Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lammet dog  (läst 1723 gånger)

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
lammet dog
« skrivet: 27 apr-07 kl 16:42 »
Fick ett lamm förra veckan som har verkat piggt men som idag plötsligt blev hängigt och sedan dog. :'(
Lät lite rosslig precis innan,och vart bara slapp och slö-allt gick ganska plötsligt-märkte inget i morse-vad kan det varit?
Hur klarar tackan sig,måste jag mjölka ur henne något för att"lätta på trycket",och i så fall under hur lång period och hur många gånger/dag?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:lammet dog
« Svar #1 skrivet: 27 apr-07 kl 20:42 »
Tempade ni lammet ?
Har det ätit ordentligt ?
Ingen förstoppning ?

Lunginflamation är ett hett tips....

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

Re:lammet dog
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 20:52 »
Fick ett lamm förra veckan som har verkat piggt men som idag plötsligt blev hängigt och sedan dog. :'(
Lät lite rosslig precis innan,och vart bara slapp och slö-allt gick ganska plötsligt-märkte inget i morse-vad kan det varit?
Hur klarar tackan sig,måste jag mjölka ur henne något för att"lätta på trycket",och i så fall under hur lång period och hur många gånger/dag?

Jag tror också på lunginflammation.
En tacka som har kommit i gång med att mjölka som din, kan vara bra att mjölka ur en gång per dag under de närmaste 4-5 dagarna. Se också till att hon inte får ngt kraftfoder och det går också att begränsa högivan och låta henne få halm. Du bör iaf inte släppa henne i flocken så att hon kan äta med de andra. När juvret inte blir så spänt längre kan du släppa ut henne på bete med de andra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
-kaja-

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser