Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?  (läst 11469 gånger)

tropfrog

• Västergötland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #60 skrivet: 02 dec-16 kl 13:52 »
Fast du glömmer att syftet med denna kronförsvagning är att du (och alla andra) ska höja priset för att åter ge lite inflation i ekonomin. Så om du inte höjer priset för att kompensera ökade inköpskostnader så förlorar du i inflationsracet där alla andra höjer priset. Tänk på att löntagarna får löneökningar varje år, de ska de ju lägga på dina produkter och inte någon annans.

Problemet med det hela är att hur hårt riksbanken än arbetar för att få upp inflationen så har de inte lyckats. Priserna stiger helt enkelt inte. Om man har ett företag som inte orkar med de ökade kostnaderna så är det tufft, högre pris kommer ofelaktligen att leda till lägre efterfrågan. Det finns ingen inflation att gömma sig bakom, om ingen annan höjer priserna så kan inte du heller. Men det vänder troligtvis snart, så det är bara att hålla ut.

MVH
Magnus

DennisCA

• Finland
« Svar #61 skrivet: 02 dec-16 kl 14:25 »
Det har ju observerats att 13 biljoner USD har pumpats in i den globala ekonomin (glömt den exakta perioden) men inflationen kommer inte. Den vägrar, nånting är fel med modellerna, ekonomin funkar inte som vi tror länge. Själv tror jag det är helt naturligt då pengarna under 30 år koncentrers vid toppen, inte gör pengarna nån nytta där... Hur ska det faktum att nån bank eller annan rikeman får mera pengar att samla på hög, hjälpa mig att ha råd med t.ex. en ny bil? Jag har lån som ska betalas av och det är prio för mig, och en massa andra människor också.

Hade dom pumpat in dom 13 biljonerna direkt till konsumenterna hade vi förmodligen fått annat resultat, och inflation också.

https://www.theguardian.com/business/economics-blog/2016/feb/09/bal-market-oddities-makes-no-sense

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #62 skrivet: 02 dec-16 kl 16:32 »
Jag är bara tacksam för varje dag jag slipper inflationseländet.

Nej, jag kan inte höja priserna särskilt mycket.

Jag är beroende av att kunna hålla ett stabilt sparkapital, det är för mig --enormt mycket viktigare-- än allt annat här! men har ingen aning om i vad...

« Senast ändrad: 02 dec-16 kl 21:29 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #63 skrivet: 02 dec-16 kl 19:40 »
...men har ingen aning om i vad...
Bankaktier såklart. Hur de än gör så vinner de. Du får visserligen pröjsa några högt betalda chefer, men större delen av vinsten går tillbaka till dig.

olof

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 02 dec-16 kl 19:50 »
...Om man har ett företag som inte orkar med de ökade kostnaderna så är det tufft, högre pris kommer ofelaktligen att leda till lägre efterfrågan...
Fast jag tror inte det är hela sanningen. Det stämmer visserligen det du skriver, men det finns fler synvinklar. Tänk på resten av marknaden i ditt exempel ovan: Om någon annan har ett företag som orkar med de ökade kostnaderna och inte behöver ta ut ett högre pris leder det för dem till högre efterfrågan för någonstans tar ju kunderna vägen som försvann från den första.

Så det alternativa scenariot till det ovan är att kostnaderna inte ökar, priset hålls konstant och blir det också lägre efterfrågan eftersom konkurrenterna då har förmåga att sänka priset.

olof

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 02 dec-16 kl 20:01 »
...
Hade dom pumpat in dom 13 biljonerna direkt till konsumenterna hade vi förmodligen fått annat resultat, och inflation också.

https://www.theguardian.com/business/economics-blog/2016/feb/09/bal-market-oddities-makes-no-sense
Jag är inte så säker på att det blivit ett annat resultat. Mark Blyth (artikeln ovan) har många intressanta infallsvinklar och är väl värld att både läsa mer av och se på youtube.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 03 dec-16 kl 16:46 »
Fast jag tror inte det är hela sanningen. Det stämmer visserligen det du skriver, men det finns fler synvinklar. Tänk på resten av marknaden i ditt exempel ovan: Om någon annan har ett företag som orkar med de ökade kostnaderna och inte behöver ta ut ett högre pris leder det för dem till högre efterfrågan för någonstans tar ju kunderna vägen som försvann från den första.

Så det alternativa scenariot till det ovan är att kostnaderna inte ökar, priset hålls konstant och blir det också lägre efterfrågan eftersom konkurrenterna då har förmåga att sänka priset.

Det första stycket är precis det jag försökte att fånga med mitt inlägg. Dock slarvigt att använda efterfrågan som ett allmänt begrepp. Det jag menade var efterfrågan på den egna produkten, inte marknadens generella efterfrågan.

Det andra stycket förstår jag inget av. Att kostnaderna inte ökar är ju bara rent teoretiskt just nu. Alla som importerar känner att kostnaderna ökar. När kostnaderna inte ökar eller minskar så finns det i princip bara två scenario som leder till lägre priser:

1: fler företag ger sig in på marknaden och konkurrerar.
2: efterfrågan på produkten minskar av en eller annan anledning.

Om ingen av ovan är sann så kan priset inte sjunka vid oförändrad kostnader.

Mvh
Magnus

olof

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 03 dec-16 kl 18:39 »
1: fler företag ger sig in på marknaden och konkurrerar.
2: efterfrågan på produkten minskar av en eller annan anledning.
3: Produktivitetsökning

tropfrog

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 03 dec-16 kl 18:44 »
3: Produktivitetsökning

Produktivitetsökning ger sänkta kostnader. Detta handlade om förändring i pris vid oförändrade kostnader. Annars är det mycket riktigt en faktor som påverkar marknadspriset.

Mvh
Magnus

olof

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 03 dec-16 kl 18:51 »
Jo men om ett annat företag har förmåga att hantera de ökade kostnaderna utan att höja priset till kund så beror det på något, t.ex. på att de lyckats öka sin produktivitet. Om då inte priserna skulle ha stigit så skulle det andra företaget kunna använda sin ökade vinst till att istället sänka priset och ta marknadsandelar. Det ligger ju i företags natur att återinvestera en rätt stor del av vinsten för att tjäna ännu mer pengar på sikt.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 03 dec-16 kl 20:24 »
Jo men om ett annat företag har förmåga att hantera de ökade kostnaderna utan att höja priset till kund så beror det på något, t.ex. på att de lyckats öka sin produktivitet. Om då inte priserna skulle ha stigit så skulle det andra företaget kunna använda sin ökade vinst till att istället sänka priset och ta marknadsandelar. Det ligger ju i företags natur att återinvestera en rätt stor del av vinsten för att tjäna ännu mer pengar på sikt.

Mycket riktigt. Om det är exakt samma produkt och full konkurrens så håller jag med. Jag tror att vi egentligen pratar om samma saker. Det som ofta ställer till det är att i princip alla företag differentierar sin produkt för att befästa den med högre värden än konkurrenternas. I ekonomisk teori så blir det då inte samma produkt. Till och med bensin, som i princip har samma råvarukostnad för alla går att sälja till olika pris beroende på konceptet runt om. Har man en väl differentierad produkt kan man överleva perioder med högre kostnader och lägre marginaler bättre än de som inte lyckats differentiera lika bra.

Men jag tror att vi kommit lite alltför långt ifrån grundfrågan.

Mvh
Magnus

olof

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 04 dec-16 kl 09:18 »
Ja det är kanske lite långt från grundfrågan, men det jag ville belysa är att grundfrågan "När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?" är tveksamt ställd. För annat företag som varit bättre förberett på kursvariationerna kan detta bli ett gyllene tillfälle att ta marknadsandelar om konkurrenterna inte förberett sig. Det gäller att spara lagom i ladorna och fundera igenom olika scenarior i förväg.

