Jag använder mycket blåtandsutrustning både i jobbet och privat. Lurar, högtalare, keybord, mus, jag har tillochmed testat spelkontroller.
Protokollet är väldigt stabilt, så där finns inget att oroa sig för. Jag har köpt mycket billig utrustning ifrån kina och kan säga att uppkopplingen är precis lika stabil på dem som på de dyrare köpta i Sverige. Min arbetsgivare gav mig trådlöst headset för 1800 kr, min kompis köpte själv i kina för 9 dollar. De presterar precis lika bra i räckvidd, men det är skillnad på ljudkvalité och finish. Skall man bara använda dem för att prata i telefon så går de billigaste bra. Är man audiofil och lyssnar mycket på musik bör man satsa på dyrare grejor.
Det finns ju förstås en begränsad räckvidd, men har man det kopplat till en mobiltelefon är det sällan ett problem. Hemma kör jag musik på Blåtand när jag städar, men då kopplat på en fast android enhet i tv rummet. Då kan det svaja lite på vissa ställen i huset.
Sen är det där med radiovågor. Det finns de som tror att dessa teknikprylar kommer att fritera hjärnan på oss. Jag känner inte till någon forskning som pekar på att det kan vara så, men och andra sidan så går motsatsen inte att bevisa. Är man orolig eller lider av allmän överkänslighet så skall man nog låta bli.
MVH
Magnus