Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå ihop samhällen  (läst 3125 gånger)

Fiaa

• Småland
Slå ihop samhällen
« skrivet: 16 sep-16 kl 21:37 »
Jag har ett samhälle som har ett äggläggande arbetsbi och ingen drottning. Vad tror eller vet ni händer om jag slår ihop det med ett samhälle med drottning, tar drottningen över eller blir det gruff med  det äggläggande arbetsbiet?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Slå ihop samhällen
« Svar #1 skrivet: 16 sep-16 kl 22:57 »
Oftast går det bra om man gör rätt när man slår ihop.

MEN tänk efter vad är det du kan uppnå med att slå ihop? Bina i det äggläggande arbetsbisamhället har inte haft någon föryngring sedan många veckor och är gamla. I princip inga av bina i det samhället kommer att överleva vintern. En sammanslagning nu ger inget mervärde för det fungerande samhället, tvärtom är det bara en belastning.

Fiaa

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 sep-16 kl 23:52 »
Och då är frågan hur gör man rätt?

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 17 sep-16 kl 08:33 »
Om du slår ut puckelsamhället framför ett par andra kupor och ger dem nån slags vägbeskrivning till de andra (planka, typskynke el dy) så kanske de blir mottagna i en eller flera kupor. Jag slog ut ett sh i veckan, dock ej pucklande utan med en vise som helt slutat lägga ägg och det sh fördelade sig i sina närmsta två grannar (ett större skynke användes) Kanske inte fungerar om det pucklande arbetsbiet har stort följe, den här drottningen hade ett minifölje med bara 10-15 bin medan alla andra bin vandrade ifrån henne och in i fungerande sh. Förutom att hon inte la ägg så hade hon kanske inga fungerande feromoner??
Fördelen med denna metod är att bina i det fungerande sh själva sas sorterar bort de bin de inte vill ha in. Men säker går det aldrig att vara när det gäller bina  :-\
Annars får du sätta fast en perforerad tidningssida över den kupa som fungerar och sätta puckelsamhället (utan yngelramar etc) över - om du är 100 säker på att det är ett pucklande arbetsbi annars kan en oparad/puckelläggande drottning ha ihjäl den drottning som fungerar.
Vid båda metoder är det viktigt att de ofungerande/pucklande bina har (fått) mat och är mätta så de inte uppfattas som rövare. Är en osäker på det går det bra att skicka med dem en ram med mat i lådan dock tar det då längre tid innan sh förenas.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 sep-16 kl 18:04 »
Hade frågan ställts under vår eller sommar så hade jag svarat att man bör sätta det med äggläggande arbetsbi ovanpå ett starkt samhälle med tidningspapper mellan. Det fungerar om samhället undertill, med äggläggande Drottning, är starkare än det krånglande övre samhället.

Men i september säger jag, likt Olof, att dessa bin är totalt värdelösa. De kommer att dö inom bara några veckor/månader, och hjälper inte alls något annat samhälle.

Om man sedan låter dem tyna bort själv, eller vill avdöda dem genast är ju en annan fråga...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 sep-16 kl 10:49 »
Thomas_ och olof har helt rätt. Dom här bina är nästan värdelösa, möjligen att de kan hjälpa till att torka klart vinterfoder om det inte är gjort.
Släng ut dom en bit bort.

Bilou

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 sep-16 kl 21:22 »
Jag är bara nyfiken: slå ut dem en bit bort, är det som Christelle sa, att dem kanske blir accepterade i andra kupor? Eller vad menar du?

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 22 sep-16 kl 21:39 »
Jag är bara nyfiken: slå ut dem en bit bort, är det som Christelle sa, att dem kanske blir accepterade i andra kupor? Eller vad menar du?
Ja de blir mottagna speciellt om de som slås ut inte har en fungerande vise, tror att det iaf kan bero på det. Slår inte ut dem så långt bort kanske 0,75-1 m. Det ser väldigt konstigt ut när de vandrar in precis som en svärm i "fel" kupa. En och annan släpps inte in men de flesta går rakt in fast det mottagande sh är starkt och mycket väl kan hindra dem. Det sh som jag beskrev som delade upp sig på vänster och höger grannkupa försökte även en del bin gå in i en tredje kupa som stod nära men se det gick inte alls, där blev inte ett enda utomstående bi insläppt. Inte mycket en begriper om hur bina fungerar  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 sep-16 kl 20:53 »
Ja de blir mottagna speciellt om de som slås ut inte har en fungerande vise, tror att det iaf kan bero på det. Slår inte ut dem så långt bort kanske 0,75-1 m. Det ser väldigt konstigt ut när de vandrar in precis som en svärm i "fel" kupa. En och annan släpps inte in men de flesta går rakt in fast det mottagande sh är starkt och mycket väl kan hindra dem. Det sh som jag beskrev som delade upp sig på vänster och höger grannkupa försökte även en del bin gå in i en tredje kupa som stod nära men se det gick inte alls, där blev inte ett enda utomstående bi insläppt. Inte mycket en begriper om hur bina fungerar  :P

Och hur kan du vara säker på att de inte tågar in i ett friskt samhälle och släpar med sig Nosema? Eller ännu värre smittor? Detta låter fullständigt vansinnigt i min värld!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser