Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver kvalstren bin?  (läst 2177 gånger)

Torkel

• Uppland
Behöver kvalstren bin?
« skrivet: 18 okt-16 kl 02:04 »
Ja... Som rubriken antyder: Hur bra skulle varroakvalstren klara sig om det inte fanns några bin som de kunde sätta sig på?

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Behöver kvalstren bin?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-16 kl 11:59 »
Enkelt...De är parasiter på bin och om de ej har tillgång på bin dör de ut.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

kurt

« Svar #2 skrivet: 18 okt-16 kl 12:51 »
Enkelt...De är parasiter på bin och om de ej har tillgång på bin dör de ut.

Jo men parasiters överlevnad utan värden varierar mycket. Endel parasiter dör mycket fort, en huvudlus dör inom ca 1 dag .

Det finns uppgift om att ett varroakvalster skall kunna överleva 5 dagar borta från värden, däremot kan den överleva längre i slutna celler i värmen i bikupan.

https://agdev.anr.udel.edu/maarec/wp-content/uploads/2010/03/Varroa_Mites_PMP2.pdf

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 okt-16 kl 13:55 »
Naturligtvis överlever den utan värden ett tag men är beroende av densamma för sin fortlevnad.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Torkel

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 okt-16 kl 12:44 »
OK, så det grymmaste man kan göra mot kvalstren, är om man skulle upphöra med att bekämpa dessa?

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 okt-16 kl 19:06 »
OK, så det grymmaste man kan göra mot kvalstren, är om man skulle upphöra med att bekämpa dessa?

??? ??? ???

Det är väl snarare ibland det grymmaste man kan göra emot bina. Ingen odlar väl varroa - det är väl bina du vill ha?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Små

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 okt-16 kl 20:38 »

Ja, normalt så dödar aldrig en parasit sin värd, parasiten är ju beroende av värden för sin egen överlevnad. Att varroan gör det här (i Asien där den kommer från är den inte lika effektiv, utan samexisterar med biet) beror på att den ännu inte har anpassat sig. Eller att biet ännu inte har utvecklat motmedel. Men själv så tror jag faktiskt mer på att varroan ska  så att säga utvecklas till att bli mindre effektiv. Den har ju t ex snabbt utvecklat resistens mot apistan.

Så precis som du säger så skulle inte varroan kunna överleva här om vi inte bekämpade den. Problemet är bara att vi vill ju ha våra bin....

Torkel

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 okt-16 kl 22:23 »
Ja, normalt så dödar aldrig en parasit sin värd, parasiten är ju beroende av värden för sin egen överlevnad. Att varroan gör det här (i Asien där den kommer från är den inte lika effektiv, utan samexisterar med biet) beror på att den ännu inte har anpassat sig. Eller att biet ännu inte har utvecklat motmedel. Men själv så tror jag faktiskt mer på att varroan ska  så att säga utvecklas till att bli mindre effektiv. Den har ju t ex snabbt utvecklat resistens mot apistan.

Så precis som du säger så skulle inte varroan kunna överleva här om vi inte bekämpade den. Problemet är bara att vi vill ju ha våra bin....

Tja, vad sägs om att kriminalisera varroabekämpning och sen, om ett par år, så kan vi återuppbygga biodlingen i landet m.h.a. avläggare från Åland?:-)

(Ja, jag vet att vi måste få till en väldigt hög efterlevnad av varroabekämpningsförbudet, om detta ska funka, i praktiken.)

Mera seriöst: Hur funkar samexistensen i Asien? Producerar de bina lika bra som våra (under jämförbara dragförutsättningar, vill säga) eller sänks deras produktion av Varroan?

Och hur kommer det sig förresten att vi inte löser problemet genom att importera varroatåliga avläggare från Asien?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #8 skrivet: 19 okt-16 kl 22:59 »
Mera seriöst: Hur funkar samexistensen i Asien? Producerar de bina lika bra som våra (under jämförbara dragförutsättningar, vill säga) eller sänks deras produktion av Varroan?
De (A cerana) har framför allt två egenskaper som gör att de kan samexistera: Kortare puppatid så att tillväxten inte bli exponentiell och någonting med drönarpuppan är hårdare så varroan inte kan leva på den.

Att de producerar mindre per samhälle beror nog snarare på att de pga klimatet i området där de finns aldrig behövt utveckla lika goda egenskaper att lägga upp stora förråd.

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 feb-17 kl 16:58 »
Har hört att varoan kom till sverige med humle import, sant eller falskt vet jag ej.

Thomas_

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 feb-17 kl 19:01 »
Har hört att varoan kom till sverige med humle import, sant eller falskt vet jag ej.

Falskt.

Den kom in ungefär samtidigt på två olika håll i Sverige. Först var det ett sågverk i norr som importerade rundtimmer från Ryssland, som fick in ett par trästammar med övervintrande honungsbin med tillhörande varroa. Strax efter detta blev det vår, och den som öppnat en fullastad långtradare från Holland med blommor på våren vet vad som slutits in i blommorna då de stängt sina kronblad om kvällen. Just det, ur långtradaren väller det ut bin, humlor och fjärilar. De bina snyltar sig in i första bästa samhälle de hittar...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Magdalena63

• Öland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-17 kl 20:27 »
Gotland  1987. Skåne 1989. Förmodligen timmersläp över sjön...

Thomas_

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 feb-17 kl 20:31 »
Stämmer. Timmerimport Gotland. Men sedan tror jag att virket gick norröver?

Skåne -89 var Hollandsblommorna.

Magdalena63

• Öland
« Svar #13 skrivet: 05 feb-17 kl 20:33 »
Det gjorde iallafall varroan....

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser