Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fördelning tack/bagglamm  (läst 2516 gånger)

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Fördelning tack/bagglamm
« skrivet: 26 apr-07 kl 17:27 »
Hur har ni fått det på lammfronten i år?

Tycker vi får mest bagglamm. Med tanke på att jag vill utöka besättning så lär jag få köpa in tacklamm om det fortsätter så här. Har hittills fått 13 bagglamm och 6 tacklamm (varav en tacka är halt på frambenet och inte kan användas till avel).  Det är ytterligare 5 tackor som ska lamma men, av dem så misstänker jag att en är tom och det är väl lite väl optimistiskt att hoppas på en typ 8 tacklamm.  ::) Jag får hoppas på att baggarna blir ena riktiga snyggingar så jag kan åka på riksbedömning med dem och kamma hem höga poäng.  ;D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

A.Viking

  • Inlägg: 144
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 17:35 »
Jag har fått exakt fifty-fifty! D.v.s. i min lilla besättning(8 tackor):6 tacklamm o 6 bagglamm.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #2 skrivet: 26 apr-07 kl 18:18 »
Här blev det bara tacklamm.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #3 skrivet: 26 apr-07 kl 21:45 »
Av 9 lamm 3 baggar
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ica

  • Inlägg: 103
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #4 skrivet: 27 apr-07 kl 08:44 »
13 bagglamm och 3 tacklamm  :-\ Hur kan det bli så här? Tur att vi inte har så många tackor att "byta ut" mot nya tacklamm i år.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

solberg

  • Inlägg: 35
    • -
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #5 skrivet: 27 apr-07 kl 09:05 »
hittills har 5 tackor av 10 lammat (alla förstföderskor), och det har resulterat i 5 bagglamm och ett tacklamm... Så nu hoppas vi på att resterande ska bli minst 50/50 (fast det verkar onekligen som att pappan har väldans många y-simmare...)

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #6 skrivet: 27 apr-07 kl 09:36 »
4 bagglamm och 1 tacklamm. Har två tackor kvar varav den ena förhoppningsvis är betäckt men den andra vete 17 vad hon sysslar med för det här är andra året hon går utan att bli dräktig.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #7 skrivet: 27 apr-07 kl 10:04 »
I år är det nästan fifty-fifty, 16 bagglamm och 14 tacklamm. Så brukar det vara MEN i fjol fick vi 2/3 tacklamm.

Ica

  • Inlägg: 103
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #8 skrivet: 27 apr-07 kl 14:18 »
Kanske ska tillägga att det är 16 lamm (varav 13 baggar) på 9 tackor. Ännu återstår 1 tacka som inte har lammat. Antagligen så är hon inte dräktig, eller så kommer hon att lamma jäkligt sent!

Fullt nöjd med antalet lamm i vilket fall. Hellre få lamm med färre komplikationer än massor med lamm och att det strular hela tiden.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #9 skrivet: 27 apr-07 kl 21:32 »
Tacka. Tacka. Tacka. Bagge. Bagge. Började misströsta (eller glädjas) ett tag, tills sista tackan fick tvillingbaggar.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

_matte_

  • Inlägg: 100
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #10 skrivet: 28 apr-07 kl 14:53 »
på 4 tackor blev det 4bagglamm och 3 tacklamm..
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

leifhh

  • Gäst
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #11 skrivet: 04 maj-07 kl 19:24 »
6 bagglamm och 4 tacklamm på 6 tackor. i fjor 9 bagglamm och 3 tacklamm på 8 tackor.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #12 skrivet: 04 maj-07 kl 21:14 »
5 baggar och 3 tackor fick jag.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #13 skrivet: 05 maj-07 kl 15:50 »
Jag är nu uppe i 15 bagglamm och 7 tacklamm. Det sista tacklammet blev ett flasklamm. Har två tackor till som ska lamma men, de har löpt om så det lär dröja ett tag till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #14 skrivet: 05 maj-07 kl 22:22 »
8 bagglamm (9 med det dödfödda) och 7 tacklamm har vi fått.

Fyra tackor till skall lamma, tre av dem när som helst. Den fjärde har antingen brunstat om och har ett tag kvar eller så blev det inget alls i år.

Förra året fick vi åtta baggar och två tackor så det blev lite bättre fördelning i år.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ica

  • Inlägg: 103
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #15 skrivet: 08 maj-07 kl 10:53 »
Vår lamning blev klar i förrgår. Reslutat: 17 lamm varav 14 bagglamm och 3 tacklamm. Blir inte många kvar av dem till hösten då med andra ord.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #16 skrivet: 08 maj-07 kl 11:19 »
Skönt att man inte är ensam då!   8) Här blir det inte heller många kvar men, kompisen som också har gotlandsfår har erbjudit mig första tjing på deras tacklamm då de ska behålla samma bagge ett år till.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ica

  • Inlägg: 103
Re:Fördelning tack/bagglamm
« Svar #17 skrivet: 08 maj-07 kl 13:13 »
Smaaart! Önskar vi kunde göra så också.  :P
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser