Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avkalkning  (läst 29862 gånger)

örna

avkalkning
« skrivet: 25 apr-07 kl 19:47 »
Hej!
När jag var på jobbet häromdan så skulle vi kalka av bla vattenkokaren och hade då lite skilda åsikter om vilket sätt som var miljövänligast. Ättika eller citex?
Ättika är ju en naturprodukt så kan tyckas vara miljövänligare, men en av oss trodde citex var mindre surt och därför bättre för miljön efter att det använts... Är det nån som vet vilket som är bäst att använda?

Det blir ju rätt mycket kalk här i Uppsala :P

Marieberg

• Gäst
Re:avkalkning
« Svar #1 skrivet: 25 apr-07 kl 20:36 »
---
Ättika är ju en naturprodukt så kan tyckas vara miljövänligare, men en av oss trodde citex var mindre surt och därför bättre för miljön efter att det använts...
---
Så´nt där neutraliseras väldigt fort.
Ingen fara för surhetens skull, alltså!

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #2 skrivet: 26 apr-07 kl 10:41 »
Jag använder alltid citronsyra när jag kalkar av min kaffebryggar och min tekokare, funkar jättebra. Om det är mer miljövänligt än ättiksprit vet jag inte.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Deliria

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 apr-07 kl 11:45 »
På samma ämne...

Vet någon hur man på bästa sätt kalkar av ett ångstrykjärn? Jag bor också i Uppsala och mitt strykjärn har börjat strula pga kalket i vattnet. När jag "ångar" trycks små kalkbitar ut ur ånghålen på strykjärnet, och det är ju inte så fint på kläderna...

Tacksam för tips! Antar att det bästa är att kalka av vattnet innan man använder det i strykjärnet, men det känns så omständigt.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #4 skrivet: 26 apr-07 kl 15:00 »
Hej!

Köp hem en påse citronsyra eller vinsyra från kryddhyllan och lös upp det i så mycket vatten som det behövs för att få det just upplöst och fyll bara på respektive maskin med det vattnet och kör på. Syran kommer att lösa upp all kalk och maskinen blir ren.

De fantastiska namn som avkalkningsmedlen bär på kostar nog rätt så mycket pengar, jag upplever att det inte är värt det när det ändå bara är citronsyra eller en blandning av de nämnda syrorna som finns i påsen.

Kaffemaskin, vattenkokare och sånt får nog fyllas med de surliga vattnet ett par gånger i rad (2-3 gånger kanske).

Ättika går också jättebra, bara man tycker om lukten! Ska hålla flugor borta har jag hört, så det kan ju vara värt att börja avkalka när man bor på landet och har glömt att sätta på insektsnät framför ett fönster, eller!

Såklart man måsta kalka av vattnet innan det används i strykjärnen. Ibland hjälper det med att låta vattnet stå i en bägare (kanna) i ett par dygn , då lägger sig mycket av "kalken" redan på insidan av bägaren, så får man också bra vatten att vattna blommorna med. Låt stå mellan varven och fyll på när det behövs.  Eller så tar Du tumlarens kondesvatten eller så köper Du batterivatten på macken.

Hej då
Martin
« Senast ändrad: 26 apr-07 kl 15:03 av martinki »

Snowy

• -
SV: avkalkning
« Svar #5 skrivet: 07 maj-13 kl 21:21 »
Hur mycket citronsyra använder ni? Jag har en kryddpåse hemma på 30 gram. Skulle behöva skrubba plastgolvet inne i duschen, duschväggarna och få bort intorkad kalk i vattnet i toan. Tips på hur mycket citronsyra jag ska ha vid respektive rengöring. Duschgolv, duschväggar, toaletten.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-13 kl 05:56 »
Finns mycket tips på nätet googla
Jag har använt citroncyra i många år.
tar ett par msk/liter vatten.
Även strör jag i toa låter verka skurar.
köper stora burkar på ÖB.
Hedemorahöns

Klara

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-14 kl 20:34 »
Sonen gillade inte kaffet jag kokade med bönor jag malde i den gamla kaffekvarnen som fanns i mitt gamla hus.... han tålde inte att se sump... så han fick investera i en sån där fin espressomaskin som själv maler kaffet. Jättebra och lyxigt tyckte jag, men den har en hel del åsikter om hur den ska skötas. Då och då påstår den att det är dags för avkalkning. Det har jag glatt gjort med antingen ättikssprit eller citronsyra istället för de dyra tabletterna de tycker att man ska köpa... Men idag råkade jag läsa i bruksanvisningen och där står uttryckligen "använd aldrig citronsyra eller ättikssprit" (!) Nu undrar jag om jag glatt kan fortsätta som förut i alla fall och tro att de bara försöker lura mig? Eller kommer jag att förstöra den fina dyra apparaten för all framtid?

Anders G.

• -
« Svar #8 skrivet: 10 feb-14 kl 13:00 »
Klara, din fråga är omöjlig att svara på. Fabrikat, modell? Vad är det i de tabletter fabrikanten rekommenderar?

kurt

« Svar #9 skrivet: 12 feb-14 kl 09:54 »
Det finns flera baristaforum, de brukar vara bra på espressomaskiner, förutom syror så kan man också avkalka med komplexbindare (EDTA)

http://www.home-barista.com/

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 12 feb-14 kl 18:00 »
Jag tittade på det finstilta på några förpackningar med avkalkningstabletter i en affär härom dan, men det stod inte mer än "organiska och oorganiska syror" eller något liknande.

Jag kan tänka mig att en anledning till att apparattillverkare avråder från att använda ättika är att man aldrig vet vad den ättika kunderna får tag i har för koncentration. Allt möjligt från 3 % till 25 % finns ju i handeln.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 12 feb-14 kl 21:12 »
I och för sig kan EDTA också kallas för en syra, men komplexbildningen är kanske viktigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser