Vi har så i nya tillbyggnaden på stugan, införskaffade en trumfläkt när vi byggde det (att kunna blåsa ned luft igen med) då jag hade samma farhågor, men den har inte ens behövt monteras.
Däremot är det bra om man kan stänga till något med en dörr eller ett draperi alldeles i början när rummen får upp värmen.
Men skillnaden blev faktiskt inte så stor som vi trott, den är ganska liten mot förut, övervåningen i sig gör nog mer tror jag.
Är nästan större skillnad i mina föräldrars moderna 80-tals villa med vanlig standard halvplans övervåning byggd enligt konstens alla regler då, än det är i storstugan tycker jag ibland, trots att den är mycket större, så det är nog andra faktorer som styr mer misstänker jag, vet inte exakt vad eller varför dock...
Det finns annars tystgående friliggande takfläktar för tex industribyggnader man kan ha i taket om man får problem med värmestagnation, men ett vanligt bostadshus är såpass litet att det inte påverkar så mycket i praktiken vad det verkar... (i allafall hos oss...)