DennisCA

• Finland
« Svar #72 skrivet: 04 dec-16 kl 09:38 »
Kanske dags att skaffa valutakonto i USD, så har man en del av pengarna i den stabilaste valutan.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #73 skrivet: 04 dec-16 kl 09:44 »
Diskusionen här är egentligen betydligt intressantare än mina klagoinlägg tycker jag, så den är helt ok.  :)

USD är i mitt tycke världens största luftvaluta, men i nuläget en tid är det nog en bra grej...

tropfrog

• Västergötland
« Svar #74 skrivet: 04 dec-16 kl 09:52 »
Kanske dags att skaffa valutakonto i USD, så har man en del av pengarna i den stabilaste valutan.

Jo, om man har sin lön i Euro så kan det kanske vara en bra idé. Men har man inkomst i SEK så är det nog en väldigt dålig idé just nu.

Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #75 skrivet: 04 dec-16 kl 10:18 »
Ja, tyvärr blir det moment 22 med dollar TILL sek just nu... Därav min frustration...

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #76 skrivet: 04 dec-16 kl 11:05 »
När jag hade företaget sålde jag mycket till Euro-länder. So mycket som möjligt lämnade jag kvar på Euro-kontot. Som det är nu har dessa pengar blivit rätt mycket mera värd än dom var då. Varje gång som kronan närmar sig 10-1 byter jag in en del.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #77 skrivet: 04 dec-16 kl 12:19 »
Ja, jag skulle också önska att jag kunde exportera allt i ställetför den inhemska marknaden som jag är hänvisad till nu, hade hellre exporterat till tex Tyskland, men är en massa formaliteter där för det jag håller på med och konkurrensen där är väldigt hård, skulle jag höja priserna där skulle det visserligen bli i nivå med deras inhemska producenter, men jag skulle inte kunna konkurrera med dem i produktionskvantitet, moderna maskinparker, mm.

Kort sagt, ingen skulle vilja köpa där om jag, som utlänning utan inhemskt certifikat, höll samma priser.

malarmaster

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 04 dec-16 kl 12:47 »
skulle inte jag våga. Kina har en faslig massa dollar, trump håller på att göra sig till ovän med fastlandskina,snackar om upprivna handelsavtal m.m. Vad händer om USA börjar isolera sig (som Trump utlovat) och Kineserna gödslar marknaden med dollar? Den kommer att sjunka som en sten och om Trump gör vad han säger kommer dollarn att ersättas av någon annan valuta som världsvaluta. Som jag ser det är det Euron som ligger bäst till,Världens största marknad än så länge även om kineserna knappar in och troligen går om med tiden.
Framtiden hör i vilket fall till Asien med Kina som ledare.
USA:s framtid under en president som trump är däremot dyster.Att isolera sig leder alltid till nedgång. se på Ryssland.

DennisCA

• Finland
« Svar #79 skrivet: 04 dec-16 kl 16:46 »
Jag är av 180 grader motsatt åsikt. Om något land håller på att vända sig inåt är det Kina, och det snabbare än nånsin, jag känner dussintals med personer som jobbar i Kina och stämningen där är att allt flera flyttar bort för det finns ingen framtid. Speciellt de som arbetar där som lärare förfasar sig över utbildningssystemet och de flesta klarar bara något år innan dom ger upp och flyttar hem.

Vi kommer snart att få ser hur Kina är en papperstiger. Kinas egen trump/nya mao, Xi Jinping har odlat en allt starkare och regressiv nationalism och rasism i landet mot alla som inte är han-kineser och målat upp Kina som en stormakt med militär styrka, samtidigt som det inte finns någon som tål så lite kritik som Kina. Vi kommer snart få se hur maktlösa kina egentligen är, Trump är ett proffs-troll och kommer att provocera dom, om dom inte gör något så får vi se deras retorik är som de flesta redan vet, tomma ord. Eller så försöker dom och misslyckas totalt när USAs militär sätter ner foten. Oavsett kommer Kina att "tappa ansikte" och det kommer förmodligen att leda till en mängd kedjereaktioner i krutdurken som är Kina.

Att kina äger en massa dollars betyder ingenting heller, dom kan inte göra något med den och USA tillåter inte dom att köpa något annat just så att den här myten inte ska bli sann:
http://rationalwiki.org/wiki/Chinese-owned_US_debt

Det har talats om det kinesiska århundradet, jag anser det har redan varit & farit. Kina peakade runt 2006, nu är det raka vägen neråt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser