Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal frys slår av och på  (läst 2774 gånger)

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
Gammal frys slår av och på
« skrivet: 20 nov-16 kl 17:42 »
Den gamla frysen har tillhört vår farbror, och nu hittade jag den utan ström.  Glad satte jag i kontakten, men den slår av och på bokstavligen varje sekund.

Är den slut, eller finns det något man kan göra?

/Syster Blåsippa
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Gammal frys slår av och på
« Svar #1 skrivet: 20 nov-16 kl 20:01 »
Byt termostat. Finns hos elhandlaren. Kan vara fördel att ta med den gamla.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 20 nov-16 kl 20:02 »
Det låter som om kompressorns motorskydd slår till och från. Det kan hända trots att frysen är felfri, om kompressorn är så kall att oljan är för trögflytande för att den ska kunna starta. I så fall är det bara att ta in den i normal rumstemperatur och låta den stå några timmar, och sedan göra ett nytt startförsök.

Det kan också förekomma om den nyss har varit igång och man försöker starta den på nytt efter bara någon minut, innan trycket i kylmedieslingan har hunnit utjämnas, eller om man matar den från en mycket klen elförsörjning som inte orkar med kompressorns startström (t ex liten växelriktare, bensinelverk, eller matning via långa klena skarvsladdar).

Om det är ett riktigt fel som orsakar detta symptom, så kan man i första hand misstänka startrelät. Sådana av s k PTC-typ går ofta sönder om frysen har fått stå oanvänd länge, speciellt om det har varit kallt eller fuktigt under stilleståndstiden. Det är lätt att byta, sitter i kopplingslådan på kompressorn. Det gäller bara att få tag i ett nytt av rätt sort. Trasiga startreläer brukar man kunna känna igen på bränn- eller smältmärken på plastkåpan och/eller att de skramlar i dem eller de luktar bränt. Kompressortillverkaren Danfoss använde i många år startreläer som visade sig kunna orsaka brand när de gick sönder, för några år sedan hade de en kampanj där de skickade ut nya brandsäkra reläer gratis, men jag tror den kampanjen är avslutad nu.
För att provköra tillfälligt kan man låna ett startrelä från nästan vilken kyl eller frys som helst med kompressor av samma märke och ungefär samma effekt.

Till sist kan det naturligtvis också vara ett kompressorhaveri som orsakar att den beter sig på det här sättet.

Blåsippan

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 20 nov-16 kl 20:29 »
Tack för snabba och sakliga svar!  :)  Jag börjar med att försöka värma upp rummet!  :P
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-16 kl 22:37 »
Min frys gjorde exakt som Din för 2 månader sen. En ny termostat hjälpte.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Blåsippan

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 21 nov-16 kl 10:52 »
Jag börjar med den åtgärd som verkar minst krävande.  Men jag sparar förstås era råd!  För att börja skruva isär frysen behöver jag nog anlita kunnig hjälp - och de hjälparna är för närvarande fullt sysselsatta med sina och våra bilar och våra traktorer!

Igår upptäckte jag att denna frys saknar synligt värmeavgivande element på baksidan.  Sådana apparater trodde jag inte fanns!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 21 nov-16 kl 11:13 »
På en del frysboxar sitter kondensorn (den del som ger ifrån sig värme) innanför täckplåtarna på baksidan och kortsidorna. Sådana frysar bör man inte ställa tätt mot vägg utan se till att det finns luftväxling på alla sidor av dem.

Blåsippan

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 21 nov-16 kl 11:17 »
Det är ungefär 10 cm mellan frysboxen och väggarna.  Konstigt nog inga nedfallna föremål där bakom, inte ens särskilt mycket damm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser