade på sin lille kille som till slut kunde stappla upp och börja leta efter mat. Vi satt länge o tittade på dem och tyckte inte att han verkade få i sig något och till slut tog vi in hela familjen i lagården för att kunna ha lite bättre koll på lilleman coh kunna hjälpa till att ge honom råmjölk.

Det tog ju sin tid och när vi kom tillbaka till hagen så hamnade vi mitt i nästa lammning! En av fjolårstackorna födde också hon ett fint tacklamm!

Nu får den lille baggen ersättning också och verkar pigg, men han är nog hälften så stor som storasyster. Han ser ut som ett streck och fick namnet "Linus på linjen".... :-\

Nu väntar vi med spänning på de återstående 13 tackorna. Ett par är så tjocka att de ser ut att kunna spricka när som helst.. :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Nu kommer lammen
« Svar #1 skrivet: 28 apr-07 kl 13:19 »
Visst är det roligt när lammningen väl kommer igång! Jag har två tackor till som jag väntar på. Sen är det två tackor som löpte om och troligtvis inte kommer att lamma förrän om en månad. Den sista tackan verkar inte vara dräktig alls. Jag har släppt ut de första 10 lammen med mammor på bete. I fårhuset finns 9 lamm till med mammor som jag ska försöka få ut idag. Ska bara få hagen färdig först och märka dem märkena kom igår så jag behöver samla ihop alla som är på bete också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Nu kommer lammen
« Svar #2 skrivet: 28 apr-07 kl 15:47 »
Linus på linjen.   :D  Vad heter syrran då, Lina-Roberta?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Nu kommer lammen
« Svar #3 skrivet: 28 apr-07 kl 16:45 »
Syrran heter faktiskt Lina... :) Vi vägde dem i dag och lillen vägde 2 kg och storasyster nästan fyra..
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Nu kommer lammen
« Svar #4 skrivet: 29 apr-07 kl 12:58 »
Här är en bild på syskonen!



Och en bild på syrran

« Senast ändrad: 29 apr-07 kl 13:03 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser