Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsvisande kycklingar  (läst 2757 gånger)

Norrsken

• -
Könsvisande kycklingar
« skrivet: 31 okt-16 kl 14:31 »
Har tre cl-hönor, och sparade en tupp för att själv kunna få renrasiga cl. Den tuppen blev tagen av höken, så då satte vi in den som ännu inte hunnit bli gryta. Men han var en sån bråkstake att han får bli gryta i alla fall! Så då funderar jag om ävennkoesningskycklingar med cl kan bli könsvisande? Har några ungtuppar av rasen brakel, som kan få ersätta bråkstaken. Tyckte det var smidigt med könsvisande kycklingar, så av den anledningen känns cl som vettig att ha som värpras...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

sonja på slätten

• Halland
SV: Könsvisande kycklingar
« Svar #1 skrivet: 31 okt-16 kl 16:59 »
Brakel är könsvisande i kombinationen guld tupp med silver hönor.  Då blir alla hönkycklingar guld och tuppkycklingar silverkorsningar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Norrsken

• -
SV: Könsvisande kycklingar
« Svar #2 skrivet: 01 nov-16 kl 11:23 »
Brakel är könsvisande i kombinationen guld tupp med silver hönor.  Då blir alla hönkycklingar guld och tuppkycklingar silverkorsningar.

Ok. Nu vart det enbart tuppar ur brakeläggen. Två silver, en guld och en som är lite mittemellan. Tror han jag köpte äggen av pratade om "citron"... Frågan är väl om det blir nåt könsvisande om jag sparar någon av de tupparna till cl-hönorna?! Har förvisso en kindatupp över, men tänkte ha en ren kindagrupp, samt en "ägg-grupp". Det gör inget om det blir några korsningar i den gruppen, men tyckte det var vettigt att ha könsvisande. Då är det lättare att bedöma hur många ägg kindorna ska få ruva när de blir liggsjuka!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser